Přijdou důchodci o letáky s akcemi?! Ministerstvo chce omezit papírové letáky se slevami. Proč?
Přijde konec letáků? Ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) přinesl na vládu novelu zákona o obalech. Ta má zavést recyklační poplatek, a to i pro tištěné slevové letáky supermarketů. Senioři bijí na poplach. Bojí se totiž, že ztratí přehled o tom, kde lze výhodně nakupovat.
Podle organizací, které sdružují seniory, jsou pro řadu starších občanů tištěné letáky jediným zdrojem informací o slevových akcích. Jenže právě chystaný recyklační poplatek jim může zazvonit pomyslný umíráček. Obchodníkům se již nemusí vyplatit nechat letáky tisknout, a nechají tak nejspíš jen jejich online podobu.
S tou si však nemálo důchodců dosud nepotykalo. „Kroky ministerstva vnímáme jako omezování svobodného přístupu k informacím a sociální diskriminaci seniorů,“ řekla minulý týden šéfka Rady seniorů České republiky (RSČR) Lenka Desatová. Informace o slevách jsou podle ní pro lidi v pokročilém věku zásadní, především nyní, v době po vysoké inflaci z minulých let.
Ministerstvo životního prostředí ale na omezování letáků trvá. „Papírové letáky by se měly omezovat a minimalizovat. Letáků se produkuje ročně okolo 4 miliard kusů, což znamená 400 kusů na obyvatele,“ sdělila Blesku tisková mluvčí úřadu Veronika Krejčí. Podle názoru ministerstva jde o významnou nadprodukci.
„Narůstá množství domácností, které cíleně letáky odmítají. Často tak dochází k tomu, že jsou letáky jen volně pohozeny před vchody domů,“ vysvětluje své kroky. Zmíněné množství, které představuje roční nálož letáků o hmotnosti 20 tisíc tun, si také prý žádá mnoho prostředků na jejich recyklaci a řešení dopadů na životní prostředí. „Zavedení ‚recyklačního‘ poplatku pro výrobce je tedy logickým krokem, kterým narovnáváme systém,“ vysvětlila Krejčí Blesku.
Podle jejího vyjádření mají obchodníci i nakupující veřejnost dost času, aby se na přechod k digitální podobě letáků připravili. „Novela bude účinná nejdříve v roce 2025, do té doby mají producenti letáků dostatek času na řešení směřované zvláště pro seniory, kteří nevyužívají online prostředí ve svém počítači nebo telefonu,“ uvedlo. Letáky už jsou prý dnes součástí digitálního prostoru. Zásadní je podle úřadu adresné zasílání letáků do emailových schránek a mobilní aplikace.
Z výsledků výzkumu agentury Nielsen, kterou si v červenci objednala RSČR ale vyplývá, že pro 74 % lidí starších než 70 let jsou tištěné letáky jediným způsobem, jakým se o slevových akcích dozvídají. V akcích přitom podle stejného průzkumu nakupuje 90 % lidí v penzijním věku. 75 % lidí starších 60 let pak upřednostňuje tištěnou formu letáků před digitální.
Podle dat Českého statistického úřadu nemělo v minulém roce 34,8 % lidí mezi 65 a 74 lety věku přístup k internetu. Čtvrtina lidí v tomto období života dokonce nepoužila web nikdy. A z lidí nad 75 let se v digitálním prostředí pohybuje jen něco přes třetinu. „Ze všech uvedených dat jednoznačně vyplývá, že alternativa v podobě online letáků či mobilních aplikací pro seniory nepřichází v úvahu,“ řekla Desatová serveru i60.cz.
Zemřel formulový závodník Chytil (†32): Nepřežil náraz do stromu - byl tak mlád - čest jeho památce.