Dnešní vláda využívá Škodu Superb, prezident Petr Pavel bývá viděn v BMW. Jak ale jezdili nejvyšší čeští a českoslovenští představitelé dřív? Miloš Jakeš i Miloš Zeman upřednostňovali vozy Tatra, které sloužily i různým generálům nebo ministerstvu zdravotnictví. Později je vystřídala auta třeba BMW v barvě trikolory. „Předpokládáme, že v nich jezdila na Pražském hradě jak ochranka, tak prezident Havel – a od bývalého majitele mám doloženo, že i Margaret Thatcherová,“ uvedl pro Blesk Zprávy vládní řidič Jiří Mojžíš.
Strakovka odhaluje auta státníků: Jakeš měl v tatře zabudovaný bar, Zeman popelníček. A Havel bavorák
1.Výstava i den otevřených dveří
„Člověk musí držet jazyk za zuby, to, co se děje v autě, zůstane v autě,“ říká vládní řidič Jiří Mojžíš, který spolu s Úřadem vlády a Retro Auto Muzeem ze Strnadic pořádá výstavu historických vozů. Sám ostatně vlastní dva z nich – „Havlovu“ BMW 735 ILA a BMW 735 iL. Výstava mapuje vládní auta od 50. let do současného tisíciletí, přičemž během tohoto období se podle Mojžíše rapidně proměnila.
Vozy si mohou lidé přijít prohlédnout ve čtvrtek 28. září do soboty 30. září do zahrady u Strakovy akademie, která bude otevřená od 10 do 18 hodin, vstup od Kosárkova nábřeží.
Zároveň ve čtvrtek proběhne den otevřených dveří samotné Strakovy akademie, bude otevřená od 9 do 17 hodin, přičemž poslední prohlídka vyrazí v 16 hodin. „Prohlídkový okruh začíná u hlavního vchodu, jde se do jednacího sálu vlády, pak do předsálí, kde včera pan premiér vítal paní Ursulu von der Leyenovou. Potom se jde do atria, kde nyní probíhají tiskové konference, následuje starý tiskový sál a těmito dveřmi mohou návštěvníci vyjít na zahradu,“ uvedla Petra Knoblau z tiskového oddělení.
Samotná zahrada bude letos otevřená až do 14. října, už ale bez aut. Jaká auta tam budou až do soboty vystavená?
2.Tatra 603-1 pro generály
Tento vůz vyráběný od 50. let minulého století sloužil ministerstvu paliv a energetiky. Začal se sériově vyrábět v roce 1957, v následujících letech prošel modernizacemi. Existuje přes 20 tisíc kusů všech jeho variant, jednu z nich můžeme znát například z filmu Jáchyme, hoď ho do stroje!. Může dosáhnout maximální rychlosti 160 km/h.
„Tuto tatru používali na ministerstvu obrany, takže v ní nejspíš jezdili tamní generálové a plukovníci,“ uvedl Jiří Mojžíš.
Sám Mojžíš si tento vůz oblíbil. Kdyby si měl mezi vystavovanými auty vybrat to nejcennější, byla by to právě Tatra 603. „Je to první verze 603, třísvětlová, krásné kulaté tvary, vznikala potají a v dnešní době má hodnotu kolem dvou nebo tří milionů,“ sdělil.
3.Jakešova tatra
Tatra 613-S Special se začala vyrábět v roce 1980. Využívala ji Správa Pražského hradu a byla určena pro nejvyšší politické představitele. Vozil se v ní například bývalý generální tajemník ÚV KSČ Miloš Jakeš. Po dosloužení měla být zlikvidována, proto se dochovalo asi jen 120 kusů. Vůz jede maximální rychlostí 160 km/h.
V některých Speciálech byl vestavěný i bar. „Ano, skrývaly se v autech i bary, nebo spíš držáky na skleničku, a někdy i ledničky, které měly zásuvku v kufrové části vozidla,“ uvedl Mojžíš.
4.Tatra 613-4 Long
Jde o modernější verzi T613-3. Navazuje na předchozí Speciál, je však delší a má pět míst. Sloužila Úřadu vlády, přičemž existovalo jen několik desítek těchto aut. Může jet 190 km/h. „Mohl v ní jezdit Petr Pithart,“ řekl Mojžíš.
5.Auto pro Zemana
V této „tatrovce“ jezdil bývalý prezident Miloš Zeman. Místo zadních sedadel raději zůstával vepředu, kde pro něj byl splněn zvláštní požadavek – do palubní desky byl zabudován popelníček. Zeman udělal jednu z posledních objednávek těchto aut, protože zastával názor, že by ústavní činitelé měli jezdit v českých vozech.
„Zeman byl známý tím, že seděl rád vepředu, takže se v tatře kvůli němu vyřezávaly do palubní desky popelníčky. Řada vládních činitelů ale i kvůli bezpečnosti sedává vzadu,“ sdělil Mojžíš.
Jde o novější verzi modelu 95 Tatry 613, která byla v roce 1996 představená v pražském hotelu Hilton. V Tatře 700-2 nikdy nebyly například airbagy, což může znít paradoxně, protože kdysi sloužila například i ministerstvu zdravotnictví, a dokáže jet 190 km/h.
„Kdysi jsem chtěl odkoupit Tatru 700, se kterou jsem jezdil na ministerstvu, ale úplně se mi to nepodařilo. Jelikož mám teď docela hezkou 603 po renovaci, tak ta mi zůstala v srdci a vlastně mi to s ní stačí,“ přiznal Mojžíš.
6.SAAB 9-5 měla i BIS
Naopak tento Saab je velmi bezpečný, během zkoušek NCAP získal pět hvězdiček. Spolu s dalšími šesti auty sloužil nejdřív v letech 2001 až 2006 Pražskému hradu a poté i Bezpečnostní informační službě.
7.Klaus v audi
Jako jedna z osmi dalších stejných vozidel převážela tato audi exprezidenta Václava Klause. Až do roku 2010 ji vlastnilo ministerstvo vnitra. Může jet maximální rychlostí až 250 km/h.
„Mohly ji doprovázet ještě ty modré saaby, které měl v autoprovozu Hrad jako doplňující vozový park,“ doplnil Mojžíš.
8.Havel v BMW
A v tomto BMW se v roce 1991 vozil tehdejší prezident Václav Havel, známý spíš jako milovník mercedesů. Havel nechtěl pokračovat například v tradici tater, protože mu připomínaly komunistické papaláše. Místo toho se rozhodl pro tři vozy této značky v barvách trikolory.
Ostatně jak uvedl i Mojžíš: „Dnes už je diplomatickou barvou černá, během obnovování československého státu ale zvolili trikoloru.“
Majitelem těchto aut bylo až ro roku 2006 ministerstvo vnitra. Vůz zvládá jet 230 km/h. „Je to příjemné,“ odpověděl Mojžíš na otázku Blesk Zpráv, jaké to je jezdit v autě Václava Havla. Jak už jsme zmínili, tento vůz totiž vlastní.
„Předpokládáme, že v nich jezdila na Pražském hradě jak ochranka, tak prezident Havel – a od bývalého majitele mám doloženo, že i Margaret Thatcherová,“ dodal vládní řidič. V podobném BMW zemřel v roce 1992 bývalý tajemník ÚV KSČ Alexandr Dubček.
9.BMW 735 iL
Stříbrné BMW bylo velkým „oblíbencem“ řady ministerstev, konkrétně tento vůz v letech 2001 až 2012 rozvážel pracovníky ministerstva zdravotnictví. „Předpokládáme, že s ním v tu dobu jezdil pan ministr Fišer,“ sdělil Mojžíš. Rezort tento model ostatně využívá dodnes. Jeho maximální rychlost je 243 km/h.
Je třeba dodat, že žádné z vystavených aut nemá pancéřování. To se využívalo jen tehdy, pokud činitel čelil například výhrůžkám, a prakticky nebylo vidět. „Možná opravdu profesionál pozná, že jsou silnější boční okna, ale jinak to na tom autě poznat není. Pancéřování je schované v kostře toho vozu,“ sdělil Mojžíš Blesk Zprávám.
Pokud vím, tak popelníky jsou v každém autě.