Sobota 18. května 2024
Svátek slaví Nataša, zítra Ivo
Zataženo, déšť 16°C

Škrty na dotacích v dopravě: Havlíček má strach o mosty. Šetřit budeme na provozu, ujišťuje Kupka

Autor: vja, lig - 
18. července 2023
06:20

V rámci osekání národních dotačních titulů plánuje vláda do budoucna v oblasti dopravy ušetřit 6 miliard korun. Tyto však podle exministra dopravy Karla Havlíčka (ANO) byly z velké části původně určeny na výstavbu silnic a jejich údržbu. „To se vezme z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Znamená to, že se postaví méně dopravních projektů, dá se méně na údržbu a nedají se peníze krajům na jedničky, na dvojky a na trojky,“ sdělil Blesk Zprávám. Dle názoru Havlíčkova nástupce Martina Kupky (ODS) by však nikde finance dramatickým způsobem chybět neměly. Mohly by plánované úspory být problémem v případě údržby železnice a nakolik omezí škrty v dotacích výstavbu a opravy dopravní infrastruktury jako celku?

Škrty v rámci národních dotačních titulů v případě dopravy pocítí podle Havlíčka zejména kraje. „Pokud to bude, jak zatím to signalizuje z ministerstva dopravy nebo pana ministra Kupky, tak by to mělo jít na úkor krajů, to znamená, kraje by nedostaly slíbených šest miliard, ale čtyři miliardy,“ sdělil Blesku. V minulosti přitom kraje jako takové prý žádnou finanční podporu v této oblasti nedostávaly. „My jsme začali v roce 2015 dávat podporu pro výstavbu právě dvojek a trojek, a to se samozřejmě využívalo nejenom pro toto, ale i na mosty a podobně,“ dodal.

Havlíček: Nezahrával bych si, může to ohrozit bezpečnost

Za nejzávažnější negativum škrtů v dotacích považuje exministr možné zhoršení bezpečnosti v kritických bodech dopravní infrastruktury. „Myslím si, že to je docela zásadní příspěvek pro ty kraje a samozřejmě se to projeví. Troufám si tvrdit, že to může i trochu ohrozit bezpečnost, protože já považuji za jeden z velkých problémů, kam je nutné investovat, právě mosty, které jsou ve správě krajů,“ vyjádřil obavy.

Stav mnoha silničních, ale i železničních mostů je prý v současné době poměrně tristní, přičemž tyto se neobejdou bez pravidelné a nákladné údržby. „Já jsem sám vytvořil vlastně specifickou pozici, která dlouho na ministerstvu nebyla, říkám jí paní mostová. A ty vlastně mají na starosti detailnější monitoring nejenom mostů na dálnicích, železnicích a na jedničkách, ale právě i v krajích a musím říct, že právě ten problém s opravou mostů v krajích je akutní. Právě tyhle peníze, které jsme dávali, tak ty kraje hodně využívaly u těch mostů. Já tvrdím, že je to tikající bomba. Nezahrával bych si s tím,“ varoval Havlíček.

Dlouhodobě by snížení investic do dopravní infrastruktury údajně mohlo způsobit celkové zhoršení jejího stavu a výrazná zpomalení provozu. „Pak je tam druhá část, kterou nevím, jak má pan Kupka namixovanou. Říkám, teď teda ty další 4 miliardy, které chce ušetřit, a ty zřejmě půjdou částečně na údržbu, možná ještě částečně i na investice. Jenom trochu varuju před tím, že se vlastně řekne ‚My nebudeme krátit investice a ušetříme na údržbě‘. Ale tím se zadělá na problém do budoucna. Ty investice je třeba udržovat. Jestli se toto podcení, tak to bude znamenat třeba zpomalení vlaku atd. Hodnotím peníze na údržbu na úplně stejné úrovni jako na investice v různých fázích, dokonce jako důležitější,“ nechal se slyšet bývalý ministr dopravy.

Vláda uvádí, že škrty na dotacích mají učinit přítrž tzv. „dotačnímu podnikání“. V případě dopravy je ale situace podle Havlíčkových slov naprosto odlišná. „Vadí mi na tom principiálně to, že se tvrdí, že je to zkrácení dotačního byznysu. Ať mi někdo teda řekne, co je na tom za dotační byznys. Je to normálně ořezání výdajů na dopravu - buď na údržbu, nebo na investice. A to si myslím, že je špatně,“ myslí si.

Kupka: Budeme šetřit na provozu, na údržbu a investice to fatální dopad mít nebude

Podle současného ministra dopravy Martina Kupky (ODS) budou úspory primárně provozního rázu, na investice a údržbu by prý neměly mít větší dopad. „Budeme se snažit v tomto směru prostě šetřit opravdu primárně na provozu, i co se týče v případě správy železnic a ŘSD, tak samozřejmě tím, co prostě ty organizace mohou ušetřit, aniž by to mělo nějaký negativní dopad do investic,“ sdělil Blesk Zprávám. S šetřením prý pomůže například i rozšíření fotovoltaiky na vybraných objektech.

Finance by prý neměly výrazně chybět ani krajům. „Zmíním ještě to, že úspora dvou miliard znamená návrat k původním čtyřem miliardám dotací pro kraje, pro silnice druhé a třetí třídy. Zároveň se zvýšil koeficient z rozpočtového určení daní pro kraje, takže vzrostly krajům příjmy. Ani v tomto případě by to tedy nemělo mít nějaký fatální dopad na údržbu a investice do silnic druhé a třetí třídy,“ ujistil ministr.

Údržba mostů v dobrém technickém stavu je dle slov ministra dlouhodobým projektem, kterému se dostává potřebné pozornosti. „Ten stav mostů je věcí dlouhodobou. Daří se v posledních letech větší pozornost právě na údržbu mostů zaměřit. Takže ani v tomto případě by to nemělo mít nějaký negativní, dramatický vliv na rychlost těch kroků nebo na rychlost údržby mostů. Vnímáme je samozřejmě jako klíčovou kritickou součást infrastruktury,“ nechal se slyšet. „Debata bude logicky ještě obecně o investicích do dopravní infrastruktury, kde nyní chceme udržet maximální možnou úroveň,“ dodal závěrem.

Video  Epicentrum - Vít Rakušan  - David Polák
Video se připravuje ...

jajas ( 18. července 2023 19:59 )

Silnice jsou někde fakt na mašli, o těch mostech ani nemluvím, u nás se konkrétně mosty oravují průběž­ně..­.fur­t...­.tak­že asi 4 miliardy nejsou žádné peníze?...vypadá to, že krajům chybět "nebudou"?....až se stane nějaký průser! Údržba silnic je u nás už teď zanedbaná, nestíhají se ty díry opravovat...a bez peněz ...to jsem fakt zvědavý co si s rozdrbanými silnicemi a mosty počne další vláda! Vypadá to, že Kupka už nepočítá s tím, že bude v další vládě a je tak připraven kritizovat stav silnic vládu následující, že silnice "neudržovala". Dobrý pokus!

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa