Čtvrtek 28. března 2024
Svátek slaví Soňa, zítra je Velký pátek / Taťána
Oblačno, déšť 14°C

„Nemůžeme se nechat přitlačit.“ Havlíček se brání urychlenému zabezpečení železnic

Autor: ČTK - 
14. července 2020
14:00

Stát nebude pro zabezpečení lokálních železničních tratí používat provizorní řešení, řekl v úterý novinářům ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Chce kombinovat povinné hlášení jízdy před odjezdem ze stanice, instalaci návěstidel a postupné zavádění zabezpečovacího zařízení ETCS. V uplynulém týdnu se na českých tratích stalo několik incidentů. Zabezpečení malých tratí kritizovali strojvůdci i výrobci, podle nich lze tyto tratě zabezpečit už existujícími zařízeními. Stát je však nepovolil.

„Nemůžeme se nechat přitlačit k unáhlenému řešení. Musíme tyto tratě zabezpečit dlouhodobým řešením, a ne provizorně,“ uvedl Havlíček. Podle něj řešení, které nabízí výrobci zabezpečovacích zařízení, nemusí být ideální.

Chce proto zkombinovat tři základní řešení. Na nejmenších tratích by měla vzniknout ohlašovací povinnost pro strojvůdce, kteří tak před vyjetím na trať při křížení budou muset hlásit odjezd ze stanice dispečerovi. Na dalších tratích by jízdu měla hlídat návěstidla a na nejvytíženějších pak zabezpečovací zařízení ETCS, které umožní vlak zastavit na dálku. Toto zařízení by v budoucnu mohlo být i na regionálních tratích.

Správa železnic podle mluvčího Marka Illiaše nevyvíjí zabezpečovací zařízení, v nejlepším případě spolupracuje s jeho výrobcem na úpravě na míru konkrétní tratě. 

„Jednou z možných cest, jak tratě provozované v režimu D3 zabezpečit, je kromě výstavby konvenčního zabezpečovacího zařízení a budování nadstavby v podobě ETCS v plném rozsahu například implementace ETCS v takzvaném „low-cost“ provedení. V této oblasti probíhá technický vývoj, který přináší některá úskalí a zatím není zdaleka ukončen. Správa železnic se přesto snaží aktuálně hledat řešení a zabývá se možností vybudování ERTMS co nejjednoduššího technického provedení na trati Strakonice – Volary, kde je dnes zaveden zjednodušený způsob řízení dopravy. Odhadované náklady u tohoto systému jsou 3 až 4 miliony Kč na km trati,“ řekl Illiaš.

Ohlašovací povinnost pro strojvůdce nyní platí pouze na některých tratích, podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody stát zvažuje její celoplošné zavedení od příštího roku.

Zavádění systému ETCS je tak pro Havlíčka prioritou. „Půjde o jednu z největších investic do dopravní infrastruktury v Česku,“ řekl ministr. V následujícím desetiletí podle něj stát do zavádění zařízení na tratě investuje desítky miliard korun, další desítky miliard pak bude stát vybavení vlaků.

Současné zabezpečení lokálních tratí kritizovali strojvůdci, podle nichž už nelze spoléhat jen na lidský faktor. Žádají proto urychlené zavádění bezpečnostních technologií, například systému radioblok, který funguje na trati na Volarsku. Tento systém vyvinula společnost AŽD Praha, která jeho rozšíření nabízela státu i pro další tratě. Podle šéfa firmy Zdeňka Chrdleho by zařízení mohlo fungovat alespoň dočasně před zavedením ETCS. Instalace tohoto zařízení totiž může trvat i desítky let. Ministerstvo dopravy však systém odmítlo a jako jediné řešení označilo systém ETCS.

V minulém týdnu se na české železnici stalo několik incidentů. Nejtragičtější nehodou byla čelní srážka dvou vlaků na lokální trati mezi Perninkem a Karlovými Vary, při které zemřeli dva lidé. Úsek patří mezi tratě se zjednodušeným řízením provozu, závisí tak jen na lidech. Příčinou nehody bylo podle předběžného vyšetřování nepovolené vjetí na trať jednoho z vlaků. Menší nehoda se stala také v Praze, kde jeden z vlaků lehce narazil do stojícího vozu Pendolino, který na místě čekal kvůli předchozí srážce člověka na trati. Nikomu se při nehodě nic nestalo.

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

viho ( 14. července 2020 17:45 )

Havlíček bude raději zabíjet "naše lidi" (oblíbený Babišův termín), než aby tratě alespoň nějak zabezpečil. Ale z toho českého zabezpečováku asi nebude vývar pro prostředníky, takže ho prostě nenasadí.

hahans ( 14. července 2020 15:20 )

A kam se vytratilo dodržování silničních předpisů a silniční policie ? Kam se ztratilo po převratu dodržování zákonů ? Když nejsme schopni to řešit sami, proč nepostupujeme stejně jako třeba Rakousko ?

nakobyl ( 14. července 2020 14:21 )

Nevím co vymýšlíte? Vezměte starý předpřevratový předpis D 3 a oprašte jeho zásady.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa