„Nemůžeme se nechat přitlačit.“ Havlíček se brání urychlenému zabezpečení železnic

Autor: ČTK - 
14. července 2020
14:00

Stát nebude pro zabezpečení lokálních železničních tratí používat provizorní řešení, řekl v úterý novinářům ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Chce kombinovat povinné hlášení jízdy před odjezdem ze stanice, instalaci návěstidel a postupné zavádění zabezpečovacího zařízení ETCS. V uplynulém týdnu se na českých tratích stalo několik incidentů. Zabezpečení malých tratí kritizovali strojvůdci i výrobci, podle nich lze tyto tratě zabezpečit už existujícími zařízeními. Stát je však nepovolil.

„Nemůžeme se nechat přitlačit k unáhlenému řešení. Musíme tyto tratě zabezpečit dlouhodobým řešením, a ne provizorně,“ uvedl Havlíček. Podle něj řešení, které nabízí výrobci zabezpečovacích zařízení, nemusí být ideální.

Chce proto zkombinovat tři základní řešení. Na nejmenších tratích by měla vzniknout ohlašovací povinnost pro strojvůdce, kteří tak před vyjetím na trať při křížení budou muset hlásit odjezd ze stanice dispečerovi. Na dalších tratích by jízdu měla hlídat návěstidla a na nejvytíženějších pak zabezpečovací zařízení ETCS, které umožní vlak zastavit na dálku. Toto zařízení by v budoucnu mohlo být i na regionálních tratích.

Správa železnic podle mluvčího Marka Illiaše nevyvíjí zabezpečovací zařízení, v nejlepším případě spolupracuje s jeho výrobcem na úpravě na míru konkrétní tratě. 

„Jednou z možných cest, jak tratě provozované v režimu D3 zabezpečit, je kromě výstavby konvenčního zabezpečovacího zařízení a budování nadstavby v podobě ETCS v plném rozsahu například implementace ETCS v takzvaném „low-cost“ provedení. V této oblasti probíhá technický vývoj, který přináší některá úskalí a zatím není zdaleka ukončen. Správa železnic se přesto snaží aktuálně hledat řešení a zabývá se možností vybudování ERTMS co nejjednoduššího technického provedení na trati Strakonice – Volary, kde je dnes zaveden zjednodušený způsob řízení dopravy. Odhadované náklady u tohoto systému jsou 3 až 4 miliony Kč na km trati,“ řekl Illiaš.

Ohlašovací povinnost pro strojvůdce nyní platí pouze na některých tratích, podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody stát zvažuje její celoplošné zavedení od příštího roku.

Zavádění systému ETCS je tak pro Havlíčka prioritou. „Půjde o jednu z největších investic do dopravní infrastruktury v Česku,“ řekl ministr. V následujícím desetiletí podle něj stát do zavádění zařízení na tratě investuje desítky miliard korun, další desítky miliard pak bude stát vybavení vlaků.

Současné zabezpečení lokálních tratí kritizovali strojvůdci, podle nichž už nelze spoléhat jen na lidský faktor. Žádají proto urychlené zavádění bezpečnostních technologií, například systému radioblok, který funguje na trati na Volarsku. Tento systém vyvinula společnost AŽD Praha, která jeho rozšíření nabízela státu i pro další tratě. Podle šéfa firmy Zdeňka Chrdleho by zařízení mohlo fungovat alespoň dočasně před zavedením ETCS. Instalace tohoto zařízení totiž může trvat i desítky let. Ministerstvo dopravy však systém odmítlo a jako jediné řešení označilo systém ETCS.

V minulém týdnu se na české železnici stalo několik incidentů. Nejtragičtější nehodou byla čelní srážka dvou vlaků na lokální trati mezi Perninkem a Karlovými Vary, při které zemřeli dva lidé. Úsek patří mezi tratě se zjednodušeným řízením provozu, závisí tak jen na lidech. Příčinou nehody bylo podle předběžného vyšetřování nepovolené vjetí na trať jednoho z vlaků. Menší nehoda se stala také v Praze, kde jeden z vlaků lehce narazil do stojícího vozu Pendolino, který na místě čekal kvůli předchozí srážce člověka na trati. Nikomu se při nehodě nic nestalo.

Shimmir ( 15. července 2020 15:03 )

Byl jsem na tom, že už před převratem existovalo tzv. tlačítko bdělosti a radiové spojení mezi strojvůdcem a jednotlivými stanicem. Když souprava jela o deset procent rychleji a strojvůdce netiskl včas tlačítko, ani když byl upozorněn, začala souprava automaticky brzdit! To nesmyslné šetření na lidech i technice o půl století se pouději je neskutečný hazard! Čekat, až se vyvine evropské zařízení, které sjednotí národní systémy a raději nevyužívat to, co je prověřeno, je pitomost! Cp js našel na wiki, ten systém ETCS se prý se všemi svými funkcemi zatím nevejde do žádmé lokomotivy(v dnešní době obvodů velké integrace a miniaturizaci všeho!)
Nelíbí se mi, že v 21.století se ruší obsluha stanic a šetří se na bezpečnosti, když vhodné zařízení fungovalo již v sedmdesátých letech! Výmluva min. Havlíčka je nesmyslná! 🤨
Na lokální trati sotva vjede vlak EC či IC, stejně jako ty soupravy nevyjedou na hlavní trati, záměně by zabránilo i jejich viditelné označení!
Bezpečnost by měla být na předním místě. Podmínit rozjezd soupravy svolením dispečera a kontrola průjezdu vlaků kolem návěstidel (funguje na 27 Mhz) by nemělo být tak těžké a nemožné technicky zabezpečit. Souprava by se nerozjela bez odblokování potvrzujícím signálem od dispečera, reagujícím na hovor se strojvůdcem. Dispeč má mít i signalizaci pozic a provozního stavu vlaků na tratích a neměl by být problém vyhodnotit i UI nenormální stav a přenést to i ke strojvůdcům, příp. hned zahájit brždění souprav. Dnes mají lokomotivy své počítače, stejně tak přijímat a vysílat potřebné signály s vlastním volacím znakem by nemělo být obtížné!

viho ( 14. července 2020 17:45 )

Havlíček bude raději zabíjet "naše lidi" (oblíbený Babišův termín), než aby tratě alespoň nějak zabezpečil. Ale z toho českého zabezpečováku asi nebude vývar pro prostředníky, takže ho prostě nenasadí.

hahans ( 14. července 2020 15:20 )

A kam se vytratilo dodržování silničních předpisů a silniční policie ? Kam se ztratilo po převratu dodržování zákonů ? Když nejsme schopni to řešit sami, proč nepostupujeme stejně jako třeba Rakousko ?

nakobyl ( 14. července 2020 14:21 )

Nevím co vymýšlíte? Vezměte starý předpřevratový předpis D 3 a oprašte jeho zásady.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud