Elektronické dálniční známky za 400 „mega“? Odborník cenu nechápe. Poslanec: Šílenost

Autor: Markéta Mikešová, Tomáš Belica, ČTK - 
16. ledna 2020
05:20

Česko sice čeká revoluce v podobě elektronických dálničních známek, Češi si to ale náležitě zaplatí. Ministerstvo dopravy oznámilo, že zakázku na výrobu prodejního systému získala firma Asseco Central Europe, která jej vytvoří za více než 400 milionů korun. Částka okamžitě mnoho lidí nadzvedla, především opozice tvrdí, že je příliš vysoká. Cenu nechápe ani IT investor Jiří Hlavenka, který podle svých slov podobné systémy vytvářel a nikdy tolik nestály. Věc chce řešit i premiér Andrej Babiš (ANO). Ministerstvo ale zakázku za 400 milionů korun obhajuje.

Podle ministerstva dopravy má systém začít v Česku platit od příštího roku. Cílem je kompletní náhrada klasických papírových dálničních známek, Češi si je nově budou moci pořídit na internetu a spravovat v mobilní aplikaci. Vše vytvoří firma Asseco Central Europe, která za to na základě podpisu se Státním fondem dopravní infrastruktury (SFDI) dostane zhruba 401 milionů korun.

Částka je ale dle některých lidí příliš velká. Problém s ní mají například opoziční poslanci. „Zaplatit za e-shop pro dálniční známky 400 milionů je šílenost. Žádám ministra i celou vládu o zodpovězení těchto otázek. Nedostanu-li odpovědi, budu ministra Kremlíka (Vladimíra Kremlíka, ministra dopravy za ANO, pozn. red.) i premiéra v této věci interpelovat v Poslanecké sněmovně,“ uvedl na twitteru Stanislav Blaha (ODS). A dodal, že pokud bude třeba, obrátí se kvůli záležitosti na policii.

Stížnost zveřejnil i jeho stranický kolega a místopředseda ODS Martin Kupka či předseda středočeské TOP 09 Jan Jakob. „Všichni se těšíme, až si budeme příští rok kupovat dálniční známku elektronicky. Ale tohle je hořká pilulka. Poměrně jednoduchý e-shop za 400 milionů? Ptám se, do které kapsy to budeme všichni platit,“ podivoval se na sociální síti Jakob.

Začerněná smlouva

Politici často odkazovali na vyjádření IT investora Jiřího Hlavenky. Ten na svém facebookovém profilu popsal, že má s tvorbou podobných systémů bohatou zkušenost, díky čemuž ceně 400 milionů vůbec nerozumí.  

„Kdysi jsem měl podíl v největším producentovi e-shopu v ČR, ostravské firmě NetDirect. Naprogramovali, zprovoznili, rozvíjeli, udržovali jsme tuším přes 3000 e-shopů, včetně těch největších v ČR, na Slovensku a v Německu. E-shopy s desítkami tisíc položek, s integrací na SAP, na cokoliv si vzpomenete. E-shopy s konfigurátory autodílů (jedna z nejsložitějších problematik vůbec),“ zmínil Hlavenka, co má za sebou.

Na základě této pracovní historie podle svých slov ví, jaké ceny prodejních systémů bývají, a 400 milionů korun to není. „Celkové tržby firma za celou dobu, kdy jsem tam byl, se ani neblížily uvedené částce (400 milionů, pozn. red.) pro jeden e-shop s třemi sortimentními položkami,“ uvedl a rýpnul si do slavného sloganu hnutí ANO premiéra Babiše. „Ano, jednou fakt bude líp. Ale nevím, jestli se toho dožiji,“ smutnil Hlavenka.

Na možné nejasné okolnosti zakázky upozornil rovněž server Hlídač státu, za kterým stojí Michal Bláha. Zdůraznil, že stát firmu vybral bez výběrového řízení a že zakázka byla údajně utajovaná. Důvodem má být, že má obsahovat databázi vozidel tajných služeb, které nebudou platit mýto.

Ve smlouvě k zakázce na systém elektronických dálničních známek je řada věcí neveřejných. Ve smlouvě k zakázce na systém elektronických dálničních známek je řada věcí neveřejných. | SFDI

Hlídač státu následně smlouvu uzavřenou mezi SFDI a Asseco Central Europe zveřejnil. Struktura ceny je na ní začerněná, včetně etap plateb. Chybí zadání, nabídka i seznam subdodavatelů. U řady položek je uvedeno „stupeň utajení – důvěrné“. „Že to smrdí? Už v srpnu 2019 Asseco pro SFDI dělalo prototyp interaktivního grafického uživatelského prototypu pro elektronickou dálniční známku za 250 tisíc korun. Na objednávku, opět žádné výběrové řízení,“ napsal server.

Jde o celý IT systém, argumentuje resort

Ministerstvo kritiku odmítá. „Dodavatel byl vybrán na základě nižší nabídkové ceny, která byla dále ověřena nezávislým posudkem jako cena obvyklá,“ uvedl pro Blesk mluvčí resortu František Jemelka. Zároveň zdůraznil, že je chybná představa, že částka je pouze za e-shop.

Tím argumentuje i samotné ministerstvo. „Za nejvýše 400 milionů korun firma vytvoří celý IT systém. Tedy nejen e-shop, ale také uživatelský portál, mobilní aplikaci, call centrum, evidenci všech zaplacených poplatků, registr všech automobilů osvobozených od placení poplatků, kompletní účetnictví, clearing, reporting a zabezpečení,“ popsalo, kam všude peníze půjdou.

Firma navíc podle resortu bude zajišťovat konzultační služby a podporu systému, zajistí platformu, na které bude vše provozováno, což jsou všechno věci, které něco stojí. A konečný efekt má být pozitivní – stát podle ministerstva přechodem na elektronické dálniční známky ušetří přes 100 milionů korun ročně.

Babiš: Průběh se mi nelíbí

I přes ujištění od ministerstva se ale o smlouvu začal zajímat předseda vlády. Od ministrů začne nově chtít všechny IT zakázky předem vidět. „V mediálním prostoru se objevily informace, které staví zakázku do podivného světla. Na základě této zkušenosti budu od pana ministra dopravy chtít, aby předložil informace o zakázce na vládu,“ řekl premiér na středeční tiskové konferenci v Brně.

Podle něj ani Kremlík neznal přesné podrobnosti, jak SFDI zakázku provedl. „Nelíbí se mi, jak to proběhlo, ale veřejnost a média to musí vědět. Na vládě řešíme prodej 12 metrů pozemků Správy železnic, ale zakázku za 400 milionů jsme tam neměli. Proto budu od všech ministrů chtít, aby zakázky předkládali,“ dodal Babiš.

Kremlík si stejně jako jeho resort za průběhem zakázky stojí. „Při zadávání se postupovalo podle pokynů Bezpečnostní informační služby. Bezpečnostní prověrku mělo pět firem, které SFDI oslovil, a nabídku podaly dvě. Vybraná byla ta levnější,“ vysvětloval ministr. Výsledná cena je podle něj dokonce nižší, než se předpokládalo.

Jeho předchůdce Dan Ťok (ANO) nechtěl kroky svého nástupce komentovat. Že cena je adekvátní, si nicméně myslí exministr Antonín Prachař (57). „Neuvěřitelné je vůbec, že ministerstvo dokázalo zakázku vysoutěžit a nebude muset dojít k odkladu účinnosti zákona,“ napsal Prachař Blesku.

Co se s e-kupóny (ne)změní?

- Odpadne povinnost známku vylepovat za sklo a tu starou z něj zase seškrabávat.

- Na internetu, mobilní aplikaci či přes platební terminál zadáte registrační značku vašeho vozu, zvolíte délku platnosti známky a zaplatíte.

- Platnost a cena e-známek má být stejná jako u dosavadních papírových, tedy 10denní za 310 Kč, měsíční za 440 Kč a roční za 1500 Kč. Jiné intervaly si dle vlastní potřeby nenastavíte.

- Změnou bude, že zatímco dnešní roční známka ve skutečnosti platí 14 měsíců, roční elektronická bude platit jen 12 měsíců. Za to však bude mít klouzavou platnost, koupíte-li si ji např. příští rok v červnu, dálnice máte zaplaceny až do června 2022.

- Stejně jako dosud budou od poplatku za dálnice osvobozeni držitelé průkazů ZTP a ZTP/P. Stejně tak známku nebudou muset potřebovat vozy na elektrický pohon, auta na alternativní pohon (např. CNG) budou mít slevu.

viho ( 16. ledna 2020 12:25 )

To zkrácení platnosti by se ještě dalo překousnout, ale největší problém je v tom, že ten systém nepřipouští žádný omyl, tedy například možnost sjet bez pokuty nejbližším dalším výjezdem v případě najetí na dálnici omylem. To bude teprve ten zlatý důl, kdy budou provozovatelům chodit automatické pokuty. Česko má jednu z nejvyšších pokut za použití dálnice bez zaplacení poplatku na světě, až 100 tisíc Kč.? S tím by měli poslanci něco dělat a nedovolit zavedení elektronické známky dokud se tohle nezmění a nezavede nějaká tolerance chybného najetí na dálnici.

viho ( 16. ledna 2020 11:56 )

Ta smlouva je tajná zřejmě proto, že nejde tak ani o e-shop, ale spíše o sledovací systém všech aut. Samotný obchod bude stát třeba pár milionů, ale ten hlavní systém bude policii nejspíš umožňovat dohledat jakékoli auto podle značky, kdy, kde, kam jezdí, kdo v tom autě sedí, atd.

Jaronovaku ( 16. ledna 2020 09:20 )

Nechápu to,že když nechtějí prozradit ty tajné auta, tak proč za ně nezaplatí a pak částku vymáhají na MF. Nevím asi by to nylo moc jednoduché.

kurna1 ( 16. ledna 2020 08:14 )

Kremlík se mi zda jako neprůbojný ubožák. Jeho předchůdce byl jinačí, ale nahoře se s někým nesnesl a tak ho vyhodili

libor15 ( 16. ledna 2020 08:07 )

Ještě za 2 miliardy očipovat řidiče a máme splněno. Jinak pana premiéra si dovoluji upozornit, že pod jeho svícnem je stále větší tma. A lepší to nebude

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa