Rušení „režijek“ ve Sněmovně narazilo. Stávka na železnici zřejmě nebude
Kvůli návrhu poslance Martina Kolovratníka (ANO) to vypadalo, že železničáři přijdou o režijní jízdné. Odboráři popuzení chystanou úpravou zákona o drahách chtěli vyrazit do stávkové pohotovosti a hrozili i stávkou. Teď je ale vše zažehnáno, tvrdí. Sněmovní hospodářský výbor ve středu „pozměňovák“ k vládní novele nepodpořil, Kolovratník ho nicméně ještě může zkusit podat sám za sebe.
„Záležitost je tímto vyřešena,“ prohlásil pro Blesk Zprávy předseda Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Martin Malý. Nepředpokládá, že by teď mělo dojít k nějakým dalším komplikacím v oblasti režijních jízdenek.
„Odpadl problém. Návrh poslance Kolovratníka by úplně zrušil podobu režijních jízdenek,“ dodal Malý.
Příští týden odstartuje série jednání s ministerstvem
Vyjednávání pro odboráře tím ale nekončí. Memorandum z prosince roku 2017 stanovilo podobu „režijek“ pouze na dva roky, tedy pouze do konce tohoto roku.
V úterý tak zástupci Odborového sdružení železničářů začnou s ministrem dopravy Danem Ťokem jednat o nových podmínkách. Schůzka nereaguje na aktuální situaci – je plánována dopředu.
„Stávající podobu příliš měnit nechceme,“ uvedl pro Blesk Zprávy šéf odborářů Malý. S jakými konkrétními požadavky do jednání půjdou, ale přiblížit nechtěl. „Vše je teprve na začátku,“ dodal.
Režijkou zdarma do práce. Pro celou rodinu
Díky režijním jízdenkám teď zaměstnanci drah cestují vlakem za 1100 korun ročně, jejich děti platí 600 korun a ostatní rodinní příslušníci 1250 korun ročně.
Využívá je zhruba 100 tisíc současných i bývalých zaměstnanců Českých drah, Správy železniční dopravní cesty a dalších železničářských institucí.
Jak uvádí Odborové sdružení železničářů na svém webu, „režijka funguje i jako stabilizační benefit, jako jakási naturální náhrada za všechny ty nevýhody a nepříjemnosti, které turnusová práce přináší všem železničářům“. Většina zaměstnanců ji totiž využívá pro cestu do práce.