Zastaví „modrá armáda“ Čechům vlaky? Odbory v boji o režijní jízdné hrozí stávkou

Autor: Petra Štefková - 
1. 4. 2019
15:10

Železničáři a jejich rodiny mohou přijít o levné cestování. Českým drahám totiž možná skončí povinnost uznávat „modré armádě“ režijní jízdenky. Díky nim teď vlakem cestují zaměstnanci drah za 1100 korun ročně, jejich děti platí 600 korun a ostatní rodinní příslušníci 1250 korun ročně. To vše může zastavit pozměňovací návrh k zákonu o drahách, který předložil poslanec Martin Kolovratník (ANO). Tedy muž z hnutí premiéra Andreje Babiše, o kterém se svého času spekulovalo jako o možném ministrovi dopravy.

Železniční odbory před pondělním mimořádným jednáním uvažovaly i o vyhlášení stávkové pohotovosti. Nakonec se rozhodly ustavit stávkový výbor a chtějí s poslanci jednat. Pokud se to nepodaří, stávka není vyloučena.

„V případě, že hospodářský výbor Sněmovny doporučí pozměňovací návrh Martina Kolovratníka k dalšímu projednání a schválení, tak zmocňujeme stávkový výbor k vyhlášení stávkové pohotovosti a k přípravě všech potřebných kroků pro případnou stávku,“ řekl pro Blesk Zprávy předseda Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Martin Malý. 

Hospodářský výbor má o návrhu poslance hnutí ANO jednat ve středu.

Od loňska se „režijky“ zdražily o desetinu

Důvodem znepokojení je pozměňovací návrh k zákonu o drahách. Podle legislativní úpravy by byly České dráhy zbaveny povinnosti uznávat ve svých vlacích režijní jízdenky. „Pozměňovák“ předsedy podvýboru pro dopravu a poslance Martina Kolovratníka (ANO) podpořilo i ministerstvo dopravy.

K razantním změnám v „režijkách“ přitom došlo už v loňském roce. Podle memoranda z roku 2017 jejich cena stoupla o desetinu a současně byla ukončena možnost jejich využívání na takzvaných komerčních vlacích, kde dopravci jezdí bez dotací.

Železničáři ale toto omezení neměli pocítit – „režijky“ v komerčních a vysoutěžených vlacích se změnily v zaměstnanecký benefit.

„Stávající podoba režijních výhod je nejlepším řešením,“ uvedl pro Blesk Zprávy šéf OSŽ Malý. „V memorandu jsme našli správnou cestu postupné transformace režijních výhod na zaměstnanecký benefit v závislosti na tom, jak budou jednotlivé tratě soutěženy,“ dodal.

Výhoda hlavně pro cestu do práce

Odborové sdružení železničářů považuje uznávání režijních jízdenek za jeden ze svých posledních stavovských symbolů. Využívá je zhruba 100 tisíc současných i bývalých zaměstnanců Českých drah, Správy železniční dopravní cesty a dalších železničářských institucí.

Jak uvádí Odborové sdružení železničářů na svém webu, „režijka funguje i jako stabilizační benefit, jako jakási naturální náhrada za všechny ty nevýhody a nepříjemnosti, které turnusová práce přináší všem železničářům“. Většina zaměstnanců ji totiž využívá pro cestu do práce.

Jednání s ministerstvem dopravy mají odboráři naplánováno na úterý 9. dubna. Se šéfem resortu Danem Ťokem (za ANO) měli domluvenou schůzku ještě před zveřejněním pozměňovacího návrhu poslance Kolovratníka (ANO). O to víc ji teď s napětím očekávají.

„Dohoda z roku 2017 je kvalitní, všichni s ní souhlasili. Není důvod to nyní srazit ze stolu a začít z nuly, jak navrhuje poslanec Kolovratník,“ věří, že nedojde ke změnám předseda OSŽ Malý.

Sledujte pořady Blesk Zpráv

Epicentrum S prezidentem v Lánech Ptám se, pane premiére

Redakce Blesk Zpráv pro vás každý týden od pondělí do čtvrtka připravuje pořad Epicentrum s rozhovory na aktuální témata. Kromě toho vám pravidelně přinášíme názory prezidenta Miloše Zeman v pořadu S prezidentem v Lánech a zpovídáme i premiéra Andreje Babiše.

Aktuálně: Sněmovna na popud opozice jedná o vyslovení nedůvěry vládě Andreje Babiše

ov21 ( 3. dubna 2019 15:40 )

každý zaměstnavatel nabízí svým zaměstnancům nějaké bonusy.Tohle je jeden z nich. Psal jsem snad někde o důchodcích ? Jinak nemůžu posoudit co bylo za císaře pána, pokud si pamatuji tak definitiva a již výše uvedené deputátní uhlí. Původní režijní výhody co pamatuji fungovali jen jako sleva jízdného, plus sešitek na cca 10 volných jízd za rok. Celé mi to připadá jen jako politický populismus, který ve svém důsledku nepřinese do státní kasy ani korunu. K hloupému argumentu, psal jsem o zaměstancích výše uvedených státních či polostátních organizací. Ty bohužel platí stát a předpokládám že z našich daních., sice může inapr. sždc vykázat nějaký "zisk" , ale fyzicky to je jen přelévání peněz z jedné organizace do druhé. ( pokud nejde třeba o prodej podhodnoceného státního majetku - budov )

salto ( 3. dubna 2019 08:33 )

ov21: Ještě jednou opakuji: V čem se liší jejich práce od práce druhých, že by měli mít výhody z dob císaře pána? Rozumím tomu tak, že výše jmenovaní zaměstnanci (tzn. ti co využívají výhod režijních jízdenek - tedy i důchodci) by dostali služební auta? Hloupý argument, z něhož plyne, že za všechny zaměstnance, kteří dojíždějí do práce (mimo zaměstnance čd , sždc, tudc apod. - ti přece jezdí vlakem) platíme všichni?

ov21 ( 2. dubna 2019 19:37 )

Archaickým pozůstatkem bylo deputátní uhlí, uvědomte si laskavě jednu skutečnost. Pokud nebude zaměstnanec čd , sždc, tudc apod. jezdit vlakem, tak bude jezdit služebním autem, které tak jako tak zaplatíme všichni. Takže at Frantové klidně mají zadarmo i mhd, mne to neuráží.

salto ( 2. dubna 2019 07:34 )

Režijky jsou archaickým pozůstatkem z dob Rakouska-Uherska. V čem se liší jejich práce od práce jiných? ČD jsou moloch, který je živen ze státních peněz, tedy našich peněz. Nevím proč by nějaký Franta měl mít výhody na náš úkor.

flesch2z ( 1. dubna 2019 18:05 )

Tak tak, zebrat jim náhrady i sluební byty.

Zobrazit celou diskusi
Další videa