Klaus ml. narazil s tresty za mazání příspěvků na facebooku. Ministerstva jsou proti
Návrh Václava Klause mladšího, aby se trestalo mazání příspěvků na velkých sociálních sítích, se v připomínkovém řízení příliš s pochopením na jednotlivých ministerstvech nesetkal. Výtek se sešla celá řada, je přitom patrné, že vládní kabient patrně zaujme nesouhlasné stanovisko.
Obavy ze zaplavení sociálních sítí urážlivými, dezinformačními nebo vulgárními příspěvky budou patřit k důvodům, kvůli kterým vláda ANO a ČSSD zřejmě odmítne poslanecký návrh na trestání omezování svobody projevu na těchto platformách. Podle podkladů pro středeční schůzi kabinet také zpochybní řešení záležitosti trestním právem a za nepřiměřenou označí výši sankcí. O předloze, za níž stojí Václav Klaus mladší (ODS), rozhodnou zákonodárci.
Pokuta až 50 milionů? Absurdní, míní legislativci
Za mazání příspěvků uživatelů by provozovatelům nebo správcům sociálních sítí hrozilo podle navrhované novely až tříleté vězení, zákaz činnosti nebo peněžitý trest. „Absurdita navrhované pokuty až 50 milionů korun (u právnické osoby, 500 tisíc u fyzické) vynikne ve srovnání například se shodnou výší pokuty stanovené pro provozovatele jaderné elektrárny za porušení povinností týkajících se provozu jaderného reaktoru,“ napsali legislativci do předběžného stanoviska pro zákonodárce, které bude kabinet schvalovat.
Podle Ministerstva vnitra je „nutné upozornit na rozpor návrhu s právem podnikat a provozovat jinou hospodářskou činnost a rozpor s právem vlastnit majetek.“ Provozování sociálních sítí spadá v drtivé většině případů do sektoru soukromého podnikání, určení pravidel tedy záleží na majiteli a provozovateli. „Uživatelé sociální sítě či jiné platformy ji využívají na základě soukromoprávní smlouvy se správcem nebo provozovatelem a je na úvaze stran, jaká ujednání uzavřou. Tyto sítě jsou uživateli využívány zpravidla zdarma, je zcela v diskreci provozovatelů či správců, jaké služby budou nabízet,“ píše dále Vnitro.
„Navrhované pokuty za spáchání přestupku jsou extrémně vysoké,“ píše se ve stanovisku Ministerstva kultury. Podle Nejvyššího státního zastupitelství navíc není návrh „promyšlen do všech relevantních souvislostí.“
„Zcela nepřiměřená“ je výše pokuty i podle Ministerstva vnitra. Návrhu vytýkají, že pokuta je „u jednotlivých subjektů přestupku nedůvodně odlišná.“ Stanovisko o nepřiměřené výši postihu zastává i Ministerstvo spravedlnosti.
Ačkoliv je podle Ministerstva spravedlnosti „legitimní diskuze o tom, jaká mají být pravidla pro mazání příspěvků na elektronických sociálních sítích a jak mají být nastaveny limity pro svobodu projevu", je podobné nastavení trestního práva „neproporcionální a představuje potenciálně výraznou zátěž pro orgány činné v trestním řízení“.
Novela podle nich navíc obsahuje řadu neurčitých pojmů nebo slova a obraty, které právní řád používá k něčemu jinému. Například pojem „příspěvek“ chápe české právo podle vládních právníků výhradně jako peněžitý příspěvek, nikoli jako informaci nebo obsah sociálních sítí.
Podle navrhovatelů omezují správci sítí svobodu slova
Nový trestný čin nazvaný porušování svobody projevu by se vztahoval podle předlohy tří desítek poslanců z ODS, ANO, SPD, ČSSD, KSČM, KDU-ČSL a STAN na sociální sítě s více než 100.000 uživateli. Míří na jejich provozovatele a správce.
Trestné by podle návrhu bylo neoprávněné odstranění nebo jiné znepřístupnění příspěvku týkajícího se otázek veřejného zájmu, který by nebyl v rozporu s trestními předpisy, mezinárodními smlouvami nebo s dobrými mravy. Zásah by zároveň musel být veden úmyslem ztížit nebo zmařit svobodnou veřejnou diskusi. Méně závažné případy porušení svobody projevu, a to i z nedbalosti, by byly podle novely přestupkem.
Provozovatelé nebo správci sociálních sítí podle předkladatelů zavádí vnitřní pravidla přípustnosti obsahu příspěvků, která často překračují zákonná omezení svobody projevu. Mazání příspěvků nebo blokování uživatelů je v takových případech v rozporu s listinou základních práv, míní autoři. Zavedení nového trestného činu a přestupku by mělo zabránit tomu, ale provozovatelé nebo správci sociálních sítí „svévolně či preventivně“ omezovali názory a informace, které nepřekračují zákonné mantinely.