Babiš se i po 14hodinových kolonách na D1 bije za Ťoka. „Staví víc než kdokoliv jiný,“ tvrdí

Autor: všm - 
Aktualizováno -
6. 1. 2019
16:44
6. 1. 2019
15:41

Během prosince na Vysočině dvakrát zkolabovala dálnice D1, auta stála v kolonách i 14 hodin. Problémy se zopakovaly také první lednový týden. Zatímco ministerstvo viní za problémy kamiony, dopravce a pomalou stavební firmu, mnozí chtějí hnát k odpovědnosti přímo šéfa resortu dopravy Dana Ťoka (ANO). Toho dokonce za přílišnou měkkost v minulosti pokáral i jeho šéf Andrej Babiš. Kritiku zopakoval i v nedělním pořadu České televize Otázky Václava Moravce. Ohledně délky nově otevřených kilometrů silnic se ale Ťoka premiér zastával.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) podle premiéra Andreje Babiše (ANO) nezvládl komunikaci s veřejností. Také s ním chce v pondělí jednat o způsobu soutěžení zakázky na opravu D1, zda například nebylo možné vypovědět smlouvu se sdružením firem, které dálnici nezvládlo v termínu opravit, dříve. Po problémech s nimi resort rozvázal spolupráci až ke konci roku. 

Jeho problém je v tom, že nechápe, že musí svou práci prodat," řekl Babiš. Za dobu působení Ťoka v čele ministerstva dopravy se podle premiéra staví infrastruktura více než kdykoliv dříve. Odmítl tak kritiku, že loni byly v ČR dokončeny pouze čtyři kilometry nových dálnic, jak uvádí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). „Pokud by to byla pravda, tak by skutečně padaly hlavy, ale není to pravda,“ dodal. Ministerstvo dopravy mezi nové dálnice zařazuje i rozšiřování dálnice D1.

Podle Babišových údajů byla za ministra Ťoka zahájena stavba 207,4 kilometru dálnic včetně modernizovaných úseků dálnice D1, zprovozněno jich pak bylo 152,4 kilometru. Podle údajů ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic byly loni v Česku dokončeny čtyři kilometry nových dálnic. Na rekonstruované dálnici D1 stavební firmy předaly k užívání 26 kilometrů. Dokončeno bylo také 15 kilometrů silnic první třídy.

Babiš uvádí, že od jeho nástupu do funkce se nestalo, že by na dálnice nebyly peníze, projekty na stavbu však podle něj zastavily vlády předchozí. 

Ťok: Doufali jsme, že nenasněží

Ministra však zkritizoval za řešení situace na D1, kde se po sněhových kalamitách vytvářejí kilometrové kolony. „To je specifický problém, který nezvládli. Já mám zítra ( v pondělí ) s nimi sezení a budu chtít vidět, jak se to soutěžilo, když zjistili, že ta firma vlastně nefunguje, proč ji dřív nevyměnili, proč v té smlouvě nemají někoho, kdo je v pořadí. On tvrdí, že tenkrát to ten zákon neumožňoval, (ministryně pro místní rozvoj Klára) Dostálová (za ANO) tvrdí, že ten zákon to dnes umožňuje,“ dodal premiér. Zmínil také možnost, že by Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) mělo vlastní stavaře.

V polovině prosince na dálnici D1 doprava několikrát zkolabovala. Problém projet měla v kolonách i auta zimní údržby. ŘSD pak jízdní pruhy v zúžení rozšířilo tím, že posunulo svodidla. O moc lepší nebyl ani začátek ledna. Ministr dopravy Dan Ťok se ve čtvrtek jel podívat na Vysočinu, resort podle něj udělal vše, co bylo třeba, aby byl opravovaný úsek zprovozněn. 

Jsem přesvědčen, že kromě toho, že nám zkrachoval dodavatel, se nic zásadního nestalo," prohlásil Ťok na tiskové konferenci. Zároveň odmítl, že by jeho ministerstvo začalo situaci na D1 řešit až poté, co kamiony a sněžení zablokovaly opravovaný úsek u Humpolce.

Za prosincový kolaps podle něj mohla kombinace počasí a nehod. Již dříve se nechal slyšet, že za kolony mohly nákladní automobily, které zablokovaly oba pruhy. A že ministerstvo doufalo, že nenasněží.

Změna firmy i ministra?

Zakázku na modernizaci části dálnice za 1,75 miliardy korun dostalo sdružení, jež tvořily česká firma Geosan Group, italská Toto Costruzioni Generali a kazašská SP Sine Midas Stroy. Spolupráce mezi ŘSD a sdružením na konci loňského roku skončila. Modernizaci dokončí jiná firma, kterou ŘSD vybere na jaře. Práce budou pokračovat v létě. Původnímu zhotoviteli už bylo vyměřeno šest pokut za 60 milionů korun.

Ministr dopravy patří k nejvíce kritizovaným členům vlády. Dlouhodobě s ním mají problém i komunisté, bez nichž by kabinet nezískal důvěru Sněmovny. Na otázku, zda se dá v letošním roce očekávat nějaká rekonstrukce vlády, premiér Andrej Babiš  připustil, že to možné je. Nechtěl už však přiblížit, zda se případné změny mohou týkat právě Ťoka.  

Video Ťok: Doufali jsme, že do 16. prosince kalamitní stav nepřijde. Opozice spustila ohňostroj pokrytectví - Jaroslav Šimáček, Blesk Zprávy
1080p 720p 360p

Volby do Evropského parlamentu 2019

Informace Kandidáti Evropská unie Voličský průkaz Instituce Evropské unie Legislativní proces

Volby do Evropského parlamentu čekají České republiky v pátek a sobotu 24. a 25. května. Rozhodne se v nich o obsazení 705 křesel. Výsledky by měly být známé v neděli 26. května ve 23 hodin. Počet Europoslanců zeštíhlí o 46 kvůli odchodu Velké Británie.

Počtu českých europoslanců se tato změna ovšem nedotkne. Stejně jako před pěti lety si Češi vyberou 21 nových poslanců.

Blesk Zprávy zjišťovaly, kteří čeští europoslanci chtějí své pozice obhajovat.

Doporučujeme
luder ( 7. ledna 2019 23:19 )

Jak to, že OLAF nezatkl Kalouska? http://www.skrytapravda.cz/domaci/1361-jak-to-ze-olaf-a-statni-zastupci-nezatkli-kalous ka-za-?fbclid=IwAR1ejftDMQCwwOuLGAH8ttDSYP0N7DOPQV_37r-Kz5VF77R67DjXF4JXbzo

borjar ( 7. ledna 2019 01:38 )

proč je nepošle za Stropnickým ?

borjar ( 7. ledna 2019 01:29 )

Lidi je hodně , ale sedí v kancelářích .

borjar ( 7. ledna 2019 01:26 )

Ťoka Bureš odvolat nechce , anebo nemůže .

borjar ( 7. ledna 2019 01:21 )

Nejdřív se měla postavit dálnice Hradec - Olomouc , pak drbat D1 . Ten idiot neustále řeší bodový systém a úsekové měření . V poslední době rozvod , jak ojebat bejvalku .

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa