Charanzová o kauze Volkswagenu: Peníze mají dostat i Evropané, Brusel chyboval

Autor: Tomáš Polák - 
2. května 2017
05:01

Evropští majitelé vozů v emisní aféře by měli dostat finanční odškodnění nebo kompenzaci stejně jako američtí zákazníci. Teprve poté se za skandálem koncernu Volkswagen může udělat tlustá čára. V rozhovoru ve Studiu Brusel to řekla europoslankyně Dita Charanzová (ANO). Podle ní v takzvané Dieselgate zdaleka nepochybila jen automobilka, ale také samotná Evropská komise.

Europoslankyně během 19měsíčního šetření mluvila s odborníky na automobilový průmysl i s výzkumnými agenturami. A to i ze Spojených států, kde se na podvodné úpravy přišlo. Ptala se na věci, které napadají také motoristy v Česku.

„Musíme změnit systém dohledu nad evropským trhem. Musíme nastavit podmínky pro provoz automobilů tak, jak se nám chovají v reálném provozu, aby to odpovídalo testům. Doposud jsme viděli, že se auta nějak chovala v laboratořích, ale neměli jsme žádné testy, jak se chovají v reálných podmínkách provozu,“ uvedla Charanzová. To se ale už od letošního září změní a výrobci budou muset testovat vozy v reálných podmínkách jízdy.

„Jsem ráda, že se podařilo odstranit nápady na to, že by snad vznikla nějaká evropská agentura, která nově bude řešit tyto otázky. Jsem za to ráda, že jsme zachovali ten stav, kdy to mají řešit především členské státy ve spolupráci s Evropskou komisí,“ poznamenala.

„Jsem pro odškodnění“

Jedním z doporučení, které Evropský parlament uvádí, je také finanční odškodnění od výrobce. Evropská komise by měla navrhnout pravidla pro společný unijní systém odškodňování. Podle Charanzové tak politici v Evropském parlamentu odeslali jasný signál směrem ke koncernu Volkswagen, že by evropští občané měli dostat odškodnění.

„My se domníváme, že by neměl existovat rozdíl mezi americkými a evropskými spotřebiteli. Pokud se bavím s lidmi, kteří se na mě obracejí, tak chápu to, že se domáhají svých práv a že by chtěli být kompenzováni taky,“ uvedla Charanzová.

Jenže to Volkswagen v Evropě dlouhodobě odmítá, zatímco ve Spojených státech zákazníky finančně štědře odškodnil. „Teď je míček na straně Volkswagenu a doufám, že třeba přijde s nějakým vstřícným gestem vůči těm lidem,“ uvedla Charanzová. Teprve poté by se za skandálem mohla podle ní udělat tlustá čára. V České republice se problém podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) týká asi 148 tisíc automobilů.

Pochybila i Evropská komise

Dubnová zpráva parlamentního výboru pro vyšetřování skandálu, kterou europoslanci schválili ve Štrasburku, je k Evropské komisi také velmi kritická. Za její váhavý přístup, jelikož řadu let věděla o velkých rozdílech v měření emisí oxidů dusíku. „Tady pochybily jak kontrolní mechanismy, tak Evropská komise, která již v roce 2008 slibovala, že přijde s novým testováním vozidel, a přišla s tím návrhem, až když jsme měli aféru Dieselgate,“ konstatovala europoslankyně.

Setkala se Charanzová během vyšetřování Dieselgate s lobbingem? A dokázala by poradit s nákupem nových aut? Podívejte se na video:

Video Charanzová: Volkswagen by měl Evropanům zaplatit. - Tomáš Polák

tomik007 ( 2. května 2017 12:48 )

SKODOFKA to zaplati - a zvedne cezkym zakaznikum ceny

mamlas ( 2. května 2017 08:05 )

EU by vůbec neměla řešit, jestli i Evropané mají dostat odškodnění, ale jak velké to odškodnění má být, aby na tom nebyli Američani lépe!!!

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud