Rovnost je táta na mateřské: Vláda vytvořila spoty o Češích a Češkách
Vládní Odbor rovnosti žen a mužů, kterému šéfuje ministr pro lidská práva a legislativu Jan Chvojka (ČSSD), bojuje za rovnoprávnost mezi oběma pohlavími. V rámci kampaně To je rovnost! ve čtvrtek představil několik videospotů na podporu tohoto tématu. Ve dvou z nich se vyzdvihuje právo otců na rodičovskou dovolenou, další dvě upozorňují před domácím násilím.
„Takže ty seš na rodičovský a žena šla do práce? Táta na plnej úvazek, tak to je síla,“ udivuje se tramp cestující ve vlaku směrem k dalšímu nastoupivšímu dobrodruhovi. „Ne, to je rovnost,“ odpovídá mu odhodlaně kolega v kupé.
Krátká animovaná scénka z dílny studia KLUCIvespolek je jedním z video spotů, jejichž prostřednictvím chce Úřad vlády bojovat za rovnost mužů a žen ve společnosti. Další spoty představí ve čtvrtek odpoledne.
Podívejte se na video:
Kampaň je podpořena grantem z Norska, videa bude v průběhu března vysílat Česká televize. „Cílem kampaně je oslovit širokou veřejnost tak, aby si byla vědoma, že mnohé praktické otázky každodenního života jsou otázkami rovnosti žen a mužů,“ tvrdí Michal Kačírek, mluvčí ministra pro lidská práva a legislativu Jana Chvojky.
Další spot je zaměřený na domácí násilí:
Podle Lucie Zachariášové z Odboru rovnosti žen a mužů stála celá kampaň včetně výroby propagačních předmětů a videospotů něco přes dva miliony korun, ze státního rozpočtu šlo 20 procent, čili zhruba 400 tisíc korun.
„Rovnost žen a mužů je hodnotou, která je významná pro celou společnost. Proto jsme si vybrali dvě témata, kterým se v rámci této agendy dlouhodobě věnujeme, a ta chceme české veřejnosti komunikovat,“ komentuje kampaň náměstkyně ministra pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu Martina Štěpánková. „Dva ze spotů se věnují fenoménu domácího násilí a cílí především na jeho svědky a svědkyně. Další dva spoty se zaměřují na slaďování práce a soukromí a snaží se poukázat na jeho prospěch pro všechny členy a členky rodiny,“ doplnila.
Podle informací vlády chodí na rodičovskou méně než dvě procenta mužů. „Překážkou slaďování pracovního, soukromého a rodinného života je mimo jiné také nedostatek míst v zařízeních péče o děti předškolního věku. V nízkém objemu jsou například využívány flexibilní formy práce, přičemž z celkového počtu 316 400 osob, které v roce 2014 pracovaly v ČR na částečný úvazek, tvořily 71 procent ženy,“ upřesnil Kačírek.
Tvůrce: Animace přináší nadhled
Na dotaz Blesku, zda je vhodné uchopit takto závažná témata ilustracemi, odpověděl Jiří Novák z animačního studia KLUCIvespolek, že určitě. „Myslím si, že animace jako taková přináší jistou formu nadhledu a abstrakce daného tématu. Takže myslím si, že ano,“ uvedl.
„Sledujeme také zahraniční kampaně a je už dokázáno, že pokud je prezentováno domácí násilí skrz modřiny a hrubou sílu, tak oběti se s tím, bohužel, moc neidentifikují. Takže naopak takovéto vyobrazení vítáme. I v zahraničí vídáme příklady pozitivních kampaní a toto je pozitivní kampaň,“ dodala Jitka Poláková, která působí v organizaci proFEM a Výboru pro prevenci domácího násilí a násilí na ženách.
Ministr Chvojka nedávno ve Studiu Blesk hovořil o skončení činnosti vládní agentury Hate Free:
cicmal zdegenerovany tez predvani PR materialy, ktere staly nekolik milionu, aby si pro kricici amiky obstaral dukazy, jak bojuje proti diskriminaci v cesku. takze... otcove pozor!!! nebudete-li chtit na materskou, sami diskriminujete... pokud od valu neodejde tato smecka experimentalnich socanu, otcove, v dalsi petiletce, budete rozkojeni jako byl rozdojen kozel sovetkych zemedelcu. ma to jedno riziko a to flaterniky, kdy jurecka v prirodnim produktu shledne vyssi zvyhodneni pro export a ceskym kojencum se i nadale bude podavat umela nahrazka. vyhled do budoucnosti - otcove! radne dovolenkujte a hodne odstrikavejte a vsichni rovnostarsti pruzkumnici i hodnotilete budou spokojeni.