Pondělí 14. října 2024
Svátek slaví Agáta, zítra Tereza
Oblačno 12°C

„Déjà vu“ ČSSD dohnalo i letos, faktickým vítězem voleb je ANO 2011

Mediální analytik Michael Bradík hodnotí výsledek voleb
Mediální analytik Michael Bradík hodnotí výsledek voleb  (Autor: Blesk - Ladislav Křivan)
Autor: Michael Bradík, mediální analytik - 
26. října 2013
18:23

Volby vyhrála počtem hlasů ČSSD. Nikoli však s výsledkem, který jí předpovídaly vlastní očekávání i předvolební průzkumy. Političtí aktéři se částečně vyměnili, “déjà vu“ roku 2010 však zůstává.

Sen ČSSD o třiceti a více procentním výsledku byl od zahájení volební kampaně poměrně velký vzdušný zámek. Sociální demokraté podcenili výběr témat a komunikaci s voliči v situaci, kdy „drtivé vítězství“ se přes optimistické průzkumy v ČR konat nemůže a nebude. ČSSD špatně reagovala na témata a poptávku voličů, nenabídla vždy silné osobnosti a nakonec i podcenila horkou část kampaně.

Některé strany i analytici poukazovali na krátký čas, který politické strany měly k přípravě a nastolení témat. Nebyl prý čas udělat průzkumy a zjistit, co voliči chtějí. Není to úplně pravda. ANO 2011 a Andrej Babiš systematicky pracovali s daty z průzkumů od roku 2011 a nastolili voličům téma, které reagovalo na poptávku a mínění voličů. Tradiční strany zůstaly především v úvodní fázi kampaně mimo hru, zakopány v pozicích vyřizování účtů. Horká část kampaně pak nechala mnohé z lídrů nepřipravené. Babiš svou politikou otevřenosti a obyčejnosti (jsem jeden z vás, i když miliardář) tak získal i další nerozhodnuté, především středové, voliče.

Letošní volby byly ještě více než kdy v minulosti o schopnosti nabídnout a prodat politický "produkt" a nabídnout a prodat osobnosti. V kampani v tomto směru nejvíce vyčnívali lídři Andrej Babiš, Karel Schwarzenberg a Tomio Okamura. Tyto osobnosti dokázaly nejlépe reagovat na vývoj témat a poptávky voličů. TOP 09 po vládní anabázi s Nečasovou ODS přitom jen těžko mohla čekat lepší výsledek, Babiš s Okamurou naopak ukázali, že síla osobnosti v kombinaci se správně vybranými tématy na voliče velmi dobře funguje.

Řada politiků pak postavila kampaň na překonaných schématech: politické strany se mají jasně ideologicky profilovat a volič se má rozhodovat na bázi pravo-levého kontinua. Ukázalo se, že oboje v ČR už příliš nefunguje a už nikdy fungovat nebude. V ČR existuje voličská poptávka, kterou nemá smysl ignorovat.

Výsledky voleb neukazují na dosažení snadné vládní většiny. Může nakonec vzniknout vláda, která vydrží celé volební období, zrovna tak však mohou jít Češi poměrně brzy k dalším předčasným volbám. Na silnou většinou vládu ČR ovšem není připravena ani z pohledu stranického a volebního sytému ani voličských preferencí.

Jako jisté se ukazuje jedno. Hubený vítěz voleb ČSSD bude pod stupňujícím se tlakem: vedle prezidenta mu vyrostl další velmi silný konkurent na mocenském kolbišti, bez kterého se vytvoření a existence jakékoliv nové vlády neobejde. Navíc může ČSSD přes hubené vítězství stejně jako před třemi lety ostrouhat. Pro partaj, která žila několik měsíců v zajetí iluze „drtivého vítězství“ a samostatného převzetí vládní odpovědnosti, pozice jistě nezáviděníhodná.

wimr ( 27. října 2013 09:35 )

jasně vyhrál Zeman, protože tihle kašpaři vládu nesestaví a budou nové volby, Rusnoku - ještě chvilku počkej!!

zabibol ( 27. října 2013 08:03 )

Socbolševici už si dělili posty a zatím jsou v pr....

pepazdp ( 26. října 2013 20:03 )

Socani se zvládli v minulosti řádně provařit a jejich současnej stav kterej víc připomíná seskupení hašteřivejch pavlačovejch bab než politickou stranu jim na popularitě nepřidel. Můžou bejt rádi že vůbec dostali hlasy co dostali.

jaromir123 ( 26. října 2013 19:25 )

Že by ubylo závistivců v této zemi, kteří by chtěli bohatým brát a chudým dávat ?

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa