Exministr Barták u soudu kvůli úplatkům: Mě očerňují a Tatrovka krachuje!
Mě očerňují a krach Tatry nikdo nevyšetřuje! Tak se po dvouhodinovém veřejném výslechu u soudu zlobil exministr obrany Martin Barták (46), jemuž podle obžaloby nabídl šéf Tatry Ronald Alan Adams před čtyřmi lety úplatek.
Američan se procesu neúčastní, jeho práva hájí v jednací síni Městského soudu v Brně hned tři obhájci. Jeden z nich, Radek Ondruš, podrobil po poledni Bartáka výslechu, jehož se nesměli účastnit novináři, protože se ptal na utajované skutečnosti.
Pět set tatrovek pro armádu
Bývalý ministr potvrdil, že mu Adams v květnu 2009 na veletrhu IDET v Brně během několikaminutového rozhovoru nabídl úplatek za to, že ministerstvo nakoupí dalších 500 vozů Tatra pro armádu. Barták byl v té době prvním náměstkem ministryně Parkanové, kterou o čtyři dny později ve funkci nahradil a byl ministrem až do května 2010.
Adams prý mluvil o fondu s 20 miliony
„Pan Adams mi tvrdil, že má k dispozici nějaký motivační fond 20 milionů. Byla to zvláštní a nepatřičná nabídka, kterou jsem až po spuštění dehonestační kampaně proti mně v listopadu 2010 vyhodnotil jako korupční,“ řekl Barták. Podle něj nebyla tehdy hospodářská situace kopřivnické automobilky dobrá: „ Z jedné miliardy zisku se dostala do miliardové ztráty,“ tvrdí bývalý místopředseda vlády.
Nákup techniky nemohl ovlivnit
Barták míní, že obsah rozhovoru mohl slyšet jeho tehdejší poradce Aleš Průša. „Jako první náměstek jsem ale neměl akvizice vojenské techniky na starosti, takže jsem podobnou zakázku ani nemohl ovlivnit, a to ani jako ministr,“ stojí si za svým Martin Barták. Ten je v jiné kauze obviněný z korupce se zbrojařem Michalem Smržem. Od představitelů Tatry prý chtěl úplatek pět milionů dolarů za vyřešení problémů, které firma měla při dodávce pro českou armádu.
Vítr vane z Tatry?
Barták po výslechu uvedl, že on byl tehdy ten špatný a nikdo z novinářů se nepodíval na hospodaření Tatry a na práci lidí, kteří zakázku pro armádu připravovali.
Podle něj bývala Tatra Kopřivnice v 80.letech velkou automobilkou s 21 tisíci zaměstnanci a nyní je to zkrachovalá továrna s desetinou pracovníků, utlumenou výrobou a nulovou produkcí aut.
V další kauze se dovídáme, že si údajně řekl o 80 melounů. Jak je vidět, tak to nejsou žádní troškaři.