E-shop Mollio.cz si Daníčkovi vybrali hlavně proto, že trika měli mít skladem a slibovali expresní dodání. „Je neuvěřitelné, co všechno nám z e-shopu napsali,“ dodává Martina. „Lze s nimi komunikovat pouze po mailu, když jsem volala na uvedenou linku, řekl mi robot, že už brzo moje objednávka dorazí, ať vydržím… V prvním mailu nám napsali, že dodání je 5 až 40 dnů. A pak 19. února přišla informace, že balíček míří k nám… Nic nedorazilo,“ popisuje paní Martina.

„Dodací lhůta se může ve výjimečných případech prodloužit až na 180 dní, avšak nikdy doposud nebyla delší než 3 měsíce v nejzazším případě ( viz. obchodní podmínky - doprava a platba),“ uvádí se v jednom z mailů, který manželům Daníčkovým přišel.

Největší překvapení však bylo, když jim e-shop 8. května napsal: „Vážený zákazníku, za Vaši zásilku jsme již zaplatili dodavateli. Potvrzením objednávky jste souhlasil/a s tím, že po jejím uhrazení již zrušit nejde. Vzhledem ke konceptu naší platformy je objednávka, která byla uhrazena, okamžitě odeslána dodavateli, který ji potvrdí a začne ihned pracovat na jejím odeslání. Pokud by to tak nebylo, mohli bychom Vám vrátit peníze na účet.“ A tak se Martina Daníčková rozhodla obrátit na Ombudsmana Blesku s otázkami, jak dál postupovat. „Mám šanci získat zpět svoje peníze?“

Špatné recenze a »mejdan« hotel

Recenze z internetu jsou děsivé. A zákazníky, kteří budou chtít zboží vrátit, čeká dle informací, které Blesk získal, hotové peklo. Posuďte sami: „Odstoupení od smlouvy po doručení zboží vyřizuje Poskytovatel služby společnost SUNRISE IT AND SOFTWARE SOLUTIONS L.L.C-FZ, Business Center 1, M Floor, The Meydan Hotel, Nad Al Sheba, Dubaj, Spojené Arabské Emiráty.

Kupující doručí poštou či kurýrem na vlastní náklady a riziko reklamované zboží na adresu konkrétního dodavatele, na kterého Vám na Vaše přání zašleme adresu.“ Zjednodušeně se to dá pochopit tak, že pokud se vám nebude líbit zboží, pošlete ho na svoje vlastní náklady do hotelu v Dubaji…

Kde se nachází balíček?

Podle sledovacího čísla, který e-shop Mollio.cz v jednom z mailů poslal, si mohli Daníčkovi zjistit, kde se nachází jejich balíček. Jenže… Podle webu České pošty »Zásilka č. UU480649711CN není v evidenci.«

Ombudsman Blesku: Právo stojí na jejich straně!

„Předně je třeba upozornit, že společnost uvedená na webových stránkách (aktuálně Athena & BI Group s.r.o.) tvrdí, že ve vztazích se spotřebitelem vystupuje jako zprostředkovatel, nikoliv jako prodejce. Uvádí to však pouze v obchodních podmínkách, tedy tam, kde by to běžný zákazník nehledal. Z pohledu zákona lze takové ujednání hodnotit jako překvapivé,“ upozorňuje Ombudsman Blesku Mgr. Lukáš Zelený.

Jinak řečeno – kvůli jeho překvapivosti se k němu nepřihlíží, tedy jako by v obchodních podmínkách ani nebylo. „Pokud se webové stránky tváří jako klasický e-shop a během nakupování není zákazník upozorněn, že nejedná s prodejcem, nýbrž s jakýmsi zprostředkovatelem, není možné dojít k jinému závěru, než že na takové webové stránky musíme pohlížet jako na klasický e-shop. Ať se jeho provozovatel snaží vymlouvat jakkoliv,“ dovysvětlil Zelený.

Pokud tedy manželé Daníčkovi uhradili kupní cenu, prodejce měl povinnost jim zboží dodat. „Neučinil-li tak ve sjednaném termínu, ocitl se v prodlení. Pokud doba dodání nebyla předem jasně určena, mohou manželé požadovat dodání zboží ihned. Prodejce je povinen plnit bez zbytečného odkladu. Nejpozději by mělo být zboží dodáno do 30 dní,“ dodává Zelený.

Jestliže prodejce zboží nedodá, měli by jej Daníčkovi upozornit, že nedodal, a poskytnout mu přiměřenou lhůtu k dodatečnému dodání (lze tak učinit i mlčky, tedy že pár dní počkají). „Pokud prodejce nedodá zboží ani ve lhůtě dodatečně poskytnuté, mohou manželé odstoupit od smlouvy. Tím se smlouva ruší od samého počátku a prodejce má povinnost vrátit uhrazenou částku,“ pokračuje Zelený.

Předžalobní výzva!

V případě, že prodejce nevrátí peníze v přiměřené době po odstoupení, mohou jej manželé Daníčkovi vyzvat k plnění pomocí takzvané předžalobní výzvy. „Zaslání předžalobní výzvy je nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při případném projednání sporu před soudem má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů,“ tvrdí Ombudsman Blesku Lukáš Zelený s tím, že zároveň manželé Daníčkovi mohou žádat zákonný úrok z prodlení.

Pomůže Chargeback

Pokud manželé platili při nákupu přes internet platební kartou a obchodník jim nedodal objednané zboží a ani se nemá k tomu, aby jim vrátil peníze, mohou využít bankovní nástroj zvaný zpětná platba (chargeback). S jeho pomocí lze za určitých podmínek získat peníze zpět.

V případě problému je třeba co nejdříve kontaktovat svou banku se žádostí o provedení zpětné platby. Žádost je třeba podpořit dokumenty, například kopií komunikace s obchodníkem.

Potřebujete OMBUDSMANA BLESKU?

NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY

Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, Komunardů 42, 170 00 Praha 7, nebo na e-mailovou adresu: ombudsman@cncenter.cz

Nezapomeňte připsat také svoje telefonní číslo. Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz!

Prosíme čtenáře, aby nám nezasílali originály dokumentů – vzhledem k množství je nemůžeme vracet. Upozorňujeme na to, že jednotlivé příběhy redakce sama vybírá dle uvážení.

 

Video
Video se připravuje ...

Nevyžádané telemarketingové hovory. Kdo vám volá a jak se jich zbavit? Markéta Volfová, Lukáš Červený

Fotogalerie
5 fotografií