"Oslovili jsme 96 mateřských škol a z celkového počtu 4000 dětí využilo institutu individuálního vzdělávání 58," uvedla Radka Soukupová z Agentury pro sociální začleňování. Podle ní je dobrá zpráva, že nikdo nevyvíjí na rodiče tlak, aby místo docházky do školky zvolili pro děti individuální vzdělávání doma. Část rodičů nicméně o povinnosti předškolního vzdělávání zřejmě neví.
Povinný poslední rok v mateřské školce by podle ministerstva měl zlepšit připravenost dětí na školní docházku a snížit počet odkladů. Pomoct by měl zejména dětem ze sociálně slabých rodin, které dosud do školky často nechodily. Podle zprávy Agentury EU pro základní práva (FRA) z roku 2016 navštěvovala v ČR školku například jen třetina malých romských dětí.
Nedostatečné informace o povinném předškolním vzdělávání mají kromě rodičů údajně i školky a města. Průzkumu se zúčastnilo 26 městských školských odborů v 11 krajích. Z výsledků vyplynulo, že jednotlivým institucím není jasné, jak mají postupovat při dohledávání dětí, které se k zápisu nedostavily. Nejčastěji se mateřské školy v uplynulém roce obracely na zřizovatele, někde samy oslovovaly rodiče, nebo kontaktovaly sociálně právní ochranu dětí (OSPOD).
"Nová role mateřských škol s sebou pochopitelně nese prvotní obtíže a bylo by potřeba mateřským školám a celému procesu pomoci - od metodické podpory školek až po lepší informovanost rodičů. Celkově by si zavádění povinné předškolní docházky zasloužilo více podpory ministerstva školství," uvedla Zuzana Ramajzová z organizace Člověk v tísni.
Mateřské školky mají podle průzkumu odlišné přístupy k dodržování povinné docházky a jejímu povinnému omlouvání. Podle informací ministerstva určuje podmínky pro omlouvání dětí školní řád každé školky. Ze zákona vyplývá, že ředitel školky může požadovat omluvenku dítěte a rodič ji musí předložit do tří dnů od jeho výzvy.
Přibližně polovina školek v průzkumu označila zavádění povinného předškolního vzdělávání za náročné. Jednodušší bylo tam, kde fungují dobré městské informační systémy, jako třeba v Liberci nebo Ostravě, a spolupráce se zřizovatelem. Především v menších městech byly školky spokojené také se zapojením sociálně právní ochrany dětí.
V ČR bylo v minulém školním roce 5209 mateřských školek, do kterých chodilo celkem 362.653 dětí. Poslední rok předškolního vzdělávání je povinný od letošního školního roku.