Jednotná podoba učňovských zkoušek se začala vyvíjet z iniciativy škol. Během série tří projektů byla rozšířena databáze témat, která je základní součástí jednotných zadání. Aktuálně je jich zhruba 11.000, což přináší školám možnost zadání obměňovat. "Je to poměrně rozsáhlá zkušební dokumentace. Témata jsou totiž rozdělena na část pro písemnou, praktickou a ústní zkoušku," uvedla Kočková.

Zadání vytvářejí hlavně učitelé. Národní ústav pro vzdělávání (NÚV), který je realizátorem projektu, poskytuje především koncepční a metodickou podporu. Veškerý obsah navíc schvalují odborníci z praxe, NÚV kvůli tomu spolupracuje s Hospodářskou komorou ČR.

Podobně jako státní maturita jednotné závěrečné zkoušky mimo jiné sjednocují znalosti a dovednosti žáků. Zaručují také určitou míru srovnatelnosti mezi jednotlivými školami. Předseda Sdružení učňovských zařízení Karel Dvořák, který je ředitelem pražského učiliště s učebními i maturitními obory, však zdůraznil rozdíly mezi státní maturitou a jednotnými učňovskými zkouškami. "To, co se vymyslelo se státními maturitami, byl obrovský šok a některé věci jsem dosud nezkousnul. Tohle je nesrovnatelně levnější a jednodušší," poznamenal.

Manažerka projektu zdůraznila, že odborně zaměřené zkoušky vyžadují jiný přístup než maturita, která prověřuje znalosti z všeobecných předmětů. "V odborném vzdělávání musíme jít po oboru a základem je spolupráce se zaměstnavateli, lidmi z praxe," řekla.

Letos v březnu se bude na 30 školách testovat model pro realizaci písemných zkoušek na počítači. Po skončení projektu bude mít Národní ústav pro vzdělávání dál na starosti pravidelnou inovaci zadání, informační systém a metodickou podporu škol.