Soudy si podle Novosada musí ponechat vedle trestních řízení složité občanskoprávní, obchodní a pracovněprávní spory, spory o náhradu škody či spory na ochranu osobnosti. Určité hromadné agendy by ale podle něj bylo možné řešit u jiného než soudního orgánu, například pohledávky z úvěrů nebo půjček před finančním arbitrem. Soudcovská unie dlouhodobě poukazuje na to, že takové řešení by bylo levnější a rychlejší než soudní spory.
"Česká republika má jeden z nevyšších počtů soudců na počet obyvatel. Důvodem je i to, že před českými soudy se řeší opravdu vše od samého počátku," upozornil Novosad.
Podle prezidenta Soudcovské unie a kandidáta na ústavního soudce Tomáše Lichovníka se u soudů výrazně posunuje vývoj od věcí sporných k těm, které jsou sporné jen naoko. Žalovaná strana už například neříká, že nezaplatí pohledávku, ale uvádí, že nemá peníze nebo že na placení zapomněla. "Soudy by měly soudit, ne řešit spory pouze zdánlivé," podotkl.
Novosad dodal, že správnou cestou k řešení přetíženosti soudů není neustálé zvyšování počtu soudců a justičních pracovníků. "Soudy si musí zachovat exkluzivitu. Nelze připustit, aby u nich ve velké míře rozhodoval administrativní personál," míní.
Podle ministryně Válkové patří přesunutí některých soudních agend na mimosoudní orgány k prioritám ministerstva. Odklon má umožnit připravovaný nový soudní řád, na kterém budou pracovat experti kolem místopředsedy Nejvyššího soudu Romana Fialy. Tým by měl návrh zákona předložit zhruba do dvou let.
Náměstkyně ministryně Hana Marvanová upřesnila, že podle názoru ministerstva by bylo vhodné přesunout ze soudů zejména spory ohledně půjček a úvěrů, spory o úhradu za dodávky elektrické energie a plynu, spory týkající se placení pojistného či spory ohledně pokut v hromadné dopravě.
Zástupce ombudsmanky Stanislav Křeček upozornil, že prosazení případného odklonu agend bude složité. "Daleko lépe se něco zavádí s čistým stolem, než když se mění stávající praxe," poznamenal. Vznesl také otázku, zda se vůbec podaří najít mimosoudní orgány s dostatečnou autoritou, aby lidé nezískali pocit, že projednáním jinde než před soudem jsou krácena jejich práva. Myslí si, že by nebylo vhodné přesunout pravomoci soudů na dosavadní kontrolní orgány státní správy, například na Českou obchodní inspekci u spotřebitelských sporů.
Alternativou k civilnímu soudnímu řízení jen nyní řízení rozhodčí. Existuje také možnost mediace, tedy dobrovolného mimosoudního řešení sporů za pomoci nezávislé osoby - mediátora. Ta je však vhodná pouze v případech, kdy jsou obě strany sporu aktivní a chtějí jej řešit.
tep mal