JHMD se 75 zaměstnanci ročně převezou 400.000 lidí, z toho 90.000 turistů, jejichž počet roste v jednotkách procent. JHMD plánují, že parní vlaky budou atmosférou připomínat monarchii a první republiku, řekl ČTK statutární ředitel JHMD Boris Čajánek. Letos chce firma dokončit investici 9,8 milionu do rádiové sítě. V úterý 31. října uplyne 120 let od zahájení provozu na trati Jindřichův Hradec - Nová Bystřice.

JHMD má čtyři parní lokomotivy, nejstarší z roku 1898. Lokomotiva zvaná Malletka se dvěma parními stroji za sebou z roku 1907 patří Národnímu technickému muzeu, které se o ni s firmou soudí. "V letošním roce vyprší nájemní smlouva a chceme, aby se lokomotiva vrátila. Žalujeme poškození lokomotivy," řekl ČTK ředitel odboru železničního muzea Michal Novotný.

V obchodním roce červenec 2015 až červen 2016 skončila firma se ztrátou před zdaněním 18,2 milionu Kč. Podle Čajánka výsledek nepříznivě ovlivnily náklady na modernizaci motorových vozů M27 a nedostatečná úhrada takzvané prokazatelné ztráty z výkonů základní dopravní obslužnosti.

"Kraje nám doposud neplatí poplatek za použití dopravní cesty, což mi přijde nespravedlivé, s odůvodněním, že ta cesta je naše. Určitou dobu jsme nejezdili parní provoz na Vysočinu. Nebyli jsme schopni najít s Krajem Vysočina elementární shodu, jeden rok nám neplatil zálohy na základní dopravní obslužnost, což je absurdní," řekl ČTK Čajánek. Nyní mají JHMD smlouvu s Krajem Vysočina do roku 2024.

JHMD letos dostaly od Státního fondu dopravní infrastruktury 37 milionů korun. Letos zahájí výběrové řízení na dodavatele nových vozů - vyjma historických jich většina pochází z let 1954 až 1957.

Budoucnost vidí Čajánek v tom, že lidé budou jezdit na úzkokolejku za technickou památkou. "My bychom rádi připravili řazení našich souprav tak, aby jedna odrážela atmosféru mocnářství a další atmosféru první republiky. (...) Aby lidé viděli, že epocha, kterou zažíváme, začala průmyslovou revolucí a že digitální věk nenahradil ještě úplně všechno," řekl Čajánek.

Letos měly JHMD podle něj velké problémy, aby zvládly nárůst počtu školních výletů. Novinky chystá firmy pro cyklisty, připravuje i turistický projekt Na kole kolem kolejí. "Za skvělý den na trati považuji, když se podaří přes e-shop vyprodat parní vlaky, což je přes 140 míst," řekl Čajánek, který je spoluautorem privatizačního projektu úzkokolejky.