Chytré dopravní systémy umí podle firmy Intens, která do programu C-Roads dodává software, upozornit řidiče na prudce brzdící auto před ním, na dopravní zúžení nebo na blížící se vůz záchranné služby předtím, než jej může vidět. Podle ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) budou auta zobrazovat díky systému varovná hlášení na palubním displeji vozu, navigaci či přístrojové desce. Do budoucna budou tyto systémy informace předávat přímo autonomnímu vozidlu, uvedl jednatel Intensu Tomáš Stárek.

Principem programu C-Roads je sběr informací z mikrovlnných čidel, které jsou podobná systémům na mýtných branách, ale pracují na jiných frekvencích. Chytrá komunikace vyžaduje, aby tato čidla byla od sebe rozmístěna do dvou kilometrů, což je vzdálenost, na kterou dokážou kontrolovat provoz.

Systém zaměřený na rozvoj chytrých technologií má Česku umožnit se připravit mimo jiné na výrobu autonomních vozidel. Ministerstvo odhaduje, že jen do roku 2020 bude ve světě vyrobeno deset milionů datově propojených autonomních vozidel. Kromě Pražského okruhu by do roku 2020 měly být inteligentní technologie nasazeny na dálnicích D1, plzeňské D5 a hradecké D11. Celkové náklady na projekt činí podle ministerstva zhruba 18,9 milionu eur (cca 489 milionů korun).

Kromě dálnic se program zaměřuje na testování chytrých technologií v městské dopravě. Zde se podle Stárka uplatní zejména schopnosti vozidel komunikovat mezi sebou. Například autobus veřejné dopravy může v zastávce vysílat signál a upozorňovat okolní vozidla na pohyb chodců, kteří z něj vystupují.

Do projektu se zapojí v rámci testování systému například operátoři T-Mobile a O2. Společnosti AŽD Praha a Správa železniční dopravní cesty zase vybaví komunikačními systémy některé železniční přejezdy a firma Brněnské komunikace do systému zapojí příjezdové radiály do Brna. Na vyhodnocení výstupů z testů se zaměří České vysoké učení technické. Ministerstvo dopravy bude projekt koordinovat.

Program autonomních vozidel se tento týden dostal i na program jednání vlády. Kabinet ve středu podepsal memorandum, které má českým výrobcům ulehčit vývoj nových technologií v oblasti aut bez řidiče, elektromobility a přenosu dat mezi vozidly a chytrými silnicemi.