Vedení firmy s médii dosud nekomunikovalo, na středečním setkání se zaměstnanci však podle Mikuly ředitelka na vyhlášení stávkové pohotovosti reagovala tím, že majitelé nemají zájem výrobu přesunout. Mikula poté ČTK řekl, že stávková pohotovost přesto trvá a odbory chtějí po majitelích písemnou záruku, že výroba v Kunovicích bude zachována.

Problémy AI vznikly loni kvůli situaci v Rusku, kam posílá většinu strojů. Letadla z Kunovic na ruském trhu výrazně podražila kvůli propadu hodnoty rublu vůči dolaru. V roce 2013 společnost prodala 20 letadel, loni jen čtyři, letos zatím pět letadel.

"Kromě poklesu poptávky v Rusku se na zhoršení finanční situace společnosti podepsalo odstoupení od uzavřeného kontraktu zákazníkem z JAR, který se v roce 2014 zavázal ke koupi tří letadel. V této krizové situaci vedení společně s akcionáři učinili a nadále činí kroky směřující ke zlepšení a stabilizaci situace ve společnosti," uvedlo vedení firmy v dnešní zprávě. Firma podle vedení jedná o dodávkách do Číny. "Před uzavřením je smlouva se zákazníkem z Nepálu, rovněž je zde reálný předpoklad dodávek letadel v roce 2017 do Senegalu a Bangladéše," je uvedeno ve zprávě.

Podle vedení firmy přes potíže pokračuje certifikace L-410 NG, dokončení certifikačních zkoušek je naplánováno na první čtvrtletí příštího roku. Firma kvůli němu investovala do nového vybavení a připravuje zahájení sériové výroby v Kunovicích.

Kunovická společnost je podle ředitelky Ilony Plškové "vnímána akcionáři jako hlavní platforma mající jedinečné schopnosti v oblasti konstrukce, projektování a výroby letecké techniky, a která disponuje dlouhodobými a silnými výrobními vztahy se svými dodavateli, jak v České republice, tak i v zahraničí, kteří pro společnost zajišťují dodávky potřebných dílů a materiálu". Odboráři však ve středu uvedli, že lze pochybovat o návratnosti nemalé státní investice do modernizovaného letounu L-410 NG v podobě zvýšení zaměstnanosti a prosperity v nynějším působišti v Kunovicích.

Letadla L-410 by se ale brzy měla montovat také v Rusku. Závod u Jekatěrinburgu by však podle dřívějšího vyjádření vedení AI provoz kunovické továrny neměl ohrozit. Celky by se měly vyrábět v Kunovicích a některé pak v Rusku jen sestavovat.

Ředitelka na námitky odborářů, že firma neplní některé závazky, uvedla, že stravenky a flexi pasy budou zaměstnancům splaceny v plné výši do konce letošního roku. Ve firmě bylo na konci minulého roku 1021 zaměstnanců, od loňského prosince jich však bylo několik stovek doma a dostávali 60 procent mzdy. Nyní má firma podle Mikuly 918 zaměstnanců, se sníženou mzdou je doma asi 200 lidí, někteří stálí zaměstnanci jsou takzvaně zapůjčeni do jiných firem, jde asi o 80 lidí. V odborech je přibližně polovina zaměstnanců AI.

Na kunovickou firmu podala 3. května společnost Aero Vodochody Aerospace insolvenční návrh. Pohledávky přihlásilo několik věřitelů, kterým AI poté uhradila celkem více než 60 milionů korun. Věřitelé vzali pohledávky zpět, stejně tak Aero Vodochody Aerospace insolvenční návrh. K řízení ale přistoupil právník Petr Bernátek, který převzal pohledávku vůči AI ve výši asi 23.000 korun. Firma ji zaplatila, Bernátek se přesto proti usnesení o zamítnutí insolvenčního návrhu odvolal. Věc řeší olomoucký vrchní soud. Právník AI již dříve uvedl, že kauza firmu poškozuje.

AI měla loni tržby za prodej vlastních výrobků, služeb a zboží 844,7 milionu korun, oproti roku 2014 zhruba o 600 milionů nižší. V roce 2014 podle opravených údajů utržila 1,444 miliardy a vykázala ztrátu 515.000 Kč. Výroční zpráva na rok 2014 původně avizovala zisk 91,2 milionu korun. Loni se firma propadla do ztráty 46,4 milionu Kč. Jediným akcionářem AI je ruská společnost UGMK Holding z uralského města Verchňaja Pyšma.