Nejčastěji umírají na silnici posádky osobních automobilů. Z celkového počtu usmrcených na ně připadla téměř třetina. Následují jezdci na motocyklech a motorizovaných tříkolkách (23 procent), chodci (22 procent) a cyklisté (čtyři procenta). V pětině případů pak ostatní, cestující v nákladních autech a autobusech a cestující ve vlacích při střetech se silničními vozy.

Z hlediska celosvětového pohledu na silniční bezpečnost je Česko sice mezi nejbezpečnějšími zeměmi, přesto počet obětí nehod v přepočtu na celkový počet zemřelých ve státě vzrostl mezi lety 2013 a 2015 o 15 procent. V roce 2013 na dopravní nehody připadlo 0,59 procenta všech úmrtí v tomto roce, o dva roky později tento ukazatel stoupl na 0,68 procenta. Celosvětový průměr v roce 2013 činil 2,25 procenta.

Ve srovnání s Evropskou unií nejde o nikterak dobrý výsledek, uvedl Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. ČR spolu s Bulharskem zaujímá šestou a sedmou nejhorší pozici. Nejméně úmrtí při nehodách evidují statistiky v Dánsku, Švédsku nebo na Maltě. Na opačném konci je Kypr, Lucembursko a Rumunsko. Lucembursko se dostalo mezi tyto země podle Budského zejména pro to, že je to malá země se silnou tranzitní dopravou. Až 40 procent úmrtí při tamních nehodách připadá na cizince, dodal.

cfr ktp