"Je téměř jisté, že se v mošnovské zóně začne v následujících měsících zabydlovat významná společnost. V první etapě hodlá do svého podnikání v Moravskoslezském kraji investovat dvě miliardy korun a počítá do budoucna i se znásobením svého vkladu," řekl hejtman Novák, podle nějž nyní zbývá dořešit pouze drobné technické věci. "Je to otázka týdnů. Do konce roku smlouvu podepíšeme a jméno investora odtajníme," věří Novák.
Hejtman ČTK řekl, že jde o evropského výrobce leteckých součástek, který chce v mošnovské průmyslové zóně postavit zcela nový závod s velmi moderními technologiemi. "V první fázi se počítá se zhruba 300 novými pracovními místy. Jsou to místa s vysokou náročností na technickou kvalifikaci, protože ty výrobky mají vysokou přidanou hodnotu," dodal moravskoslezský hejtman.
Do konce roku chce kraj dokončit také jednání s čínskými investory, kteří by mohli dát peníze do některého už fungujícího podniku na území kraje. Zatím poslední schůzku se zástupci z Číny absolvoval hejtman dnes v poledne. "Jednání probíhají, nemůžu tedy říct žádné konkrétnosti. Věřím však, že do konce roku se nám podaří některá jednání uzavřít. Primárně jde o vstup a rozšíření stávajících kapacit uvnitř průmyslových podniků, které v Moravskoslezském kraji jsou. Aktuálně nejednáme o žádné konkrétní investici na zelené louce," informoval Novák. Spekulace o možném prodeji mošnovského letiště nekomentoval.
Podle hejtmana se do finálních fází dostala také jednání s britskými investory. Ani jejich jméno nezveřejnil.
Moravskoslezský kraj se pro investory stává stále více lákavější. "Z deseti nejvýznamnějších investic zprostředkovaných agenturou CzechInvest v loňském roce v rámci celé České republiky čtyři zamířily do Moravskoslezského kraje. Atraktivitu lokality určuje její poloha, infrastruktura, pracovní síla a další investiční výhody pro danou oblast. Z hlediska těchto parametrů je Moravskoslezský kraj pro investory velmi zajímavý," podotkl generální ředitel CzechInvestu Karel Kučera.
K zatím posledním potvrzeným investorům patří například světový výrobce jednorázových chirurgických setů Mölnlycke Health Care ze Švédska, který v areálu bývalého Dolu Dukla v Havířově za 1,6 miliardy korun postaví novou továrnu. Nejpozději v polovině roku 2017 by v ní mělo najít práci 300 lidí. Mölnlycke již v karvinské průmyslové zóně Nové Pole jeden výrobní závod má, pracuje v něm přes 600 zaměstnanců.
Expanzi plánuje také italský výrobce litých kol pro automobilový průmysl Cromodora Wheels, který do roku 2020 plánuje navýšit produkci ve výrobním závodě v Mošnově na Novojičínsku o téměř 50 procent.
Také výrobce automobilových světel Varroc Lighting Systems přijme v následujících měsících v Moravskoslezském kraji přes 100 inženýrů do vývoje. Stejný počet techniků bude hledat i v roce následujícím. V letech 2015 až 2019 firma investuje do závodů v Šenově u Nového Jičína a Rychvaldu na Karvinsku 1,28 miliardy korun.
I největší IT společnost v Ostravě Tieto Czech v roce 2014 přijala téměř 250 nových pracovníků a nyní zaměstnává přes 2000 IT specialistů.
Strategická průmyslová zóna Ostrava - Mošnov s rozlohou 200 hektarů patří k největším v Česku. Leží v blízkosti letiště, na které vede železniční trať. Kromě toho je nedaleko také dálnice. V současnosti je zaplněna zhruba jedna třetina, část zbytku je zamluvena. Volných je zhruba 60 hektarů. V zóně by mimo jiné měla vyrůst továrna Hyundai Mobis, která by měla do regionu přinést v horizontu několika let 600 až 900 nových pracovních míst.
Moravskoslezský kraj je regionem s druhou nejvyšší nezaměstnaností v zemi. Na konci srpna tam nemělo práci více než 72.000 lidí a podíl nezaměstnaných činil 8,5 procenta.
Do budoucna budí v kraji obavy zejména očekávaný postupný útlum dolů a s tím spojené propouštění z těžební společnosti OKD. Firma má nyní okolo 11.000 zaměstnanců, další tisíce pracovníků zaměstnávají dodavatelské společnosti.
Kraj se snaží čelit úbytku pracovních míst lákáním investorů do průmyslových zón. Strategickou zónou má být zóna Nad Barborou v Karviné, v níž by mělo vzniknout až 2000 míst. Vláda už na její vybudování schválila 750 milionů korun. Ministr financí Andrej Babiš (ANO) však chce toto rozhodnutí revokovat, s čímž kraj nesouhlasí.