"Při průletu nad obcí Štěpánov nastala situace, která měla pravděpodobně za následek kritickou změnu nastavení listů nosného rotoru, odklon disku nosného rotoru a seknutí jednoho listu do ocasního nosníku," stojí ve zprávě inspektorů zveřejněné na stránkách www.uzpln.cz. Podle odborníků to způsobilo nejen ránu, kterou slyšeli svědci, ale i poškození ocasní části stroje.

Od kýlu vrtulníku typu CH-77 Ranabot se následně odtrhla ocasní plocha a další části, stroj se stal prakticky neovladatelným a spadl na zem, kde začal hořet. "Šetřením se nepodařilo zcela prokázat, proč ke kritické změně nastavení listů nosného rotoru došlo," stojí ve zprávě inspektorů. Pilot mohl podle nich nepřiměřeně zasáhnout do řízení nebo nesprávně reagovat například na pokles otáček nosného rotoru. Nevylučují však ani jiné možnosti, jako je porucha táhla řízení listů nosného rotoru.

Příčinu tragického pádu odborníci zkoumali řadu měsíců. "Trosky stroje si nejprve převzala policie a my jsme k nim dlouhou dobu neměli přístup. Druhým problémem byla ne moc excelentní spolupráce s výrobcem z Itálie, kdy docházelo k odkladům důležitých schůzek, tím se to nepříjemně natahovalo," řekl ČTK Josef Bejdák z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod. "Byl to jeden z vážných případů, ten stroj tady začíná, nebylo s čím porovnávat," doplnil inspektor.

Škoda na vrtulníku byla předběžně vyčíslena na čtyři miliony korun. Policie nehodu vyšetřovala pro podezření z usmrcení z nedbalosti. "Ze strany policie ještě není případ uzavřen, chybí pár dnů, než k tomu vydáme oficiální stanovisko," řekla ČTK mluvčí policie Marie Štrbáková.

Vrtulník se zřítil na pole na okraji obce Štěpánov 3. prosince 2013. Nárazem do země a následným požárem byl zcela zničen. Při nehodě vrtulníku zemřel sedmačtyřicetiletý muž z Prahy. Pilot se strojem startoval z Bohuňovic na Olomoucku. Na tamním letišti má základnu firma Mamba Air, která prodává ultralehké vrtulníky a školí piloty.