"Cílem pro příští rok je zprovoznit v Plzni několik plně automatických stojanů. Budou fungovat tak, jak to známe z velkých evropských metropolí, tedy člověk přijde, pípne si čipovou kartou a půjčí si koloběžku. Na ní někam dojede a tam ji zase vrátí," řekl. V Plzni by jako čipová karta měla sloužit takzvaná Plzeňská karta používaná v MHD.

Stojany nyní vývojáři přetvářejí z bývalých samoobslužných zón, které používali cestující Plzeňských městských dopravních podniků pro dobíjení Plzeňské karty, s podniky se také vyjednává možnost povolit přepravu koloběžky v prostředcích městské hromadné dopravy.

"Takový projekt potřebuje obrovské množství vývoje a testování, proto jsme se rozhodli, že letos budeme půjčovnu testovat celé léto," uvedl Kunc. Poté, co se zájemci na koloběžce projedou po Plzni, poskytnou organizátorům zpětnou vazbu, jak se jim jelo, kam by chtěli jezdit, kde by rádi viděli stojany atd. Počet koloběžek se upraví dle zájmu, letos by jich ve městě mohlo být až 100.

Podle Kunce je to nákladný projekt, například velmi drahé jsou elektronické zámky u stojanů. Klíčová je podpora ze strany Plzně 2015, jež připravuje město na příští rok, kdy se stane Evropským hlavním městem kultury. Výhradním dodavatelem koloběžek je český výrobce, firma Kostka.

První akcí, kde bude možné testovací depo nalézt, bude už tento týden plzeňský Majáles. "A to na dvou místech. Lidé je budou moci využít na dopravu mezi centrem města a lochotínským amfiteátrem, kde se odehrává hlavní program," uvedl Pavel Jindra, který se stará o vývoj technických částí půjčovny. Koloběžky doplní i festival Prkna-neprkna v Křižíkových sadech, centrální výpůjční místo bude před Západočeským muzeem. Cena půjčovného je stejná jako SMS jízdenka na MHD, za 20 Kč je možné jezdit plzeňskými ulicemi 35 minut.