"Ceny zvýšila o zhruba pět procent například značka Scott, která tak reagovala na změnu kurzu," řekl ČTK prezident Asociace specializovaných prodejců kol Petr Kohoutek. O několik procent podle něj podražila také některá jízdní kola dovážená z Německa, jako jsou například značky Felt, Ghost či Cube. Oslabení koruny se letos zatím nepromítlo do cen jízdních kol, která jsou na základně dlouhodobých kontraktů do Česka dovážena například z Číny či Tchaj-wanu.

Růst cen některých značek jízdních kol opatrně připustila Asociace výrobců a dovozců jízdních kol a velomateriálu. "Většina značek ke zvyšování cen jízdních kol v letošním roce nepřistoupí. Některé značky pouze upraví cenu v řádu jednotek procent. K případnému zvyšování cen by značky přistoupily až v roce 2015," řekl ČTK tajemník asociace Martin Huleja.

Oslabení koruny loni na podzim výrazně zkřížilo obchodní plány výrobcům i dovozcům kol. "Vlivem intervencí ČNB došlo k oslabení kurzu české koruny oproti období, kdy se vytváří kalkulace, o zhruba pět až sedm procent, což mělo dopad i na oblast cyklistického průmyslu. Změna kurzu významně ovlivnila ekonomiku nákupu materiálů a komponentů, výrobu, logistiku a především inkaso za prodané zboží," upozornil Huleja.

Kurz koruny má výrazný vliv na spotřebitelské ceny jízdních kol. "Převážná většina nákupů se realizuje v eurech, případně v amerických dolarech. Zároveň v rámci zahraničních značek jízdních kol a zastoupení dochází ještě k převodu inkasovaných prodejů z české koruny do měny dané značky, opět většinou eurech či dolarech," podotkl Huleja. Negativní dopad na ceny jízdních kol mají podle Kohoutka kromě kurzových vlivů také rostoucí náklady na dopravu. "Dlouhodobě se projevuje zdražení lodní dopravy," řekl.

Ceny jízdních kol od loňska postupně rostou i přesto, že konkurenční boj mezi dovozci jízdních kol je velmi tvrdý a ochota Čechů kupovat bicykly kvůli hospodářské krizi klesá. "Na druhou stranu se zvyšují vstupy, takže se na to musí nějak reagovat. Zajímavý je trend, že se snaží (dovozci) snižovat marže obchodníkům," řekl Kohoutek.

Tuzemský trh s jízdními koly v posledních letech kvůli hospodářské krizi i nepříznivému počasí opět klesá. Zatímco v roce 2011 prodej bicyklů po předchozím snížení vzrostl z 330.000 v roce 2010 na 370.000 až 390.000 jízdních kol, tak loni se jich podle hrubého odhadu prodalo jen 350.000. Některé značky zdražily jízdní kola už loni, což mohlo mít podle Kohoutka podíl na nižším prodeji. Sotva loni obchodníci stačili doprodat se slevou jízdní kola z předchozího roku, tak museli zlevnit i nové modely. "Jsme jako maloobchodníci biti, protože stále prodáváme s nízkou marží," dodal.