Jednorázovým vstupním nákladem pro cestující, kteří chtějí využívat téměř bezplatnou městskou hromadnou dopravu, je zakoupení čipové karty v ceně 299 korun. K ní už si pak dokupují pouze roční jízdné za jednu korunu. Nově budou cestující moci výhodně dojíždět i do obcí Staříč, Paskov, Žabeň, Baška, Staré Město a Janovice. "Tam mohou cestující zajíždět za jednotné jízdné deset korun, které zaplatí u řidiče, nebo 'zdarma' (za korunu ročně), pokud si vyřídí čipovou kartu na MHD zdarma," uvedla Matějíková.

Před spuštěním projektu bylo podle ní evidováno 3,8 milionu přepravených cestujících, od té doby jejich počet roste. Vloni bylo to 5,2 milionu a letos město očekává další nárůst. Frýdek-Místek se rozhodl systém dopravy před lety změnit kvůli zvýšenému počtu osobních vozidel ve městě.

"Cílem MHD zdarma je ulehčit městu od ekologické zátěže z výfukových plynů a přitom zvýšit jak návštěvnost města, tak využívání poskytovaných služeb, ať už zdravotních, kulturních, sportovních nebo komerčních. Máme za to, že je to krok správným směrem, což dokazuje od července zavedená bezplatná linka na Hukvaldy," řekla Matějíková.

Před jejím zavedením podle ní využívalo autobusovou dopravu zhruba 240 cestujících. Nyní je to podle ní 400 cestujících denně, což je nárůst o 67 procent. "Část z těchto cestujících se přepravovala původně osobním vozem, nyní přijíždějí do města hromadnou dopravou, tudíž do města zajíždí méně aut," vysvětlila mluvčí.

Letos město zaplatí společnosti ČSAD Frýdek-Místek za zajištění městské hromadné dopravy 65,5 milionu korun, v této částce jsou ale zahrnuty i náklady na nákup tří nových autobusů.

"Je třeba si ale uvědomit, že i kdybychom projekt MHD zdarma neměli, museli bychom při současné četnosti spojů a délce tras jednotlivých linek zaplatit ČSAD Frýdek-Místek o zhruba 20 milionů více, než tomu bylo v roce 2010," uvedl náměstek primátora Karel Deutscher. V roce 2010 město ČSAD zaplatilo asi 32 milionů korun a další zhruba tři miliony hradilo kraji. "V konečném důsledku nás tedy MHD zdarma stojí ročně zhruba deset milionů korun," podotkl Deutscher. Podle něj se navíc přepraví mnohem více lidí než před zavedením projektu a náklady na přepravu jednoho cestujícího jsou tak nižší.

Martina Helánová kš