Armádní expert: Obsluha raketového systému? Půl roku výcviku!
Jiří Hynek, prezident Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR odpovídá na otázku, co mohlo sestřelit Boeing 777 s 295 cestujícími na palubě.
„Podle mého názoru jsou nejpravděpodobnější dvě příčiny letecké havárie malajsijského Boeingu 777 – buď byl sestřelen stíhacím letounem, nebo raketou. Jsem si jist, že mezinárodní vyšetřování prokáže, co se ve skutečnosti stalo.
Pokud to byla raketa, přikláním se k tomu, že byl nasazen vysoce sofistikovaný systém BUK (v kódu NATO SA 11 Gadfly - Ovád), který dokáže zasáhnout cíl ve výšce dvacet kilometrů. Možná ho mají separatisté, zcela určitě ruská i ukrajinská armáda.
Ovšem jeho obsluha není jednoduchá, posádka musí mít nejméně půlroční výcvik, zakončený ostrými střelbami na polygonu – a to separatisty zřejmě vylučuje. Proto bych spíš sázel na profesionální obsluhu, dobře vycvičenou.
Záhadou pro mě zůstává, proč ukrajinská vláda neuzavřela letecké koridory pro civilní dopravu nad oblastí bojů. To je nepochopitelná a zásadní chyba.“
arabáši se učí vzlétat, nikoliv přistávat