Úterý 23. dubna 2024
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Zataženo, déšť 7°C

Recenze: Neklidná krev strhne a odolá i dalším útokům nepřátel Rowlingové

3. srpna 2022
14:00

Za jedinou, dávno pronesenou poznámku, je J. K. Rowlingová (i jako Robert Galbraith) stále cílem aktivistů, kteří jí označují za transfobní bytost nehodnou čehokoli pozitivního. Chválu si přitom bezesporu zaslouží za své knihy. Odložme soudy osoby, pojďme si představit nejnovější kousek. Stojí za to.

Neustále, dokola a dokola, jsou aktivisty rozmazávána slova Rowlingové, která pronesla v souvislosti s transgender lidmi. Konkrétně, když v červnu 2020 sdílela na sociálních sítích článek nazvaný ‚Názor: Jak stvořit spravedlivější postcovidový svět pro lidi, kteří menstruují‘ a dopsala k příspěvku: „Lidé, kteří menstruují. Jsem si jistá, že bývalo takové slovo pro tyhle lidi: Pomozte mi. Wumben? Wimpund? Woomud?“ uvedla s narážkou na anglické slovo woman (žena). A strhla se lavina, jíž s chutí přiživují aktivisté dodnes, a to i ti vycházející z hereckého ansámblu Harryho Pottera, kteří by bez Rowlingové byli ničím. I přesto, že spisovatelka později dodala: „Uznávám právo každé trans osoby žít si tak, jak je to pro ni autentické a pohodlné. Pochodovala bych s vámi, kdyby vás někdo diskriminoval na základě toho, že jste trans. Ale současně platí, že můj život byl určen tím, že jsem žena. Nemyslím si, že je nenávistné to říkat.“

Dramatický seriál na HBO Max, inspirovaný kriminálními romány J. K. Rowlingové (vydanými pod pseudonymem Robert Galbraith), sleduje válečného veterána Cormorana, z něhož se stal soukromý detektiv, a jeho vynalézavou asistentku Robin. V hlavních rolích hrají Tom Burke a Holliday Graingerová. Dramatický seriál na HBO Max, inspirovaný kriminálními romány J. K. Rowlingové (vydanými pod pseudonymem Robert Galbraith), sleduje válečného veterána Cormorana, z něhož se stal soukromý detektiv, a jeho vynalézavou asistentku Robin. V hlavních rolích hrají Tom Burke a Holliday Graingerová. | Warner Bros.

Původní výrok nezapomínají odpůrci připomínat i při vydání každé další knihy autorky, která miliony dětí Potterem přivedla ke čtení, je jedinou autorkou, která se do žebříčku nejbohatších lidí magazínu Forbes dostala díky psaní, a která dál i dospělé baví svými detektivkami. Neklidná krev, pátý případ Cormorana Strika a Robin Ellacottové, je nejnovější. Soukromého detektiva Cormorana Strika v knize osloví s prosbou o pomoc žena, jejíž matka před čtyřiceti lety zmizela za podivných okolností. I přes malou šanci na objasnění odloženého případu se Strike a jeho parťačka Robin Ellacottová pouštějí do vyšetřování. Záhy pochopí, že před sebou mají ďábelsky složitou záhadu související s tarotovými kartami, pochybnými svědky a psychopatickým sériovým vrahem. A zjistí, že i případy staré desítky let mohou být smrtící.

Trochu mystický, bezesporu napínavý a britsky vycizelovaný výlet na hutných 976 stránkách proniká na dřeň vztahů svých postav. A Rowlingová si opět vykoledovala pár nenávistných vzkazů, když tu uvádí popis vraha, který se, dle jedné z postav, která se dotyčného snaží popsat, „oblékal do dámského kabátu a paruky“. Samozřejmě „to je důkaz, jak je spisovatelka transfobní“, byť v knize žádný trans vrah není. Věnujme se raději knize, která je strhující, byť nabízí pomalejší tempo než předchozí díly série. Dokáže pracovat s dojetím, ale zároveň nic nebalí do hedvábí – vyšetřování je syrové, realistické. Rowlingová dává čtenáři možnost více porozumět postavám i interakcím mezi nimi a prostředím, v němž se pohybují. V knize sleduje i vážnější témata, nesklouzává ale k moralizování či poučování. Neklidná krev zůstává detektivkou, jaké rádi čteme. Zůstává tím, co od autorky, Cormorana Strika a Robin Ellacottové čekáme. Příjemně mrazivým zážitkem.

Hodnocení: 95 %

Robert Galbraith (J. K. Rowlingová)

Neklidná krev