Neděle 20. června 2021
Svátek slaví Květa, zítra Alois
Polojasno 33°C

Podcast: Proč poslal operní star do kouta i tajemství hvězdných hitů prozradil Tomáš Kympl

Autor: Ivan D. Hladík - 
11. června 2021
05:00

Mezi českými i zahraničními hvězdami je za více než 20 let své kariéry jako doma. Zná triky, díky nimž jejich hity mají úspěch. Je také jediným Čechem, který dvakrát získal prvenství v prestižní mezinárodní skladatelské soutěži. Skladatel Tomáš Kympl (46) v Podcastu Blesku odhalil zákulisí hudebního byznysu i svou letošní novinku.

Autor hudby pro řadu českých i zahraničních hvězd, dvojnásobný držitel nejvyššího ocenění v britské mezinárodní soutěži The UK Songwriting Contest, Tomáš Kympl (46) v rozhovoru pro Blesk zavzpomínal i na své začátky. Studoval také na Pražské konzervatoři, jedné z hlavních pražských vzdělávacích institucí pro výuku hudby, zpěvu a herectví, která letos oslavila 210 let své existence. „Nastoupil jsem na ni v revolučním roce 1989 a prožil tam úžasných 12 let studia – prvních šest let v oboru bicí a klavír a poté skladby. Mými profesory byli Angelo Michajlov (†58) a po jeho smrti Michael Kocáb (66),“ řekl Blesku.

Skladatel Tomáš Kympl (46) je pražský rodák, nejraději má ale venkov, který střídá s rušným Londýnem. Také tam během pandemie připravoval svou letošní novinku. Skladatel Tomáš Kympl (46) je pražský rodák, nejraději má ale venkov, který střídá s rušným Londýnem. Také tam během pandemie připravoval svou letošní novinku. | Blesk – Tonda Tran

Kromě vzpomínek ale odhalil i pozadí hudebního světa, třeba i rozdíl mezi vznikem hitů „se zárukou“ v zahraničí a u nás. „Venku se ke všemu přistupuje velmi vážně skoro až vědecky. Když připravuje nový singl například Rihanna (33), nejdřív její producent zadá výzkum, jak by měl vypadat, aby výslednou píseň hrála rádia a líbila se lidem,“ řekl Kympl. „Pak uspořádá kemp, takový luxusní pionýrský tábor. Tam sezve nejlepší autory a ti tři týdny tvoří písničky. Z nich vybere pět nejlepších, které se natočí, a z nich pak vzejde jeden singl. Doladí se, dostane klip, propagaci a nasadí se do rádií. V tu chvíli už jsme s náklady na milionu dolarů,“ pokračuje. „A u nás? Natočíme skladbu v domácím studiu na počítači, za tři padesát, dáme ji na YouTube a čekáme na zázrak…“ dodal s úsměvem.

Stejně jako jakékoli umělecké odvětví, i to skladatelské často přináší úsměvné a překvapivé situace. I na ty došlo… „Dokresluje to rozdíl v práci ve studiu se zpěvákem populární hudby a zpěvákem operním. Popový, když nahrává písničku, tak stojí co nejblíž mikrofonu, aby bylo všemu dobře rozumět. Když musí zařvat, odkloní hlavu a zase se vrátí. Jindy jsme nahrávali s operní legendou Peterem Dvorským (69). Rozjel se playback, předehra, mistr začal zpívat… Najednou vyběhl zvukař, že je všechno nějak zkreslené. Nastavoval, kroutil čudlíky, a znovu – playback, předehra, zpěv… Vyběhl zas, a tak několikrát. Dvorského jsme museli požádat, aby poodstoupil od mikrofonu, nejdřív metr, ale to nestačilo. Nakonec musel stát v rohu na opačném konci studia, čtyři metry od mikrofonu,“ popsal Kympl. „To dokumentuje neuvěřitelnou sílu hlasu, jakou mají operní zpěváci. Musí překřičet celé pódium, orchestřiště, musí být slyšet i na posledním balkóně,“ řekl s obdivem.

Další historku zažil v hledišti koncertu ‚božského Karla‘. „Během působení v USA jsme často řešili nepoužitelnou angličtinu u mých demo nahrávek. Většina z nich byla nazpívaná takzvaně ‚svahilsky‘, takovou ‚českou angličtinou‘, větami, které nedávaly smysl. Zrovna tehdy jsem měl schůzku s ředitelem Warner Bros. Pozval mě s kolegou Ronnym do Carnegie Hall, že tam má koncert nějaký náš zpěvák – byl to Karel Gott. Měli jsme pro sebe celou řadu, očekávaná delegace nedorazila. Koncert běžel, mistr zazpíval a pozval Helenu Vondráčkovou. Jakmile začala zpívat, ten producent se ke mně naklonil a říká: Tak řekni téhle holce, ať ti zpívá ty demáče... Pro mě to bylo nepředstavitelné, ale tam je možné cokoli,“ popsal Kympl.

Minirecenze: Technologická novinka s duší

Kympl má na svém kontě množství alb plných písní, instrumentálních skladeb, filmových melodií i ojedinělých projektů, jakým byl třeba song Je čas, vydaný loni na podporu celosvětového Dne válečných veteránů, 11. 11. v 11:00 hodin. Nyní vychází jeho novinka, album Kernel Panic, které vzniklo během pandemie koronaviru v Praze a Londýně. „Je na něm 11 skladeb, které posluchače vtahují do světa digitálních technologií, počítačů a internetu. Prostě do prostředí, v jakém se dnes a denně většina z nás pohybuje,“ představil autor.

V jedenácti skladbách s názvy Data, Www, E-mail, Login, Password, Zip, Html, Cookie, Download, Wifi a Off-line spojil elektronické i akustické nástroje a také moderní zvuky s analogovými. Dohromady tak vznikly příjemné i naléhavé songy, na míle vzdálené tím, co si představíme pod pojmeme elektronická hudba. Jako by jednotlivé linky vyprávěly příběhy online světa, v němž se dle slov autora brodíme. Některé z nich se drsně zařezávají pod kůži, další hladí a dotýkají se srdce i duše. A sem tam možná připomenou excelentní soundtrack seriálu Návštěvníci (1984) nebo současných hitů, přesto si zachovávají svěží originalitu a dokazují, že autor je psal s chutí.

Hodnocení: 90 %

V Podcastu Blesku Tomáš Kympl prozradil také to, proč mu chybí Svoboda, Hapka či Štaidl nebo detaily o svém propojování hudebního a hereckého světa…

Video Skladatel Tomáš Kympl (46) v Podcastu Blesku odhalil zákulisí hudebního byznysu i svou letošní novinku. • VIDEO - Blesk – Lukáš Červený, idh


Další videa