Recenze: Jíme zdravě po celý rok je roznětkou fantazie, jak oživit jídelníček

Bomba v kuchyni. Tak lze s malou nadsázkou označit kuchařku mladých autorů Barbory Lundgrenové, Barbory Hlubučkové a Petra Nováka Jíme zdravě po celý rok.
Bomba v kuchyni. Tak lze s malou nadsázkou označit kuchařku mladých autorů Barbory Lundgrenové, Barbory Hlubučkové a Petra Nováka Jíme zdravě po celý rok.  (Autor: Fitrecepty, Blesk)
Autor: Alexandra Vetkovská -
19. prosince 2019
09:51

Vrací se k úplným základům, kterými jsou sezónní suroviny typické pro českou krajinu, a radí: Vsadit na ně má hned několik výhod. „Když vaříte z ingrediencí v době, kdy právě dozrávají, máte k dispozici ty nejchutnější a nejkvalitnější suroviny. Výsledný pokrm tedy musí být logicky o mnoho lepší,“ vysvětlují autoři jeden z důvodů, proč se do kuchařky Jíme zdravě po celý rok pustili. Není to ale jediné plus využití sezónních produktů. Při shánění ingrediencí nemusíte běhat po specializovaných prodejnách, ať už kamenných či internetových. Jsou dostupné a ještě za nižší cenu. Zároveň můžete také zužitkovat úrodu z vlastních zahrádek.

Kamenem úrazu při zpracování sezónních potravin bývá jejich úprava. Řada kuchařek a kuchařů zůstává v zajetí jejich tradiční přípravy, a pak se například z brambor, zelí, krup, řepy, hovězího či kuřecího masa a dalších stávají nudné stereotypní pokrmy. A právě tady je dokonalou roznětkou pro fantazii publikace Jíme zdravě po celý rok, ve které najdeme na 160 receptů pro jaro, léto, podzim a zimu. Střídání suroviny podle jejich nejlepší sezóny přináší do jídelníčku také pestrost.

Plusem kuchařky je i její přehlednost. Díky sezónnímu kalendáři se čtenář snadno zorientuje v tom, které ovoce a zelenina jsou ideální ke zpracování. Recepty jsou navíc jednoduché a na přípravu většiny pokrmů stačí půl hodinka. Autoři mysleli také na vegany, vegetariány a strávníky nesnášející lepek. Kuchařky a kuchaři ocení zcela jistě i list náhradních ingrediencí. Zjistí, jak například nahradit vejce, med, mouku atd. U méně známých ingrediencí zase autoři pod čarou vysvětlují, oč vlastně jde. U receptů je uvedena také obtížnost jídla a nutriční hodnota každé porce nebo kusu.

Kuchařka Jíme zdravě po celý rok je již čtvrtou publikací trojice mladých autorů věnovanou zdravému stravování. Za pozornost rozhodně stojí i jejich předchozí díla Jíme zdravě ve městě i na venkově, Jíme zdravě s fitt recepty a Jíme zdravě s fitt recepty II.

Zkuste si uvařit dýňovou polévku s mrkví a zázvorem podle receptu z knihy Jíme zdravě po celý rok. Zkuste si uvařit dýňovou polévku s mrkví a zázvorem podle receptu z knihy Jíme zdravě po celý rok. | Fitrecepty

Zkuste dýňovou polévku s mrkví a zázvorem

Budete potřebovat: 150 g mrkve, 1 menší máslovou dýni (zhruba 800 g), 3 lžíce olivového oleje, 2 stroužky česneku, 15 g čerstvého zázvoru, 600 ml zeleninového vývaru, 150 ml kokosového mléka z plechovky, 1 lžíci čerstvého koriandru (nasekaného najemno), sůl a pepř.

Postup: Mrkev oloupejte a nakrájejte na kolečka. Dýni očistěte (neloupejte!), nakrájejte na kostky a ty rozdělte na 2 části (zhruba 500 g a 200 g). Česnek nakrájejte na plátky a zázvor nastrouhejte na jemném struhadle. V hrnci rozehřejte 2 lžíce olivového oleje, přidejte všechnu mrkev a větší část nakrájené dýně (500 g) a opékejte 7 minut na středním plameni. Následně přidejte česnek se zázvorem a opékejte další 3 minuty. Zalijte vývarem a kokosovým mlékem, přiklopte pokličkou a vařte 15–20 minut do změknutí dýně.

Stranou si na 1 lžíci olivového oleje opečte zbylých 200 g dýně. Dýni opékejte na středním ohřevu 3 minuty, pak ji zalijte 300 ml vody, přiklopte pokličkou a vařte 10 minut do změknutí. Dýni uvařenou s kokosovým mlékem rozmixujte tyčovým mixérem na hladký krém. Dochuťte solí a pepřem, přimíchejte kostky uvařené dýně, kterou jste vařili stranou, posypejte nasekaným koriandrem a podávejte. TIP: Polévku jsme podávali s opraženými kešu ořechy.

B. Lundgrenová, B. Hlubučková, P. Novák

Jíme zdravě po celý rok

Nakladatel: Fitrecepty