Zataženo, déšť 7°C

Recenze: Code 93 odhaluje policejní práci v příběhu plném násilí i humoru

Code 93 odhaluje skutečnou policejní práci v příběhu plném násilí i humoru.
Code 93 odhaluje skutečnou policejní práci v příběhu plném násilí i humoru.  (Autor: Práh, Audiotéka, Blesk)
7. srpna 2019
10:00

Temná atmosféra, krutost, násilí a možnost nahlédnout policistům pod prsty kdesi nad Seinou, to je úvod do nové detektivní série, jejímž autorem je francouzský kriminalista Olivier Norek (44). První případ kapitána Victora Costy zaujme na papíře i v audioknižním provedení s hlasem Martina Stránského (49).

Dvoumetrový černošský překupník ožije na pitevním stole, mobilní telefon zvoní v těle uhořelého mrtvého feťáka a anonymní dopisy se vracejí k nevyřešeným případům vražd. Cynický kapitán Victor Costa cítí, že vyšetřování tentokrát překročí běžnou rutinu departementu 93. Tak stručná je synopse knihy i audioknihy, kterou se i českým milovníkům detektivního žánru představuje francouzský kriminalista Olivier Norek (44). Jak také prozrazuje vydavatel, Norek ve svých knihách čerpá ze skutečných událostí a příběhů, které zažil při své kriminalistické práci. Dodnes také působí v pátracím a vyšetřovacím oddělení v departementu Seine-Saint-Denis.

Díky této jeho praxi tak vyšetřovací postupy a policejní rutina působí naprosto autenticky. Sám Norek už v rozhovorech pro média dokáže strhnout popisem své práce, jako by vykresloval další román. Jednotlivé kapitoly titulu Code 93 pak čtenáře potěší příjemnou délkou, plynulostí vyprávění a snahou vyvážit temné okamžiky úsměvnými. Norkovi se to daří tu více, jinde méně. Přestože je znát, že jeho spisovatelské schopnosti nejsou nikterak zásadní, vypravěčské chyby vyvažuje příběhem, jehož postavy jsou živoucí a propracované.

Poslechněte si ukázku z audioknižní verze:

Video  Ve zvukové verzi Code 93 povyšuje Martin Stránský (49), který má na svém kontě řadu úspěšných titulů... • Ukázka z audioknihy.  - Práh, Audiotéka, Blesk

Ve zvukové verzi pak celý Code 93 povyšuje mistr audioknižních vyprávění Martin Stránský (49), který má na svém kontě řadu úspěšných titulů, například sérii Milénium z pera Stiega Larssona (†50) a jeho následníka Davida Lagercrantze (56). Posluchače sebejistě vede křivolakými uličkami celého příběhu, umocňuje jeho atmosféru a díky jeho podání se každý, kdo si knihu pustí do uší, stává divákem, náhle stojí přímo ve středu dění. Byť má Norkův literární debut jisté „mouchy“, určitě nejsou tak výrazné, aby čtenáři i posluchači bránily těšit se na další Costovy případy. Code 93 je rozhodně thrillerem, který stojí za to číst a slyšet už proto, že v mnohých detailech je svěžím příspěvkem do tolik oblíbeného žánru.

Hodnocení: 80 %

Olivier Norek

Code 93