Recenze: Židovští vrazi a palestinští teroristé? To je nesvatá válka o Svatou zemi

Autor: Veronika Šmídová -
4. 9. 2018
09:08

Izraelsko-arabský konflikt budí již desítky let silné emoce a vášně. Byť jen lehká zmínka o něm dokáže vyvolat vlnu výkřiků o židovských vrazích a okupantech nebo naopak palestinských teroristech. Neutrální stanovisko je oběma znepřátelenými tábory považováno v podstatě za plivnutí do obličeje. Není tedy divu, že je problém najít vyvážené informace dokonce i v odborné literatuře. Zdařilý pokus v tomto směru učinil analytik a novinář Břetislav Tureček ve své nové knize „Nesvatá válka o Svatou zemi“.

Vzhledem k tomu, že nejsem ani Žid, ani Arab, nepodporuji jen jednu stranu, ale obě. Dvě hodiny arabských stížností mě zaženou do synagogy. A po intenzivním kurzu sionistické propagandy jsem připravený přestoupit na islám.“ Tímto citátem bývalého britského guvernéra Jeruzaléma otevírá Břetislav Tureček svou novou knihu o izraelsko-arabském konfliktu. Předjímá tím do jisté míry snahu přistupovat k tématu nezaujatě a zachytit co nejvíce úhlů pohledu.

Má k tomu ideální výchozí pozici - jako novinář se téměř 20 let pohybuje po Blízkém východě, měl tak možnost mluvit s lidmi z obou stran barikád. A to od taxikářů po podnikatele, teroristů po prezidenty. Konflikt tedy vykresluje plasticky, v řadě jeho odstínů. O to zřejměji vystupuje před čtenářem komplikovanost celé situace, kdy každá strana má své křivdy a nezhojitelné rány, ale zároveň sama křivdila a zraňovala. Řešení se zdá v nedohlednu.

Kniha je spíše než učebnice politologie koncipovaná jako řada reportáží, rozhovorů a střípků informací souvisejících s životem na Blízkém východě. Témata na sebe sice volně navazují, nejde ale o jednolitý celek. Autor tak přeskakuje například od příběhu íránských Židů přes aktivisty sionistické organizace, problematiku nízké porodnosti, ztracené židovské kmeny v Indii, uprchlické tábory po špiony či boj proti terorismu.

Tureček tedy rozhodně nepodává souvislý historický výklad neklidného regionu, předpokládá určitou znalost tématu. Dílo bude zajímavé i pro někoho nepolíbeného hlubšími informacemi o konfliktu, pro lepší pochopení bude ale dobré použít vyhledávač Google a pár souvislostí a událostí si načíst.

Není to nicméně na škodu. Pestrost okruhů a různorodost témat dokáže u knihy udržet i méně trpělivé čtenáře, kteří se u delších odborných výkladů nudí. To ale neznamená, že by snad obsahově bylo dílo plytké nebo neplnilo vzdělávací funkci.

Břetislav Tureček

Nesvatá válka o Svatou zemi

Vydavatel: Knižní klub, 2018