Recenze: Povinná četba ožívá! Dekameron v novém kabátu potěší knihomily

Dekameron
Autor: lm -
10. 12. 2018
17:34

Dekameron patří ke klasikám školní četby, je ovšem škodou, že pro většinu lidí zůstane právě jen u toho. Přitom kniha má co nabídnout čtenářům i v dnešní době a určitě nebudete litovat, když po ní sáhnete v dospělosti znovu. Nejspíš i proto nakladatelství Odeon, spadající pod Euromedii, vydalo reedici tohoto populárního titulu.

Příběh pojednávající o skupince mladých lidí prchajících před morovou epidemií ve Florencii měl snad v ruce každý středoškolák. Tři muži a sedm urozených žen utečou z města na venkov a zde si krátí dlouhé chvíle vyprávěním příběhů o lásce a životě jako takovém. Jednotlivé historky, kterých je celkem sto, pojednávají o hlavních lidských neřestech, jako je nevěra, chtíč, lakota či pomstychtivost. Některé jsou žertovné, jiné končí tragicky. Tak jako tomu ostatně u příhod z obyčejného života bývá.

Kniha Giovaniiho Bocaccia patří bezesporu do zlatého fondu světové literatury a není divu, že už po dlouhá léta patří k povinné školní četbě. Autorovo vylíčení morové epidemie, která ve 14. století decimovala i české země, je považováno za velmi precizní. Příběhy sepsané skoro před 700 lety navíc nebudou čtenáři až tak cizí, neboť chování lidí se zas tak moc nemění a kniha si tak v sobě nese poselství i dále do budoucnosti.

Dekameron v novodobé historii vyšel hned v několika reedicích různých nakladatelství, ta s pevnou matnou vazbou a zlatým reliéfním tiskem od Odeonu ale bezpochyby patří k těm nejhezčím a v knihovně se vskutku vyjímá. Překlad lze navíc hodnotit jako velmi kvalitní a srozumitelný, díky čemuž je kniha opravdu čtivá. Toto dílo pod vánoční stromečkem jistě potěší každého vášnivého čtenáře vrcholné světové literatury.

Giovanii Bocaccio

Dekameron

Euromedia, 2017