„Nemůžeme přistát. Mám se začít s vámi loučit?“ napsal pasažér před explozí letadla rodině
Tragická havárie letadla Jeju Air na jihokorejském letišti Muan si vyžádala nejméně 150 obětí. Pouze dva lidé přežili. Jedna z posledních textových zpráv, kterou cestující odeslal své rodině, byla zoufalým rozloučením krátce před nehodou. Přesné příčiny tragédie se vyšetřují, podle expertů kolem ní vyvstává řada nejasností.
V neděli 29. prosince ráno došlo na letišti Muan v Jižní Koreji k tragické havárii letadla Jeju Air. Let 7C 2216, na jehož palubě bylo 175 cestujících a šest členů posádky, havaroval při přistání, kdy překročil hranice přistávací dráhy a narazil do plotu. Následná exploze způsobila požár, který hasiči uhasili během necelé hodiny.
Hasiči uvedli, že náraz do zdi katapultoval cestující z letadla, což výrazně ztěžuje identifikaci obětí. Z vraku se podařilo zachránit dvě osoby.
Podle zpráv serveru byla jednou z posledních známých zpráv z paluby letadla textová zpráva jednoho z cestujících, který varoval svou rodinu o problému s ptákem na křídle. „Pták uvízl na křídle, nemůžeme přistát. Mám říct poslední slova?“ napsal cestující v 9:00 ráno do rodinné konverzace. Po nehodě však zůstal tento cestující, podobně jako mnozí další, nedostupný.
Spekulace o možném střetu s ptákem vyvolaly otázky ohledně „bird strike“ (v překladu „srážky s ptákem“), běžného rizika leteckého provozu, které může vážně poškodit techniku letadla, včetně motorů a křídel. Vyšetřovatelé nyní zkoumají, zda tento faktor přispěl k tragédii.
Společnost Jeju Air vyjádřila hlubokou lítost nad tragédií. Šéf aerolinek uvedl, že havarovaný Boeing 737-800 dosud nezaznamenal žádnou předchozí nehodu.
Experti pochybují, že střet s ptákem mohl sám o sobě způsobit závadu na podvozku, a upozorňují na nedostatečnou přípravu letiště na nouzové přistání. Záběry ukazují, jak letadlo bez vysunutého podvozku sjíždí z dráhy a naráží do zdi. Vyšetřovatelé nyní analyzují hlasové záznamy z kokpitu, aby objasnili, proč nouzové přistání neproběhlo podle standardních postupů.
Mimochodem, koukal jsem na google earth a za dráhou je terén úplně v pohodě. Ano, je tam silnička, ovšem s nulovým provozem a jinak buřina a volný terén. Pokud by tam nebyla ta zeď, která, mimo jiné, vede kolem celýho letiště, naprosto nic by se nestalo.