„Nemůžeme přistát. Mám se začít s vámi loučit?“ napsal pasažér před explozí letadla rodině

Autor: sgr - 
29. prosince 2024
09:21

Tragická havárie letadla Jeju Air na jihokorejském letišti Muan si vyžádala nejméně 150 obětí. Pouze dva lidé přežili. Jedna z posledních textových zpráv, kterou cestující odeslal své rodině, byla zoufalým rozloučením krátce před nehodou. Přesné příčiny tragédie se vyšetřují, podle expertů kolem ní vyvstává řada nejasností.

V neděli 29. prosince ráno došlo na letišti Muan v Jižní Koreji k tragické havárii letadla Jeju Air. Let 7C 2216, na jehož palubě bylo 175 cestujících a šest členů posádky, havaroval při přistání, kdy překročil hranice přistávací dráhy a narazil do plotu. Následná exploze způsobila požár, který hasiči uhasili během necelé hodiny.

Hasiči uvedli, že náraz do zdi katapultoval cestující z letadla, což výrazně ztěžuje identifikaci obětí. Z vraku se podařilo zachránit dvě osoby.

Podle zpráv serveru byla jednou z posledních známých zpráv z paluby letadla textová zpráva jednoho z cestujících, který varoval svou rodinu o problému s ptákem na křídle. „Pták uvízl na křídle, nemůžeme přistát. Mám říct poslední slova?“ napsal cestující v 9:00 ráno do rodinné konverzace. Po nehodě však zůstal tento cestující, podobně jako mnozí další, nedostupný.

Spekulace o možném střetu s ptákem vyvolaly otázky ohledně „bird strike“ (v překladu „srážky s ptákem“), běžného rizika leteckého provozu, které může vážně poškodit techniku letadla, včetně motorů a křídel. Vyšetřovatelé nyní zkoumají, zda tento faktor přispěl k tragédii.

Společnost Jeju Air vyjádřila hlubokou lítost nad tragédií. Šéf aerolinek uvedl, že havarovaný Boeing 737-800 dosud nezaznamenal žádnou předchozí nehodu. 

Experti pochybují, že střet s ptákem mohl sám o sobě způsobit závadu na podvozku, a upozorňují na nedostatečnou přípravu letiště na nouzové přistání. Záběry ukazují, jak letadlo bez vysunutého podvozku sjíždí z dráhy a naráží do zdi. Vyšetřovatelé nyní analyzují hlasové záznamy z kokpitu, aby objasnili, proč nouzové přistání neproběhlo podle standardních postupů.

Video  Pád letadla DHL: Letoun se zřítil na dům ve Vilniusu  - reprofoto X
Video se připravuje ...

pjotri ( 30. prosince 2024 19:45 )

Mimochodem, koukal jsem na google earth a za dráhou je terén úplně v pohodě. Ano, je tam silnička, ovšem s nulovým provozem a jinak buřina a volný terén. Pokud by tam nebyla ta zeď, která, mimo jiné, vede kolem celýho letiště, naprosto nic by se nestalo.

pjotri ( 30. prosince 2024 15:41 )

I v TV říkali, že tam ta zeď neměla či dělat, protože 50% všech nehod připadá na vyjetí z dráhy. Pokud by letadlo vyjelo, přejelo silnici a vjelo na pole, patrně by to v letadle buď všichni, nebo spíš většina přežila. Pokud by narazilo do několika aut, stejně by to vyšlo líp, než, jak to dopadlo. Kromě toho pokud by letadlo hlásilo mayday, třeba kvůli nevysunutymu podvozku, je předpoklad, že se na dráhu nevejde (nemá brzdy a bez podvozku klouže po motorech, takže je nemůže použít s obracečem tahu), stačí provoz na přilehlé silnici uzavřít z obou stran semafory a závorami. Podobně to funguje v Gibraltaru, kde silnice křižuje dráhu zhruba v polovině. Zatím žádnej problém. Jinak na videu bylo vidět, že jim plive jen jeden motor. Jenže oni už byli na přistání, takže nemuseli nikam složitě klouzat. I s jedním motorem se dá letět. Ale tady byl problém s nevysunutim podvozku a to by mě zajímalo, proč to nešlo vysunout, protože srážka s ptákem na to prostě nemá vliv. I kdyby přišli záhadným způsobem o hydrauliku (nic nehlásili), nouzové vysunutí podvozku probíhá pouhou gravitací. Docela by mě zajímalo, co se tam stalo.

Eda Sztwiertnia ( 29. prosince 2024 16:05 )

To byl asi pták ze severní koree.

viho ( 29. prosince 2024 15:57 )

Jenže kousek dál za tím letištěm je páteřní silnice, obytné budovy, les a při té rychlosti by se to letadlo zřejmě probouralo až tam, takže je otázkou co je lepší, jestli se letadlo zastaví na letišti, kde jsou okamžitě dostupné záchranné složky, nebo někde mezi domy, auty a dalšími nevinnými a nic netušícími oběťmi. Možná ale takové zakončení neodpovídá normám pro mezinárodní letiště. V médiích se ale objevila i informace, že to spojení do Bangkoku bylo nové a piloti tak neměli s letištěm dostatek zkušeností. Také původně asi chtěli přistát v opačném směru dráhy, ale došlo k nečekané ztrátě tahu obou motorů a museli to prostě posadit. 🙁

pjotri ( 29. prosince 2024 15:32 )

Geniální nápad, mít hned za dráhou... ZEĎ! To nevymyslíš..

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa
Osoby v pátrání