Radek zemřel při pádu lanovky na Ještěd: Brzda chyběla od 70. let!
Proč se zřítila lanovka na Ještěd v Liberci? Bezprostřední příčinou podle Drážní inspekce byla chybějící automatická brzda. Odstraněna měla být již někdy před 50 lety. Průvodčí Radek (†36) tak zřejmě zahynul kvůli nedostatečné kontrole.
Na lanovku dohlížel Drážní úřad (DÚ) od roku 1995, kdy byl zřízen zákonem o dráhách. Zpočátku vykonávala dozor paralelně i Drážní inspekce. „O tom, že automatická brzda byla neoprávněně odstraněna, jsme se dozvěděli až v průběhu šetření mimořádné události,“ uvedla mluvčí DÚ Pavlína Straková.
Předložené revizní zprávy podle ní tento fakt nikdy nezmínily. Brzda přitom podle odborníků tragédii měla zabránit. V případě přetržení tažného lana by kabinu jednoduše zastavila. Jak a kdo brzdu odmontoval, nikdo neví.
Prvky k jejímu spuštění prokazatelně byly na lanovce po rekonstrukci v 70. letech. V roce 1984 pak z dokumentů o revizi položka kontroly automatické brzdy zmizela. České dráhy pochybení odmítají, lanovka podle nich měla razítko právě i od DÚ.
České dráhy: Vše bylo podle předpisů
České dráhy jako provozovatel lanovky odmítly, že by fungovala v rozporu s předpisy. „Byla provozována na základě platného průkazu způsobilosti vydaného Drážním úřadem. České dráhy po celou moderní historii (po roce 1990) disponovaly povoleními, schváleními a ověřeními potvrzujícími, že faktický stav lanové dráhy, a to včetně absence automatické vozové brzdy, odpovídá bezpečnostním požadavkům,“ uvedl mluvčí dopravce Filip Medelský.
Tři různé prohlídky, a nikdo problém neodhalil
Provoz lanových drah v Česku podléhá několikastupňové kontrole. Jejím základem je běžná denní kontrola obsluhou lanovky a průběžné kontroly jednotlivých technických částí. Každoročně je předepsána tzv. provozní revize, kterou provádějí revizní technici. Jednou za tři roky musí technický stav lanové dráhy prověřit akreditovaný inspektor. „Kontrola probíhá vždy podle manuálu, který vychází z legislativy,“ vysvětlila Straková.
Obviněni tři lidé
Vyšetřování příčin neštěstí vede i Policie ČR. Ta již obvinila z obecného ohrožení z nedbalosti tři lidi. Hrozí jim až osm let vězení. O koho jde, neuvedla. Může jít o revizní techniky, kteří dohled nad lanovkou prováděli. „Nejsou v pracovněprávním vztahu s Drážním úřadem,“ uvedla jeho mluvčí Pavlína Straková. Zda mají spojitost s národním dopravcem, České dráhy nechtěly komentovat.
Nepřežil průvodčí
Tragická nehoda se stala 31. října 2021. Kabina spadla na zem ze zhruba 30metrové výšky poté, co se přetrhlo tažné lano. Pád nepřežil průvodčí (†36), který jel v kabině pro 35 lidí sám. Tři minuty před tím z ní vystoupilo 34 cestujících.
Zjištění Drážní inspekce
Bezprostřední příčina tragédie:
✔ Přetržení tažného lana, významným prvkem přispívajícím k procesu poškození byla výrazná koroze jednotlivých drátů.
Bezprostřední příčiny pádu vozu č. 2:
✔ Provozování dráhy bez prvků zajišťujících automatickou aktivaci vozové brzdy, které byly v minulosti neoprávněně odstraněny.
✔ Uznávání dráhy jako způsobilé přes zjevné rozpory skutečného stavu s právními předpisy, normami a technickou dokumentací, odborně způsobilými osobami provádějícími pravidelné kontroly, revize, prohlídky a zkoušky.
Přispívající faktor:
✔ Dlouhodobá absence technologických postupů údržby a kontrol (včetně absence záznamů o údržbě) a s tím související nedůsledný přístup zaměstnanců.
✔ Nevyloučení střetu zájmů při provádění technické prohlídky a zkoušky zařízení.
Systémová příčina:
✔ Drážní úřad nedostatečně vykonával dozor nad oprávněnými osobami provádějícími revize.
Kdyby přerezatělo nosné lano, tak stejně žádná brzda nepomůže.