Rallye smrti u soudu: Smrt čtyř dívky na rallye zavinil řidič, tvrdí odborník!
Podle odborníka na dopravu Františka Kropáče, reagoval řidič vozu nesprávně. Tím mohl zavinit smrt čtyř dívek, za kterou je ovšem obviněn někdo jiný. Na lavici obžalovaných zatím sedí pouze traťový komisař Petr Plášek, který podle obžaloby nevykázal dívky z míst poblíž trati. "Kdyby řidič nedupl na brzdu, nic by se nestalo, jel by dále po silnici," mínil Kropáč.
Vůz Mitsubishi Lancer řídil advokát Michael Bartončík. Auto podle Kropáče zanechalo na horizontu několik desítek metrů před místem střetu brzdné stopy. Soudní znalec uvedl, že jezdec jel v úseku rychlostí 157-159 km/hod. „Ostatní projížděli daleko rychleji. Místo se dalo projet bezpečně rychlostí i 200 km,“ řekl.
Upozornil, že před horizontem byla v levé části vozovky nerovnost, do které řidič najel a prudce šlápl na brzdu. Auto se tak zčásti dostalo do smyku. „Reagoval nesprávným způsobem. Všichni ostatní projeli v pořádku,“ uvedl.
Dodal, že automobil začal být po dupnutí na brzdu směrově nestabilní a dostával se do smyku. Vyjel mimo vozovku a po nárazu do kanálové vpusti se podle znalce stal neovladatelným. Následně smetl před domem dívky a skončil v betonovém základu plotu. Bartončík den po nehodě uvedl, že při průjezdu úsekem preventivně brzdil. U soudu v únoru odmítl, že by chyboval.
Kropáč dnes technickou závadu na autě vyloučil. Vítr měl podle znalce na nehodu vliv, ale nikoli dominantní. "Bylo poměrně větrno, vítr foukal zprava ve směru jízdy řidiče vozidla. Boční poryv větru se ale až tak na vzniku směrové nestability vozidla nepodílel. Navíc kdyby řidič na vítr reagoval natáčením volantu, vozidlo by vlevo nevyjelo," mínil Kropáč.
Třiadvacetiletý Plášek čelí obžalobě z usmrcení z nedbalosti a těžké újmy na zdraví z nedbalosti. Mladík, jemuž hrozí až šest let vězení, vinu odmítá. Soud bude pokračovat počátkem prosince.
Nesmysl
I závodníci jsou jenom lidi a dělají chyby. Všichni, od amatérů až po profesionály. Pokud by měli za své chyby nést odpovědnost jako při silničním provozu, ztratily by závody smysl, nikdo by je nejezdil. Závodníci se musejí v otázce bezpečí diváků plně spoléhat na organizátory.
Na organizátorech je aby zajistili okolí uzavřeného okruhu tak aby se nemohlo nikomu z diváků nic stát. Bohužel v tomto případě si vybrali jako pomoc absolutně nezodpovědného kluka, který opustil svoje stanoviště, přešel do zakázaného prostoru a navíc tam nechal stát ty dívky, které, snad vinou špatné výchovy, postrádaly základní pud sebezáchovy.