Jeden pilot byl opilý, druhý nezkušený: Problémy s motorem a posádka zavinily smrt 13 lidí u Ptic

Autor: dce, ČTK - 
13. 10. 2018
12:12

Před 50 lety, 11. října 1968, havarovalo u Ptic na Kladensku dopravní letadlo Av-14 ČSA. Nehodu, při níž zahynulo 13 osob, nejspíš způsobily technické problémy a především nesprávná činnost posádky.

Zmíněný letoun měl kapacitu až 42 cestujících a toho odpoledne byl téměř plný: na palubě bylo 37 cestujících a tři členové posádky. Let 351 začal krátce po vzletu probíhat značně nestandardně, ač posádka neohlásila žádné potíže.

Letadlo vystoupalo podle svědeckých odhadů jen do výšky asi 200 až 300 metrů. Oproti instrukcím se začalo stáčet doprava a mezi Jenčí, Červeným Újezdem a Hájkem udělalo velkou zatáčku. Pak pokračovalo v letu jižním směrem, ale stále ztrácelo výšku.

U obce Ptice zahájilo zatáčku doleva, ale v malé výšce se málem střetlo s elektrickým vedením. Pilotům se povedlo překážku "přeskočit," ale stoupáním ztratili potřebnou rychlost, letadlo se vymklo kontrole a přešlo do strmého pádu.

Nárazem na zem se roztříštilo a jeden motor začal hořet. Na místě zahynuli všichni tři členové posádky a osm cestujících. Další dva zemřeli po převozu do nemocnice. Zbývajících 27 cestujících utrpělo různě těžká zranění.

Podle svědků mělo letadlo před nehodou potíže s motory. „Pozorovali závadu v chodu pravého motoru, která se jim jevila jako přerušované vynechávání, detonace a plameny z výfuků, silné klepání a bouchání v motoru a změnu intenzity hluku motorů,“ uvádí závěrečná zpráva, o které píše server iDnes.cz. Příčinou nefunkčnosti motoru měla být souhra menších závad.

Podle odborníků byla ale situace zvládnutelná. Na vině byla špatná reakce posádky. Letadlu velel dvaatřicetiletý zkušený pilot, jenže ten podle vyšetřovací zprávy před letem popíjel. Druhým pilotem byl bývalý stíhač, který měl v létání 17letou pauzu. Třetím členem posádky byl radiotelegrafista, který se do kokpitu vrátil rovněž po 17 letech a před nehodou létal jen 4 měsíce. Na palubě navíc chyběl mechanik...

Mnoho zranění přeživších bylo navíc způsobeno zcela zbytečně nepřipoutanými předměty v letadle nebo nedostačujícím poučením cestujících o tom, jak se v podobné situaci chovat.

Vyšetřování bylo uzavřeno v roce 1969 s tím, že příčinou nehody bylo nejspíš snížení výkonu pravého motoru s nezjištěnou příčinou, a následné chyby posádky.

Doporučujeme
snehulak ( 14. října 2018 11:56 )

Je to vina Zemana, Babiše a Putina. Piloti s tím neměli nic společného. Nemám pravdu jirkovezzz?

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa
Články odjinud