Pátek 10. května 2024
Svátek slaví Blažena, zítra Svatava
Polojasno 18°C

Strasti českých kamioňáků: Neustálé testování i nedostatek řidičů. Hrozí ucpané hranice

Autor: amb, ČTK - 
5. února 2022
05:40

Čeští kamioňáci se potýkají s nedostatkem řidičů i růstem cen. Situaci jim ztěžují i protipandemická opatření, která se mezi státy mění každým dnem, a potíže při přejezdu hranic. Také je mezi českými řidiči nemalá skupina odpůrců očkování, kteří se tak musí při výkonu práce neustále testovat na covid-19. „Nicméně toto názorové rozložení u nás pravděpodobně nespěje k protestům, které jsme viděli v Kanadě. Důvodem je i struktura vlastnictví dopravní techniky, která je v Česku převážně firemní,“ řekl Blesk Zprávám Jindřich Karas z logistické společnosti ESA. 

Kanadští řidiči kamionů minulý víkend zablokovali hlavní město Ottawu, označují se jako Konvoj svobody. V 70 kilometrů dlouhé frontě cestovali týden a někteří se pak shromáždili v ulicích Ottawy, jiní před parlamentem. To všechno na protest kvůli povinnému očkování u těch kamioňáků, kteří během cest překračují hranici mezi Kanadou a USA. Zároveň nesouhlasí s protipandemickými opatřeními, která nechal zavést premiér Justin Trudeau.

Premiér Trudeau řekl, že šlo o „malou, ale velmi hlasitou skupinu Kanaďanů, která způsobuje problémy“ a nereprezentuje Kanaďany. Jak uvedla ČTK, podle Kanadského svazu kamionové dopravy mnoho z protestujících s touto branží nemá nic společného a připomněl, že většina řidičů je očkovaná. Různé názory na očkování panují i mezi českými řidiči kamionů, protestů jako v Kanadě se tu ale nejspíš nedočkáme.

„Čeští řidiči jsou průřezem české společnosti a i tv éto profesní skupině tak existují různé názory na očkování proti covidu,“ uvedl pro Blesk Zprávy Jindřich Karas, manažer marketingu logistické společnosti ESA. Čeští kamioňáci se tak řadí do tří kategorií. Dobrovolně naočkovaní i třetí dávkou jsou podle něj hlavně starší řidiči, kteří někdy mají další onemocnění, které by jim při onemocnění covidem mohlo způsobit komplikace.

Manažer logistiky: Neočkovaní kamioňáci jsou více slyšet, v Česku ale protestovat nebudou

„Druhou skupinu tvoří řidiči, kteří by očkování asi sami nepodstoupili, ale přijali jej jako cestu, jak se zbavit komplikací s testováním a omezeními pro neočkované v Česku i v zahraničí,“ sdělil Karas. Při vykládce a nakládce zboží se totiž musí prokazovat certifikáty o očkování proti covidu nebo antigenními či PCR testy.

„Třetí skupinou jsou neočkovaní řidiči z přesvědčení. Přestože jim neustálé testování a v některých zemích i zákaz nakládky nebo doručení zboží komplikuje život, mají dostatek argumentů, proč očkování nepodstoupit. Tato skupina je ,více slyšet‘, když obhajuje svá stanoviska, zejména na sociálních sítích,“ doplnil Karas. Právě tato skupina řidičů tak musí být pravidelně vybavovaná testy a nechávat se testovat i v zahraničí, aby všechna potvrzení byla platná v potřebnou chvíli. Požadavky se navíc v jednotlivých zemích liší.

„Nicméně toto názorové rozložení u nás pravděpodobně nespěje k protestům, které jsme viděli v Kanadě. Důvodem je i struktura vlastnictví dopravní techniky, která je v Česku převážně firemní. Naopak v Kanadě se často jedná o kamiony vlastněné řidičem, nebo jde o malé rodinné firmy, i když samozřejmě také tam existují velké dopravní společnosti,“ vysvětlil Blesk Zprávám postoj českých řidičů Karas.

Opravdu znamenají nová pravidla pro řidiče méně byrokracie?

Od tohoto týdne to mají čeští řidiči jednodušší díky novým pravidlům Evropské Unie pro mezinárodní silniční přepravu. Řidiči už se při krátkodobých přepravách nebudou muset řídit pracovním právem hostitelských zemí. Otázkou je, nakolik nová pravidla ušetří řidičům byrokracii. Podle Karase administrativa naopak naroste, protože se řidiči budou muset registrovat do centrálního systému. S novými pravidly navíc hrozí i ucpané hranice, jak uvedly Lidovky. Právě proto, že kamiony musejí při přejezdu hranic jiné země zastavit a zaznamenat to na tachograf.

Podle české europoslankyně Martiny Dlabajové (za ANO), která se přímo podílela na vzniku tohoto silničního balíčku, se jedná o největší zásah do nastavení mezinárodní přepravy v historii novodobé Evropské unie. „Zmatků a nejasného výkladu dosavadních pravidel totiž hojně využívaly bohatší západoevropské státy, které se tak chránily před levnější konkurencí mezi dopravci ze střední a východní Evropy. To naše firmy samozřejmě ekonomicky poškozovalo. Navíc čeští řidiči museli na cestách často čelit nepříjemným kontrolám a dokládat nedoložitelné. O vysokých pokutách, které za to při nesplnění dostávali, ani nemluvě,“ vysvětlila Dlabajová.

Kamioňáků je nedostatek, posilující koruna snižuje zisky ze zakázek

Kamionová doprava ale stále čelí i dalším problémům. „Problémem je obecný nedostatek dopravní kapacity v EU a související tlak na navyšování cen,“ sdělil Blesk Zprávám Karas z ESA logistiky. Dodal, že dlouhodobou krizi spojenou s nedostatkem řidičů nyní prohlubují i rychle se šířící covidové reinfekce a karantény řidičů. „Volný kamion s řidičem začíná být exkluzivním zbožím,“ sdělil Karas.

„Pokud firma nemůže nasadit vlastního řidiče a techniku, musí najít podstatně dražší a stále hůř dostupnou externí spedici,“ dodal. S nedostatkem personálu bojuje i logistická společnost Geis. „Vedle zvýšené nemocnosti a karantén odjelo mnoho zahraničních pracovníků z Česka a už se nevrátilo,“ řekl jednatel společnosti Daniel Knaisl.

Výnosnost mezinárodní kamionové dopravy podle Jindřicha Karase zhoršuje také současné posilování koruny. „Většinu cen této dopravy má ESA logistika nasmlouvanou v eurech a jejich reálná hodnota v přepočtu na české koruny klesá. Pohyb koruny tak často smaže veškerý zisk ze zakázky. Nicméně dlouhodobě nasmlouvané přepravy je třeba realizovat i za tuto cenu pro zachování dobrého jména společnosti,“ řekl Karas. Přepravu zboží ovlivní také růst nákladů a cen, zvýšily se například nájmy skladovacích hal či dopravní techniky.

Video  „Trapné výmluvy." Přestupky kamioňáků nevznikají podle mluvčího dopravců prací pod tlakem  - Blesk TV
Video se připravuje ...

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa