Pondělí 26. července 2021
Svátek slaví Anna, zítra Věroslav
Oblačno, bouřka 27°C

Hmyz v letadle: Dlouho odstavené stroje se vrací po pandemii na nebe. A s nimi i nové riziko

Autor: Markéta Mikešová - 
13. června 2021
10:45

Svět se pomalu otřepává z pandemie koronaviru a s tím se vrací i letecká doprava. Cestu za letní dovolenou v některém z letadel máte naplánovanou třeba i vy, zpět je také cestování za prací nebo rodinou. Letadla, která byla dlouho zaparkovaná v hangárech nebo jen na letištních plochách, případně třeba jen na poušti, byla znovu povolána do služby. Ale tím, jak se s nimi dlouho nemanipulovalo, musí být prověřena, jestli jsou stále v uspokojivém technickém stavu. Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) přiznává, že určitá rizika z dlouhého uzemnění vyplývat můžou, a upozorňuje dopravce, ať údržbě věnují extra péči. I třeba kvůli zalezlému hmyzu.

Nikdy v moderní historii nemuselo tolik letadel „odpočívat“ jako během pandemie koronaviru. Minulé léto sice nastalo rozvolnění, a byť k opětovnému uzavření hranic už nedošlo, letecký provoz se stále nevrátil do stavu jako před ním. Dovolenkové destinace turisty odmítaly, kdo chtěl někam letět, musel se smířit s několikanásobným testováním. Lidé tak cestovali jen minimálně a aerolinky neměly důvod obnovovat větší množství linek.

Situace se začala měnit až letos koncem jara, kdy počet případů začal výrazně klesat, mimo jiné kvůli očkování. Země postupně zahájily uvolňování restrikcí, rozjelo se vyjednávání o covid pasu, jednoduše bylo jasné, že s cestováním se opět počítá. Lidé si začali objednávat dovolené, služební cesty se vrátily, rodiny se přestaly bát setkávání… a aerolinky se mohly plně vrátit na scénu.

Pozor na hmyz, systémy a nádrže, upozorňuje úřad

Jen tak obnovit letecký provoz ale není jednoduché. Každý člověk, který vlastní auto, ví, že když s ním dlouho nejezdí, mohou nastat problémy. A s letadly je to podobné. Musí projít pečlivou kontrolou, aby se ověřilo, zda jsou způsobilá vrátit se na nebe, protože dlouhé nepoužívání jim nesvědčí. Že pandemie covidu mohla mít na technický stav letadel vliv, upozorňuje i Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví. Ve své dubnové zprávě vyzývá dopravce, ať údržbě věnují maximální pozornost.

Dokonce uvádí, že za poslední měsíce zaznamenala abnormálně vysoké číslo nahlášených incidentů, kdy se dlouho zaparkované letadlo během svého prvního letu potýkalo s problémy, například vykazovalo nespolehlivé údaje o rychlosti letu a nadmořské výšce, a tak se muselo vrátit.

Nezřídka za to mohl hmyz, který si v útrobách letadla během garážování udělal hnízdo. Rád totiž zalézá do tzv. pitotovy trubice, což je zařízení snímající statický a dynamický tlak, pomocí kterého lze zjistit vzdušnou rychlost letadla. Pro bezpečnost letu je to klíčový vynález, který ale z nějakého důvodu velmi láká hmyz. Riziku infestace pitotovy trubice se loni věnovala i australská studie. Ta popsala, že si v ní rády dělají hnízda třeba invazivní vosičky.

Přístroje hlásily kapitánovi rychlost letu blízkou nule

Hmyz řešilo loni v červnu například letadlo maďarské aerolinky Wizz Air. Kapitán vzlet musel odvolat, protože senzory mu ukazovaly rychlost letu blížící se nule. Pozdější vyšetřování odhalilo, že za to mohly larvy hmyzu zalezlé právě v pitotově trubici. Letadlo předtím 12 týdnů stálo v hangáru, protože kvůli pandemii nemohlo cestovat. Nikomu se nic nestalo, šlo o testovací let bez cestujících, ale ilustruje to, s čím se dlouho uzemněná letadla mohou potýkat.

V roce 1996 se dokonce kvůli hmyzu v pitotově trubici celé letadlo zřítilo, při havárii zemřelo 189 osob. „Omezený letecký provoz zvýšil přítomnost divoké zvěře na letištích. To přináší riziko nejen ve formě hnízdění ptáků a hmyzu v uzemněných letadlech a technice, ale také hrozí střet s ptáky, jakmile letadlo vzlétne,“ upozorňuje EASA v souvislosti s pandemií.

Letadla společnosti Lufthansa odstavená kvůli koronavirové krizi Letadla společnosti Lufthansa odstavená kvůli koronavirové krizi | Reuters

A nejde jen o ptáky a hmyz. Úřad také podotýká, že povrchy letišť se mohly zhoršit v důsledku dlouhodobého statického zatížení, což může letadla při pohybu poškodit. Dlouhé nepoužívání a potenciální zanedbání údržby během odstavení mohly vést k poruchám navigačních a přehledových systémů. V nádržích na palivo a v hydrantových systémech mohlo dojít k usazování sedimentů a mikrobiologickému růstu. Filtry mohly vyschnout.

Možných problémů je celá řada a s jejich vyjmenováváním bychom mohli pokračovat dlouho. EASA tak souhrnně podotýká, že na problémy personál dost možná narazí, kontroly letadel před návratem do služby musí být extenzivnější než kdy dříve. Platí to i pro piloty, kteří možná dlouho nic neřídili, musí tedy projít opětovným tréninkem, aby se vrátili do formy.

Expertka mírní obavy, na údržbu jsou protokoly i čas

Cestující se ale bát nemusí. Je o tom alespoň přesvědčená australská expertka Sonya Brownová, která na University of New South Wales přednáší letecký design. „V jakékoli příručce pro údržbu letadel existují postupy pro uzemnění letadel, které jsou velmi, velmi konkrétní ohledně toho, co by mělo být provedeno v závislosti na různých délkách skladování,“ říká Brownová pro web univerzity.

„A pokud je letadlo správně uloženo a všechny tyto postupy dodržuje příslušně licencovaný personál, existuje jen velmi malé dodatečné riziko,“ doplňuje expertka s tím, že postupy se také liší podle toho, v jakých přírodních podmínkách se hangáry nacházejí.

Navíc i před pandemií podle ní bylo běžné, že letadla občas byla na nějaký čas odstavena, a to proto, že množství cestujících se v průběhu roku liší. Typicky v létě je poptávka po cestování vyšší než například v zimě. Ale je faktem, že s covidem se to dostalo do extrému - nelétalo velké množství letadel, navíc stála dlouho. Někdy tak mohl nastat nedostatek personálu, který by letadla pravidelně kontroloval. Navíc měl tolik práce, že ji podle Brownové nemusel provést dokonale.

Nicméně riziko pro cestující prakticky neexistuje i proto, že obnovování leteckého provozu je postupné. „Nemyslím si, že letecké společnosti budou potřebovat mnoho uzemněných letadel připravit v krátké době, takže skutečnost, že se pravděpodobně vrátí do provozu postupně a pomalu, znamená, že by měl být čas na úplné provedení řádných inspekcí,“ je přesvědčená expertka.

Letadla jsme kontrolovali i během jejich odpočinku, ujišťují Smartwings

Možné problémy odmítá i největší tuzemská letecká společnost Smartwings, která měla letadla dlouhodobě zaparkovaná mj. na ploše Letiště Václava Havla v Praze. „Všechna letadla před zavedením do komerčního provozu prošla detailní údržbou dle údržbového plánu společnosti schváleného Úřadem civilního letectví a v souladu s doporučením výrobce letadel,“ popsala pro Blesk Zprávy mluvčí aerolinky Vladimíra Dufková.

„Důkladné prohlídky a údržba letadel vždy probíhají v souladu s přísnými předpisy a v přesných intervalech (denní, týdenní, měsíční, roční), v souladu s doporučením výrobce letadla. Smartwings věnuje maximální pozornost údržbě a technickému stavu letadel,“ pokračovala s tím, že všechna letadla Smartwings splňují nejvyšší možné bezpečnostní standardy v souladu s požadavky EASA.

Dufková potvrdila, že o stroje bylo náležitě pečováno i během doby, kdy byla během pandemie uzemněna. Podle jejích slov jim byly kontrolovány motory, jednotlivé systémy, provozní kapaliny, klimatizace, senzory apod.

Video Do Egypta bez karantény? Papež zmínil nefér restrikce a všechny neznámé u covid pasů. - Markéta Volfová, Lukáš Červený

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Další videa