Zmatek ve školách v Praze: Studenti a učni posledních ročníků se vrátili do lavic

Autor: ČTK, jim - 
25. listopadu 2020
16:20

Ve středu zahájily střední školy a učiliště výuku posledních ročníků a praktický výcvik v ostatních třídách. Oslovení ředitelé škol si však stěžují na stanovené podmínky, které mnohde nelze splnit. Učitelé v některých případech museli zachovat online výuku.

„Studenti nejsou moc nadšení z toho, jak ta výuka bude fungovat,“ řekla ředitelka Gymnázia Voděradská v Praze 10 Jitka Fišerová. Reagovala tak na podmínku, že se studenti musí ve škole učit ve stejném kolektivu. Na gymnáziu totiž podstatnou část rozvrhu maturantů tvoří volitelné předměty, kam jsou zapsaní žáci z různých tříd. Studenti proto budou mít ve škole jen společné předměty. K výuce maturitních seminářů budou muset studenti přejet domů k online vzdělávání. Podle ní by proto studenti před kombinovanou výukou upřednostnili výuku pouze na dálku.

Zmíněná podmínka ztížila i tvorbu rozvrhů. Například na Gymnáziu Arabská v Praze 6 z tohoto důvodu nebude probíhat výuka druhých cizích jazyků. Podle ředitelky školy Zdeňky Hamhalterové nebyla škola schopná při této organizaci výuku zajistit.

Ve střední odborné škole a učilišti pro sluchově postižené Holečkova v Praze 5, které navštěvuje 107 středoškoláků a učňů, se podmínka homogenních skupin zajistit nepodařila. Důvodem je podle zástupkyně ředitele školy Jitky Králové nízký počet dětí v jednotlivých ročnících různých oborů. „Děti k výuce musíme spojovat. I tak je jich ve třídě třeba deset,“ prozradila zástupkyně ředitele Jitka Králová. Ve všeobecně vzdělávacích předmětech jako matematika a český jazyk se tak společně učí studenti a učni stejného ročníku z různých oborů jako například pekaři, čalouníci nebo strojní mechanici, zase v jiném složení se účastní odborné výuky. Tam se potkává například první, druhý i třetí ročník malířů.

Pekaři pečou online

Největší obavou mnohých tamních učňů s postižením je, že kvůli absentující praktické výuce nezískají výuční list. „Třeba pekaři pekli housky doma a učitel je sledoval přes online přenos, ale není to totéž jako praktická výuka v restauračních provozech. Naopak výuka na dálku třeba u čalouníků je přímo nemožná,“ řekla Králová. Žáci proto budou nyní dohánět, co se přes internet nestihlo nebo nebylo možné.

Znalosti a dovednosti studentů se budou nyní prověřovat i na Gymnáziu Arabská. Toho, že by pedagogové s maturanty nestihli probrat potřebné zásadní učivo, se Hamhalterová neobává. Pokud se vyskytne něco, co by bylo studentům nejasné, mělo by se to snadno dohnat. To, že by studenti neměli mít s doháněním učiva potíže, uvedla i ředitelka Gymnázia Voděradská.

Do školy se dnes vrátilo zhruba 91.000 žáků závěrečných ročníků a kolem 199.000 dětí z dalších ročníků středních odborných škol a učilišť, kde se obnovila praktická výuka pro skupiny do 20 lidí. Kvůli epidemii koronaviru přešly školy v první polovině října na výuku na dálku. Dnešní znovuotevření dalších škol umožnilo zlepšení epidemie z pátého stupně rizika nákazy na stupeň čtvrtý.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa