Studenti z ČVUT učí matiku i fyziku. Pomohou i při technických problémech s on-line výukou
Pomoc s on-line výukou nabízejí rodičům studenti fakulty elektrotechnické z pražského ČVUT. Kromě doučování z matematiky či fyziky mohou rodiny také využít pomoc s technickými problémy během on-line vyučování. V současné době je do projektu zapojeno 73 dobrovolníků a hlásí se další. Studenti budou doučovat svěřené žáky minimálně do konce roku, aby byl efekt dlouhodobý. Fakulta elektrotechnická je vůbec první nepedagogická fakulta, která se do pomoci s on-line výukou zapojila.
Přestože se vládní opatření proti šíření nákazy koronaviru postupně uvolňují, většina žáků druhého stupně stále část docházky plní on-line. V kombinaci s vlastní prací rodičů, kteří často také pracují z domova, nemají vždy děti takovou podporu při výuce, jakou by potřebovaly. Proto Národní pedagogický institut začal koordinovat dobrovolníky z řad vysokoškolských studentů, kteří pomáhají dětem s výukou. Kromě pedagogických fakult se zapojili i studenti fakulty elektrotechnické z ČVUT.
„Jsme si vědomi toho, že už první vlna koronavirové epidemie výrazně ztížila přístup ke vzdělávání řádově pětině žáků. Co se týče on-line doučování, školám a rodinám v nouzi v době vzdálené výuky vychází vstříc 42 našich dobrovolníků. Jsme první nepedagogickou fakultou, která se do projektu zapojila,“ říká Petr Páta, děkan Fakulty elektrotechnické (FEL) ČVUT v Praze.
Jak správně učit se studenti dozvěděli na workshopu
Pro dobrovolníky z řad studentů už v říjnu připravil Národní pedagogický institut ve spolupráci s Člověkem v tísni workshop, kde studenti probírali především postupy při výuce jednotlivých předmětů a také to, jak nejlépe své svěřence motivovat.
„Studenti z FEL jsou excelentní v matematice, fyzice či informatice, ale na rozdíl od studentů pedagogických fakult nemají znalosti z didaktiky těchto předmětů na základních školách, proto většina dotazů směřovala tímto směrem. Bylo z toho zřejmé, že se chtějí předem připravit na to, aby jejich doučování bylo pro žáky zajímavé a inspirovalo je k dalšímu studiu,“ říká Tereza Škachová, která v Národním pedagogickém institutu koordinuje dobrovolníky z řad vysokoškolských studentů.
Kontakt s úspěšným studentem žákům může pomoct
Studenti pomáhají jak žákům, kteří se připravují na střední školy, tak i těm, kterým učivo dělá problémy a rodiče buď nemohou pomoct, nebo na látku už sami nestačí. Dlouhodobý kontakt s úspěšným studentem vysoké školy tak může děti z nestudijních prostředí motivovat k lepším výsledkům i většímu zájmu o výuku jako takovou.
„Několikaměsíční kontakt úspěšného doučujícího s méně motivovaným žákem, ke kterému by jinak třeba ani nedošlo, může nastartovat hlubší proměnu a rozvoj dětí v době, kdy se rozhoduje o jejich budoucím zaměření,“ dodává Škachová.
Dobrovolníci si své žáky chválí
Studentka FELu Anna Glöcknerová doučuje matematiku Sophii ze 7. třídy základní školy v Brně. „Sophiin hlavní problém jsou mezery v učivu po přestupu na novou školu. Při doučování se velmi snaží a rodiče ji v tom podporují,“ uvádí dobrovolnice. Doučování probíhá dvakrát týdně přes Skype a Anna se na něj připravuje převážně po obsahové stránce.
Není ani výjimkou, že dobrovolníci pomoc nabízejí na základních školách, které sami navštěvovali. Stejně jako Michal Chvalina z FELu, který pomáhá na „svojí“ základní škole ve Štětí, kde doučuje dvě deváťačky. „Obě dívky se snaží dostat na střední školu, takže motivaci mají velikou. Každý týden pracujeme hodinu a půl a pracujeme především na odstranění základních neznalostí, které by je brzdily v dalším učivu. Do další hodiny dostanou úkol z cvičebnice, který se mnou mohou během týdne kdykoli konzultovat. Naší platformou je Messenger a Google Meet a vše zatím funguje, jak má,“ shrnuje Michal.
Pomohou i s IT problémy
Kromě svých znalostí z matematiky a fyziky mají studenti FELu také nadstandardní znalosti v oboru IT. I tyto své dovednosti nabízejí rodinám nebo školám, a to především v případech, kde mají problém s technikou, nefunguje on-line propojení nebo se vyskytne jakýkoli jiný problém.
Podle děkana Petra Páty stačí vyplnit jednoduchý formulář se stručným popisem problému a některý z dobrovolníků se ozve. „Podle informací z terénu stále existuje řada dětí, které mají technický problém připojit se k on-line výuce z domova. Věřím, že naši studenti tyto problémy zvládnou hravě odstranit,” uzavřel děkan.
ted jsme hodinu a půl opravovali a nemám prakticky nic a musím je tam zítra nechat po tom testování a s každým zvlášť ten jejich test projít. A to jsem jim to slíbil do zítra dodat, pač jsem slíbil, kdo zvládne do trojky, nemusí na opravu dle vlastní úvahy. čtyřkaři, pětkaři ještě do Vánoc s trojkaři, dvojkaři, kteří budou chtít vylepšit. Nuž snad mě neproklejí a společně to zvládneme. Hlavně aby sami věděli, co tam napsali