Středa 27. leden 2021
Svátek slaví Ingrid, zítra Otýlie
Oblačno, sněžení 1°C

Studenti z ČVUT učí matiku i fyziku. Pomohou i při technických problémech s on-line výukou

Autor: veef - 
23. listopadu 2020
17:29

Pomoc s on-line výukou nabízejí rodičům studenti fakulty elektrotechnické z pražského ČVUT. Kromě doučování z matematiky či fyziky mohou rodiny také využít pomoc s technickými problémy během on-line vyučování. V současné době je do projektu zapojeno 73 dobrovolníků a hlásí se další. Studenti budou doučovat svěřené žáky minimálně do konce roku, aby byl efekt dlouhodobý. Fakulta elektrotechnická je vůbec první nepedagogická fakulta, která se do pomoci s on-line výukou zapojila.

Přestože se vládní opatření proti šíření nákazy koronaviru postupně uvolňují, většina žáků druhého stupně stále část docházky plní on-line. V kombinaci s vlastní prací rodičů, kteří často také pracují z domova, nemají vždy děti takovou podporu při výuce, jakou by potřebovaly. Proto Národní pedagogický institut začal koordinovat dobrovolníky z řad vysokoškolských studentů, kteří pomáhají dětem s výukou. Kromě pedagogických fakult se zapojili i studenti fakulty elektrotechnické z ČVUT.

„Jsme si vědomi toho, že už první vlna koronavirové epidemie výrazně ztížila přístup ke vzdělávání řádově pětině žáků. Co se týče on-line doučování, školám a rodinám v nouzi v době vzdálené výuky vychází vstříc 42 našich dobrovolníků. Jsme první nepedagogickou fakultou, která se do projektu zapojila,“ říká Petr Páta, děkan Fakulty elektrotechnické (FEL) ČVUT v Praze.

Jak správně učit se studenti dozvěděli na workshopu

Pro dobrovolníky z řad studentů už v říjnu připravil Národní pedagogický institut ve spolupráci s Člověkem v tísni workshop, kde studenti probírali především postupy při výuce jednotlivých předmětů a také to, jak nejlépe své svěřence motivovat.

„Studenti z FEL jsou excelentní v matematice, fyzice či informatice, ale na rozdíl od studentů pedagogických fakult nemají znalosti z didaktiky těchto předmětů na základních školách, proto většina dotazů směřovala tímto směrem. Bylo z toho zřejmé, že se chtějí předem připravit na to, aby jejich doučování bylo pro žáky zajímavé a inspirovalo je k dalšímu studiu,“ říká Tereza Škachová, která v Národním pedagogickém institutu koordinuje dobrovolníky z řad vysokoškolských studentů.

Kontakt s úspěšným studentem žákům může pomoct

Studenti pomáhají jak žákům, kteří se připravují na střední školy, tak i těm, kterým učivo dělá problémy a rodiče buď nemohou pomoct, nebo na látku už sami nestačí. Dlouhodobý kontakt s úspěšným studentem vysoké školy tak může děti z nestudijních prostředí motivovat k lepším výsledkům i většímu zájmu o výuku jako takovou.

„Několikaměsíční kontakt úspěšného doučujícího s méně motivovaným žákem, ke kterému by jinak třeba ani nedošlo, může nastartovat hlubší proměnu a rozvoj dětí v době, kdy se rozhoduje o jejich budoucím zaměření,“ dodává Škachová.

Dobrovolníci si své žáky chválí

Studentka FELu Anna Glöcknerová doučuje matematiku Sophii ze 7. třídy základní školy v Brně. „Sophiin hlavní problém jsou mezery v učivu po přestupu na novou školu. Při doučování se velmi snaží a rodiče ji v tom podporují,“ uvádí dobrovolnice. Doučování probíhá dvakrát týdně přes Skype a Anna se na něj připravuje převážně po obsahové stránce.

Není ani výjimkou, že dobrovolníci pomoc nabízejí na základních školách, které sami navštěvovali. Stejně jako Michal Chvalina z FELu, který pomáhá na „svojí“ základní škole ve Štětí, kde doučuje dvě deváťačky. „Obě dívky se snaží dostat na střední školu, takže motivaci mají velikou. Každý týden pracujeme hodinu a půl a pracujeme především na odstranění základních neznalostí, které by je brzdily v dalším učivu. Do další hodiny dostanou úkol z cvičebnice, který se mnou mohou během týdne kdykoli konzultovat. Naší platformou je Messenger a Google Meet a vše zatím funguje, jak má,“ shrnuje Michal.

Pomohou i s IT problémy

Kromě svých znalostí z matematiky a fyziky mají studenti FELu také nadstandardní znalosti v oboru IT. I tyto své dovednosti nabízejí rodinám nebo školám, a to především v případech, kde mají problém s technikou, nefunguje on-line propojení nebo se vyskytne jakýkoli jiný problém.

Podle děkana Petra Páty stačí vyplnit jednoduchý formulář se stručným popisem problému a některý z dobrovolníků se ozve. „Podle informací z terénu stále existuje řada dětí, které mají technický problém připojit se k on-line výuce z domova. Věřím, že naši studenti tyto problémy zvládnou hravě odstranit,” uzavřel děkan.

Video Ministr školství Robert Plaga k otázce návratu studentů do škol (30. říjen 2020) - abl

frantacizek ( 23. listopadu 2020 23:50 )

ted jsme hodinu a půl opravovali a nemám prakticky nic a musím je tam zítra nechat po tom testování a s každým zvlášť ten jejich test projít. A to jsem jim to slíbil do zítra dodat, pač jsem slíbil, kdo zvládne do trojky, nemusí na opravu dle vlastní úvahy. čtyřkaři, pětkaři ještě do Vánoc s trojkaři, dvojkaři, kteří budou chtít vylepšit. Nuž snad mě neproklejí a společně to zvládneme. Hlavně aby sami věděli, co tam napsali

frantacizek ( 23. listopadu 2020 23:46 )

koukal jsem teď v TV na nějakou gymnazistku z Prahy zase, maturitní ročník, která sdělila do TV, že ta online výuka je nedostatečná a má tak před maturitou nesmírnou obavu...
pokud to tady čte nějaký student čvut, pak mu doporučuji při testování znalostí žáků vyhodnocovat až s nimi. Psal jsem dnes asi se 160 studenty testy z mat/fyz, zítra mě čeká totéž v opačném gardu (kdo měl mat, bude mít fyz) a ani s mou kamarádkou, která se těšila narozdíl ode mě na opravování, jsme toho spousty nepřečetli. Za mých časů, si pamatuju, to matikářka na střední neřešila, škrtla celý příklad a jako by nebyl. Stejně tak i když nebyl správný výsledek. Tahle generace je ale jiná..
Já myslím kolegové ale, že je důležité, abychom do nich vpravili vůli se posunout, tak boduju 4 body za každý příklad a je-li část postupu v pořádku a až posléze student sešel z cesty, tak ten odklon přejdu a dám bod, dva za snahu dopídit se. NIcméně jsme nerozluštili u spousty ani já ani kamarádka, tak budu muset na to přijít až s nimi, což je dvojí práce, ale holt smůla..Tohle vás čeká. My museli mít na technické škole okraje v sešitu, krasopis, technické písmo den, hodina podle šablony, pamatuji se, že u maturity mi dala z odpisů trojku jen za to, jak jsem to celé přeškrtal, přitom mi to při kontrole početně vyšlo, u příkladu s odpisy si to snadno zkontrolujete v závěru, jen jsem odepisoval podle jiné odpisové skupiny, což mi došlo na poslední chvíli. ale holt technická škola. dnes by ji tam přišel vyliskat otec takového žáka, já tehdy řekl jen, že je to kravina směrem do praxe.

frantacizek ( 23. listopadu 2020 18:22 )

každého napadne, proč mat/fyz a tolik studentů v zápřahu, když každý žák, student má svého kantora na ZŠ, střední škole. Je to tak, protože zkrátka mat/fyz hromadně lze učit jen a pouze face to face.. Proto to taky děláme u kolegy v centru v menších skupinách. Jinak by nás totiž muselo být 20, chtěli-li bychom to zvládat vše online. I jeden na jednoho online je podle mě problematické tohle zvládat, dělám to tak prakticky jen s tím minimem rodin, které mají za to, že vymřou v celé linii po téhle pandemii covidu, vypustí-li dítě z jejich vesnice do města..
ale každopádně palec hore.. kdo jiný taky by měl pomoci s těmito technickými předměty než studenti ČVUT, kam je cílem nás všech, kteří se tyhle předměty snažíme do žáků a studentů naučit, tyhle taky dostat. Je to nejlepší technická vysoká škola v zemi..

Zobrazit celou diskusi
Další videa