Nápad vznikl v hlavách Matfyzáků, kteří slovo pivo začali z legrace zapisovat po svém, tedy πvO. „Je zajímavé, že zatím nikoho nenapadlo podřídit recepturu výroby tak slavného a možná bychom mohli říct i národního nápoje symbolice čísla π. S tímto nápadem jsme oslovili Výzkumný ústav pivovarnický a sladařský, který provedl výzkum, na základě kterého vymyslel zcela unikátní recepturu založenou právě na čísle 3,14,“ vysvětluje proděkan Matfyzu pro komunikaci Martin Vlach.
Ludofovo číslo ovlivní i výrobu
Nové pivo Karlovy univerzity bude vyráběné ze sladu, který využívá pivovar Ferdinand, klasickou českou technologií, při které byl použit tradiční český kmen kvasinek ze sbírky Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského. Receptura v mnoha parametrech reflektuje přibližnou hodnotou čísla π, nebo jeho násobku.
„Při výrobě budeme používat 3 druhy chmele (Žateckého poloraného červeňáku, českého Kazbeku a německého Huell Melonu), obsah alkoholu pak bude zhruba 6,28 %, což je dvojnásobek čísla pí. Mladé pivo bude také zrát ve sklepě 3 měsíce při teplotě 1-2 °C a při zchlazování prochází krátce teplotou 3,14 °C. Zajímavost nového nápoje však spočívá i v oblasti předepsané výrobní technologie a surovin. I v tomto ohledu je přínosem pro současné pivovarnictví,“ popisuje výrobu ředitel Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského Tomáš Brányik.
O výrobu se postará benešovksý pivovar
Pivovar Ferdinand nebyl vybrán náhodou, neboť je středně velký a hlavně dodržuje stále tradiční postupy výroby jako je varna, otevřená spilka a ležácké tanky. „Chceme, aby v pivu hlavně vynikla jeho jedinečná chuť. Proto nám přišel pivovar Ferdinand jako ideální volba. Nové pivo bude plné jemných chuťových tónů. Znalci ucítí bylinno-kořenité aroma, které osvěží jemný dotyk máty a tymiánu. Pozorní pivaři také jistě v chuti ucítí nádech karamelu, cukrového melounu v kombinaci s nasládlou chutí manga a vanilky,“ popisuje Martin Vlach.
Soutěž o vizuální identitu
Receptura je tedy hotova, teď ještě zbývá vytvořit vizuální styl Pěknýho čísla. K tomu se Matfyz rozhodl vyzvat širokou veřejnost. „Na našich stránkách, případně na webu Pěkný číslo jsou vypsané podmínky soutěže. Nejde jen o grafické zpracován etikety, ale i o vizuální podobu všech propagačních prvků nového nápoje. Návrhy je možné zasílat do 20. 11. 2020. Široká veřejnost má možnost ovlivnit, jak bude Pěkný číslo, historicky první originální pivo Univerzity Karlovy, vypadat,“ uzavírá proděkan Vlach.