Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť 7°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Vědci vyvíjejí lék na covid-19 z lamí krve: Zvíře má proti viru protilátky!

Autor: ran -
4. května 2020

Badatelé u lam objevili nové protilátky, jež neutralizují viry s mnohem větším úspěchem než ty doposud známé. Vědci teď chtějí zacílit svůj výzkum na to, zda by šlo z těchto nově objevených proteinů vyvinout vakcínu, která by se mohla nemocným podávat ihned na začátku infekce.

Výzkum odhalil, že protilátka, kterou ve svém těle přirozeně produkuje původem jihoamerický sudokopytník, se mnohem účinněji váže na bílkoviny na povrchu viru, čímž jej deaktivuje. Vir tak ztrácí „klíč“ k buňce, v níž by se chtěl rozmnožit a „rozutéct se“ dál do těla. Nemůže tedy v těle škodit.

„Je to jedna z prvních známých protilátek, o nichž se ví, že dokážou neutralizovat právě SARS-CoV-2, tedy koronavirus nového typu, který způsobil probíhající pandemii,“ uvedl pode Daily Mail v tiskovém prohlášení spoluautor studie Jason McLellan, molekulární biolog a profesor na Texaské univerzitě v Austinu.

Lamím hrdinou, který vědcům posloužil k experimentu, je konkrétní jedinec žijící na belgickém venkově. Jmenuje se Winter a jsou mu čtyři roky. Jeho organismus se dokázal na výbornou vypořádat i s infekcí SARS, když do něj molekulární biologové v roce 2016 vpravili virové částice tohoto onemocnění. Což je také důvod, proč na Wintera vsadili i s novým koronavirem.

Výzkumný tým se chystá oficiálně zveřejnit studii 5. května v prestižním odborném časopise Cell (Buňka). Bádání ale nekončí. Tým se chystá dál pracovat s potenciálně léčivými bílkovinami i u dalších zvířat, jako jsou křečci nebo opičky.

Další videa