Psycholog o pirátovi č. 2222: Odstrašující příklad nezabral!

Autor: rvs, apk - 
4. ledna 2011
19:58

Co vedlo k šílenému chování silničního piráta č. 2222 Trpišovského na dálnici D1? Za nebezpečnou jízdou silničních pirátů je i jejich anonymita, myslí si dopravní psycholog Martin Kořán. Hazardéři za volantem, často vysoce postavení manažeři, se podle něj snaží stihnout více, než je možné, a často proto reagují zkratovitě. Psycholog Martin Kořán to řekl v rozhovoru pro ČT 24.

Pane Kořáne, znamená tento případ, že kauza tzv. piráta z D1, který byl zatím nepravomocně odsouzen, dokonce do vězení, nezapůsobila jako odstrašující příklad?

Zřejmě, tak jak vyplývá z informací, které jsme slyšeli, nezapůsobila tak výstražným momentem, jak jsem v první chvíli očekával. Je to ale záležitost čerstvá, stará přibližně dva měsíce, zřejmě se to ještě mezi těmi řidiči nerozneslo natolik, aby na základě toho reagovali adekvátně.

Co je za takovýmto chováním? Uspěchaný životní styl, je to snaha stihnout víc, než stihnout lze?

Určitě je jedna z těch vysvětlujících příčin ten manažerský styl chování, stihnout v daný okamžik víc, než čas dovolí. To znamená, že když si dojednám nějakou schůzku, neplánuji vůbec žádné možnosti zdržení. Do toho času se samozřejmě nemohu vejít a pak z toho vznikají situace, že naháním čas v momentech, kdy je to alespoň trochu možné, tedy při přesouvání z bodu A do bodu B na silnici, nebo na dálnici.

Mezi tím něco stíhat a zkratově jednat, nemusí být ale hned rovnítko...

Jistěže ne, ale ti lidé pracují prakticky na hraně dlouhodobě. Jsou neustále tlačeni k vyšším a vyšším výkonům, jsou nuceni skutečně jednat velice rychle, rozhodovat se velice rychle. V ten moment, kdy dochází k určitému psychickému vypětí mohou selhat, to znamená mohou zkratově zareagovat.

Na druhou stranu jsou určitě také tlačeni k tomu, aby jednali zodpovědně, zvlášť pokud jsou ve vysokých pozicích. Jak to, že se ta zodpovědnost, kterou určitě mají ve firmě, nepřenáší do jejich chování za volantem?

Tohle je situace, která je trochu nestandardní. Oni v tom každodenním pracovním procesu bez problému řeší ty situace, protože vědí, že to pro ně bude mít nesmírný finanční dopad, pakliže selžou. Na té silnici se domnívají, že tam si mohou ledacos dovolit, že jsou lehce anonymní. Zakrytá poznávací značka, popřípadě tónovaná skla. Ten člověk se cítí více bezpečný, než při tom konkrétním jednání, při nějaké té obchodní akci.

Musí vůbec takový člověk (silniční pirát) mít nějaké dlouhodobé vnitřní dispozice k takovému chování? A nebo, když se objeví nějaký spouštěcí moment, může takto zkratově jednat i někdo, kdo je lidově řečeno "úplně normální"?

Je to situačně podmíněno tím, kdy je ten člověk dlouhodobě frustrován. Ať už tím, že má nějakou situaci v rodině, v zaměstnání, popřípadě v jiných podmínkách. Pak stačí minimální spouštěcí moment, aby došlo k tomu, že zareaguje zkratkovitě tak, jak zareagoval tento řidič a jako zareaguje řada jiných. Jinak to může být naprosto normální člověk, jako kdokoliv z nás.

Myslíte si, že je trend, že se policisté konečně začali zabývat i jinými věcmi, než číháním u radaru?

Já si myslím, že tam je nesmírně důležité to dodržování té bezpečné vzdálenosti. To je fenomén, který určitě bude záležitostí roku 2011. Ne, že by v pravidlech nebylo dodržování bezpečné vzdálenosti. Ale tady jde o to, aby si lidé uvědomili, že skutečně to pravidlo dvou vteřin musí platit. Popřípadě to, že polovina toho, co máme na tachometru je ta bezpečná vzdálenost, která mi umožní bezpečně zastavit.

Viděli jste, jak se nehoda stala? Znáte řidiče vozu, který do auta A. Trpišovského narazil? Ozvěte se na tip@blesk.cz

lo2f ( 5. ledna 2011 18:22 )

ale je výše postavený a proto ostatní mají povinnost mu uhnout ... Osobně mně vždy překvapuje když jedu rychle, třeba i víc jak 130 a někdo se zezadu domáhá abych uhnul. Říkám si, jestli opravdu v takové situaci mám povinnost mu nebránit v porušování předpisů?

monsegur ( 5. ledna 2011 17:10 )

Psycholog je mimo mísu ještě v jedné věci. Ve své bláhové víře, že vše vyřeší represe. Ani se pak nedivím, že se tak chovají i policajti- když to mají "úředně" stvrzeno. Ale jak známo, v nacistiských koncentračních táborech se Němci také spoléhali na represi - a přesto jim lidi utíkali. Pokud nen í represe přiměřená, ztrácí výchovný účinek.

kudlankabezbozna ( 5. ledna 2011 16:40 )

Můj šéf je opravdu velice časově vytížený až přetížený člověk - chvílemi až nechápu, jak to jeden může vydržet. A přesto D1 jezdí jako člověk a ne jako h.o.v.a.d.o. Psycholog je mimo mísu - tohle chování nemá původ v práci ale v osobnosti daného jedince.

e.44 ( 5. ledna 2011 11:04 )

Mě spíš vadí, že to ten psycholog rozebírá, no dá se říct, dost obecně. Ať už je životní styl manažera jakkoliv dravej, tak pokud to není arogantní agresivní blbec, tak ten styl nemůže zapříčinit, že ten člověk opakovaně úmyslně ohrožuje jiné řidiče na majetku, zdraví i životě.

petr777 ( 5. ledna 2011 09:31 )

Dokud budou policajti figurky, co dostávají vtipná DVD, jak se chovat v práci , nebo podepisovat metodický postupy, jak se chovat v lese, tak budou pro smích každému a nikdo si z nich nebude delat nic, zkuste jet bez pásů v Rakouzku, nebo v Německu rychle v obci! Přijde policajt a je mu jedno, že jedete v Q7 (tam to neni nic mimořádného) a dostanete pokutu a když nezaplatíte, tak vám zabaví i auto a můžete si poslat dopis do Bruselu , ale je vám to stejně k prdu. Naše policie je k smíchu a tak to podle toho vypadá na silnici. Kdyby policie trestala přestupky, které dnes a denně vidím, tak by bylo asi půlka řidičů už bez bodů. Stači si nekdy stoupnout na vhodné misto a meli by žně, od blikání, špatné předjíždění až jízdy na červenou . Jak je možné, že máme 2x více policajtů, než rakouzko a nikde je nevidíte ???? Ono by také postačilo, kdyby člověk je občas zahlédl a hned by to plno lidí odradilo. Kdyby neplatilo pravidlo, že se jde z přestupku vykroutit a bylo by to padni komu padni, tak by i nagelovanej machr pochopil, že má jen jednu šanci a nemachroval by!

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud