Ředitel úřadů práce o rušení poboček. Zvládnou výplaty nové superdávky?
Úřad práce pokračuje v modernizaci. Její součástí je i zavření 83 poboček. Jak moc to zkomplikuje nezaměstnaným najít novou obživu? Jak probíhají přípravy na červencovou superdávku? A proč se úřady práce vybavují ochrannými skly a bezpečnostními tlačítky? Nejen na to se v Epicentru ptala Bára Holá generálního ředitele Úřadu práce ČR Daniela Krištofa.
„Situace je určitě lepší. Fluktuace zaměstnanců nám klesla u těch dříve kritických dávek, kde skutečně úřad dříve nestíhal,“ uvedl Daniel Krištof v souvislosti s tím, že úřad práce prošel za poslední roky třemi velkými krizemi, kterými byly covid-19, energetická krize i válka na Ukrajině. Čelil také zaměstnanecké krizi, kritice za zpožďování zpracování a výplat dávek, lidé na úřadech byli přepracovaní, unavení a mnozí odešli. Podle slov jeho ředitele nyní 90 % žádostí o dávky vyřizují do 30 dnů, což označil za „historicky nejlepší rekord.“ K minulým problémům se ale vrátil s omluvou: „Za to velké zpoždění se samozřejmě omlouvám, ale už jsme to zvládli dohnat,“ řekl s tím, že i spokojenost zaměstnanců podle posledních zjištění pomalu roste.
Ohledně dostupnosti služeb Krištof zdůraznil, že i přes zavření poboček zůstávají občanům stále blízko. „My jsme pořád velmi dostupní,“ řekl a dodal, že 98 % klientů má nejbližší pobočku do 45 minut veřejnou dopravou nebo do 25 minut autem. Zdůraznil také, že pro případy mimořádných událostí mají připravené mobilní týmy. „Ty vyjely třeba na zhruba 100 lokalit v rámci povodní,“ poznamenal.
Rozhodnutí o uzavírání poboček má podle Krištofa i bezpečnostní důvody. „Když si představíte, že 90 % zaměstnanců úřadu práce jsou ženy, tak mě trápí to, že počet útoků na ně roste,“ vysvětlil. Zabezpečení zaměstnankyň považuje za prioritu, což je důvod, proč nyní úřady vybavují ochrannými skly a bezpečnostními tlačítky. „Potřebujeme, aby zaměstnankyně měly klid na svoji práci,“ vysvětlil a zároveň dodal, že pro koncové klienty to nebude mít žádný dramatický dopad: „Typicky jim prostě řádově o jednotky minut vzroste dojezdová vzdálenost, ale pořád je to tak, že když si nás srovnáte s Německem, tak na 100 000 obyvatel v Německu připadá má jednu pobočku a my máme 3,6.“
Superdávka a černý scénář
Dalším důležitým krokem je digitalizace dávek. Krištof upozornil, že s přípravami na vydávání nové superdávky mají již bohaté zkušenosti z digitalizace rodičovského příspěvku a dalších dávek. „My už máme za sebou dobrou zkušenost. Koneckonců rodičáků je podáno digitálně více než polovina,“ uvedl. V současné době probíhá školení zaměstnanců, aby byli plně připraveni do termínu v červenci příštího roku.
Generální ředitel také popsal, jak se úřad připravuje na mimořádné situace. „My se vždycky chystáme na černý scénář,“ uvedl a popsal případ, kdy se úřad práce musel rychle postarat o zaměstnance společnosti Liberty, která nečekaně přestala vyplácet mzdy. „Měli jsme rozmyšlený scénář i z pohledu logistiky,“ řekl Krištof. S pomocí mobilních týmů a spoluprací napříč celou republikou zvládli vyplácení mezd zajistit.
Já jsem úředník a kdo je víc arogance jim nechybí řadí se mezi nadlidi a kodex o úřednících jim nic neříká ten generální Dáda by měl navštívit pobočku Ú.P. inkognito asi by zíral na arogantní chování úředníků.