Ministr dopravy Kupka v Blesku: Zájem mladých řidičů stoupá. Jak moc za volantem chybují?
Možnost usednou za volant už v sedmnácti letech pod dohledem mentora, je u nás v praxi zhruba deset měsíců. Zatím toho využilo už téměř 20 000 nezletilých. Jací jsou řidiči? Jak moc za volantem chybují? A byla tato možnost dobrým rozhodnutím? Nejen na to v Epicentru odpovídal ministr dopravy Martina Kupky /ODS/.
„Mě ten zájem docela překvapil. Na konci srpna jsme evidovali přibližně 15 000 řidičů, kteří se rozhodli pořídit si řidičský průkaz a jezdit pod dohledem mentora od 17 let. Když bychom se podívali na čerstvá data, tak už se blížíme ke 20 000,“ uvedl ministr hned v úvodu.
Ministerstvo za tu dobu také podle jeho slov udělalo už i srovnáni toho, jak moc mladí řidiči pod dohledem mentora chybují. A to v porovnání s těmi, kteří mají řidičák od čerstvých osmnácti. Jakou tedy jeden rok věku hraje v tomto směru roli?
„Když jsme říkali na začátku, že nám jde o to tímhle opatřením zvýšit bezpečnost silničního provozu, tak teď sledujeme, jestli se tenhle předpoklad naplnil. My jsme zaznamenali ke konci srpna 109 bodovaných přestupků u té skupiny řidičů mezi sedmnáctým a osmnáctým rokem života a u osmnáctiletých jsme těch přestupků bodovaných zaznamenali 476, přičemž těch osmnáctiletých je jenom dva a půl krát víc. To znamená, že se opravdu potvrzuje, že ta skupina těch řidičů, kteří jezdí pod dohledem mentora, se v té dopravě chová ohleduplněji, obezřetněji a opravdu méně chybuje,“ uvedl Kupka s tím, že kdybychom se podívali na specifický údaj toho nejzávažnějšího přestupku i v tomto případě si mladí řidiči pod dohledem mentora vedli lépe.
Jeden z dobrých kroků
„Když bychom se podívali na specifický údaj toho nejzávažnějšího přestupku, tak u řidičů pod dohledem mentora v režimu L 17, v těch prvních osmi měsících, tak těch přestupků jsme zaznamenali celkem dva. V případě řidičů osmnáctiletých jich bylo 45. Když bychom na to vztáhli ten rozdíl početní, to znamená, vynásobili například právě ty dva přestupky tím koeficientem 2,5, o kolik víc je těch osmnáctiletých řidičů, tak se pořád dostaneme někam na pět těch nejzávažnějších přestupků proti těm 45 u řidičů, kterým už 18 bylo. Takže tady si myslím, že je možné opravdu říct, že je to jeden z dobrých kroků, ke kterým se Česká republika rozhodla,“ zhodnotil ministr.
Řidičák na zkoušku
O tom, že by právě osmnáctiletí řidiči měli také nějaký dohled či mentora, ale ministerstvo neuvažuje. Podle Kupky by nešlo o výhodu, ale naopak o závažné zpřísnění. Inspiraci jak mladým řidičům pomoci, ale našli v jiných státech.
„ U těch řidičů, kteří vstupují nově do silničního provozu jako řidiči, tak po dobu dvou let čerpání těch prvních zkušeností bude na ně přísnější metr v podobě tzv. řidičáku na zkoušku, pokud se takový řidič v těch prvních dvou letech své praxe dopustí některého z těch nejzávažnějších přestupků, tak se musí do tří měsíců podrobit jednak novému školení v autoškole, to školení už je také specifické, je orientované právě na chování v kritických situacích, na změnu přístupu toho řidiče, aby sundal nohu z plynu, aby se opravdu věnoval víc ohleduplné jízdě a potom musí absolvovat také dopravně psychologickou přednášku. Tak tohle je také novinka, která by měla přispět k tomu, že bude na českých silnicích bezpečně,“ vysvětlil Martin Kupka.
„Řidiči na zkoušku“ jsou všichni prvořidiči, kteří mají řidičské oprávnění kratší dobu než dva roky, tedy i řidiči s řidičskými průkazy získanými v letech 2022 a 2023. Podle aktuálních statistik to je 206 833 řidičů, kterým ještě neuplynulo dvouleté zkušební období.
Jo a Machře Kupko otázka rovnou na Tebe ?
Co kdyby místo LŽÍ by ses zasadil o to aby žáci/adepti v Českých Autoškolách byli povinní absolvovat VŠICHNI výuku večer a hlavně i Noci - protože s příchodem Podzimu je v 17. hod. večer TMA i ONI doslova v (_i_) ! 👎 😨