V půlce prosince ministr dopravy Martin Kupka definitivně rozhodl, že železniční most pod Vyšehradem se opravovat nebude a nahradí ho most nový, jehož podoba vzešla ze soutěžního dialogu. Ministr tak rozhodl mimo jiné na základě analýzy Správy železnic (SŽ) od agentury Jaspers, která tvrdí, že rekonstrukce mostu by byla o 40 % (1,1 miliardy) dražší než nová stavba. Bylo by potřeba vyměnit 70 % dílů a životnost mostu by prodloužila pouze o 30 let. Ani kapacitně by nestačil – plánovaná kapacita je 479 vlaků v roce 2035.

Přesun do Modřan

Vítězný tým ateliéru 2T engineering nyní začne pracovat na projekčních pracích, které by měly být hotové za dva roky v prosinci 2025. „Stará příhradová konstrukce z Prahy nezmizí, ale přesune se na nové místo, kde bude dál sloužit,“ řekl Kupka, to ostatně potvrdil i primátor Bohuslav Svoboda. „Praha prověřovala hned několik možností, nakonec byly vybrány dvě, jedna u chuchelského závodiště, druhá u modřanského nádraží, v místě stávajících přívozů.“

Ředitel odboru přípravy staveb SŽ Pavel Paidar dodal, že převoz konstrukce s pomocí pontonů na lokalitu u chuchelského závodiště by podle odhadu vyšel na 345 milionů korun, v případě druhé lokality až u modřanského nádraží pak 362 milionů korun. Celkem podle něj nový most i s přesunem starého vyjde podle odhadu na 2,4 miliardy korun, zatímco rekonstrukce s přístavbou třetí koleje by stála 2,8 miliardy korun.

Městotvorný most

Architekti také už představili dopracovanou studii nového mostu. Největší změnou je bezesporu jiná barva. Most bude nakonec bronzový v rezavém odstínu. „Snažili jsme se, aby konstrukce co nejvíc připomínala tu dnešní, aby byla co nejprůhlednější a nejsubtilnější a nebránila výhledům na pamětihodnosti. Tvar se také více přiblížil dnešní siluetě,“ řekla architektka Torkoniaková z ateliéru 2T engineering Změní se ale i obě předpolí mostu a zlepší se také prostupnost.

„Chceme městotvorný most, nejen most pro železnici. Podél železničního tělesa proto vede pěší a cyklistická lávka o šíři 6,5 metrů (na straně k pražskému centru) a tři a půl metru široký pěší chodník na straně k Vyšehradu. Po nich je možné bezbariérově přejít či přejet z Výtoně až na Smíchov,“ vysvětluje Torkoniaková.

Co kulturní dědictví?

Podle ministra Kupky nyní projekt čeká  takzvaný heritage assessment, tedy posouzení vlivu na kulturní dědictví. To by mělo být hotovo do tří měsíců. „Budeme také jednat s UNESCO, abychom zajistili, že nový most neohrozí status pražské památkové rezervace jako součásti seznamu světového dědictví,“ uzavřel ministr.

Video
Video se připravuje ...

Vlaky se po železničním mostě prakticky plouží. Mohou jet jen 20 km/h Veronika Foltová

Fotogalerie
21 fotografií