O budoucnosti Železničního mostu se vedou debaty mnoho let. Dokonce už byla vybraná jeho náhrada v podobě moderního mostu se třemi kolejemi. Mezitím však stávající most dále chátrá a pro vlakovou dopravu už je prakticky nepoužitelný. Přitom je to právě pro vlakové spojení ze západu na východ klíčový most. V současné době Správa železnic přijala opatření, která snižují intenzitu vlakové dopravy na třetinu, na mostě se nesmí potkat dva vlaky zároveň a nesmí jet více než 20 kilometrů v hodině.

Dopravci chtějí po ministrovi rozhodnutí

To přináší komplikace nejen osobní vlakové dopravě, ale především té nákladní, pro kterou zůstává jedinou variantou branický most Inteligence. Od roku 2015 navíc vzrostl počet nákladních a osobních spojů v tomto úseku o 100 souprav za jeden pracovní den.

„Vycházíme-li z dat o vývoji dopravy na železničním mostu na Výtoni, můžeme v následujících deseti letech očekávat nárůst dopravy o další desítky vlaků. Už teď se propustnost úseku Smíchov – Vyšehrad dotýká hranice únosnosti,“ zdůraznil prezident Svazu dopravy Oldřich Sládek.

V těchto omezeních nemůžeme dlouhodobě fungovat. Potřebujeme od Ministerstva dopravy jasné stanovisko a konkrétní harmonogram nejbližšího postupu pro realizaci samotné stavby. Plně podporujeme nikoliv rekonstrukci, ale novostavbu mostu, protože je to především nutná dopravní stavba,“ doplnil Sládek.

Radní Borecký pak připomněl historii železničního mostu, kdy už před sto lety se uvažovalo o jeho zkapacitnění. „Když se tento most začal stavět, lidé tehdy také protestovali. Vadilo jim, že je ošklivý a poškodí panorama Prahy. Krátce po otevření se začalo uvažovat o jeho zkapacitnění. Přemýšlelo se dokonce o 5 kolejích a silnici pro automobily. Já bych na tomto místě rád vyzval pana ministra Kupku, aby se nebál rozhodnutí a hlavně ho udělal co nejdříve. Protože ať už se rozhodne jakkoli, vždy bude jedna část společnosti nespokojená.“

Nákladní doprava sem nepatří?

Na tiskový briefing obratem reagovala i iniciativa Nebourat, která dlouhodobě bojuje za zachování železničního mostu, respektive za jeho opravu. „Podporujeme železniční dopravu osobní i nákladní, nákladní vlaky nicméně vůbec nemusí zatěžovat historické centrum Prahy. Potřebné kapacity je možné zajistit zkapacitněním Branického mostu” říká Pavel Štorch, zakladatel iniciativy.

„Jsme přesvědčeni, že pro nákladní železniční dopravu je vhodné využít jiných tras než mostu mezi Smíchovem a Výtoní. Most je již léta kulturní památkou a je třeba s ním podle toho také zacházet,” dodává Ina Koldová, spolupředsedkyně iniciativy Nebourat. Ministr dopravy slíbil, že rozhodnutí padne do konce roku.

Video
Video se připravuje ...

Vlaky se po železničním mostě prakticky plouží. Mohou jet jen 20 km/h Veronika Foltová

Fotogalerie
35 fotografií