Expert o cestovním pojištění: Češi ho podceňují. A na co si dát při úrazu v zahraničí pozor?
Dovolené jsou v plném proudu a spousta z nás se ještě chystá na cesty. Jak už u nás tak i do zahraničí. Víte, jaké pojištění je třeba mít? Vyplatí se pojistka na dovolenou? Jaké vybrat a jak postupovat, když pojištění chcete uplatnit? A na co všechno se dá na cestách pojistit? Nejen na to jsme se ptali v Epicentru Báry Holé odborníka na pojištění a odškodnění Tomáše Becka.
Češi podle Becka cestovní pojištění často podceňují. To ale může mít závažné následky. „Bohužel, lidé si často uvědomí, že by měli být lépe pojištění až ve chvíli, kdy je už pozdě,“ upozornil odborník na pojištění a odškodnění. „Správně nastavená pojistka by měla zajistit, aby po úrazu nedošlo ke snížení životního standardu a aby byly finanční ztráty co nejlépe kompenzovány,“ dodal.
Plánování dovolené by mělo zahrnovat více než jen výběr destinace. Beck varoval před zjednodušeným přístupem k cestovnímu pojištění: „Mnoho lidí si myslí, že si prostě sjednají první pojištění, které najdou online. Ale je potřeba plánovat, co na dovolené budeme dělat a přizpůsobit tomu i pojištění.“ Důležité je například zvážit, zda budeme provozovat rizikové sporty, cestovat autem nebo hromadnou dopravou, a podle toho zvolit vhodný pojistný produkt.
Pozor na pojištění u kreditních karet
Podle Becka by měl být na prvním místě zájem o ochranu zdraví a majetku, ale nesmíme zapomínat ani na další aspekty. „Dobrý pojistný plán by měl zahrnovat i repatriaci v případě úmrtí, což mnoho pojištění, například těch spojených s kreditními kartami, vůbec nenabízí,“ upozornil Beck a také doplnil, že pojištění by mělo také pokrýt odpovědnost za škody, které způsobíme, zejména pokud se nacházíme mimo Evropu.
Co dělat při úrazu?
„Určitě je dobré mít zdokumentováno, co se stalo, například fotodokumentací dopravní nehody, která může být klíčová při jednání s místními úřady,“ uvedl Beck a zároveň zmínil případ klientky, která díky fotodokumentaci dokázala vyvrátit nespravedlivé obvinění při dopravní nehodě v Itálii.
Beck také doporučil mít u sebe jak digitální, tak papírové kopie pojišťovacích kartiček a kontakty na asistenční službu. „Pokud jsme na cestách sami, stane se nám nějaký úraz, dostaneme se v bez vědomí do nejbližší nemocnice, kde nás ošetří, tak pak ihned, kdy nám to náš zdravotní stav umožní, tak je ideální právě volat asistenční službu a postupovat podle jejich pokynů,“ radil ve studiu Blesku.
„Samozřejmě tam si těžko zařídíme nějaké důkazy z té nehody, ale i tak je dobré potom komunikovat s policií nebo s kýmkoliv, kdo by to nějakým způsobem vyšetřoval i za účasti třeba té asistenční linky, která má většinou k dispozici i tlumočníky, aby tam nedošlo třeba k problémům, kdy podepíšeme nějaký dokument a nebudeme mu rozumět, nevíme, co podepisujeme, což se přesně málem stalo té naší klientce,“ varoval Tomáš Beck.
Skoro bych si tipla, že 99 procent lidí si pojištění sjedná a vůbec si nepřečte podmínky. A pak se pěkně diví, že nemají nárok, když se něco stane.. Já jsem si před nedávnem sjednala cestovní pojištění přes Srovnátor, a do emailu mi přišlo asi 5 dokumentů, chápu, že jsou automaticky vygenerovány systémem, a číst to je na dýl, ale aby měl člověk klid, tak musí 🙁