Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Inspektor o šikaně v Plzni: Tak extrémní, že to řeší policie! Jaké jsou u dětí varovné signály?

Video se připravuje ...
Autor: Bára Holá - 
23. února 2024
05:00

Rizikového a agresivního chování na Českých školách přibývá. O šikaně se více mluví a učitelé i rodiče si jí více všímají. Jsou ale i případy, které zajdou opravdu daleko. Případy, které nikdo nepodchytí včas. Posledním takovým je případ třináctileté dívky z Plzeňska, která měla čelit extrémní šikaně. Celou věc mají v rukách kriminalisté. Podle náměstka sekce inspekční činnosti Karla Kováře prevenční systémy ve školství máme nastavené dobře, ale zvýšená pozornost je vždy na místě. 

Kovář potvrdil, že případ na Plzeňsku má extrémní charakter a je aktuálně předmětem policejního vyšetřování. „Ano, pokud mám informace o tomto případu, tak je extrémní, i proto ho řeší Policie České republiky,“ uvedl s tím, že Česká školní inspekce dosud tak závažný případ neviděla. Dívenka měla být vrstevníky nucena k mimořádně nechutným a perverzním praktikám. 

Rozsáhlý problém

Podle poslední zprávy, kterou Česká školní inspekce zpracovala ve spolupráci s Národním ústavem duševního zdraví, se žáci ve školách necítí úplně v bezpečí.

„Musíme věnovat v českém školství zvýšenou pozornost všem zprávám, že žáci se necítí natolik bezpečně, mají větší tendence k sebepoškozování, k depresím, k různým typům smutku, které někdy gradují až do sebepoškozování. Žák vyskočil nedávno z okna školy, to jsou díky bohu zatím ojedinělé incidenty. Ale musíme se daleko více věnovat skutečně těm preventivním věcem, aby se děti v kolektivu cítily dobře, aby škola byla bezpečná, otevřené prostředí,“ uvedl Kovář v Epicentru s tím, že dalším důležitým faktorem je komunikace. „Aby v případě, že dítě se začne cítit jakkoliv nebezpečně, je vytlačované v kolektivu, jsou tam drobné posměšky, abychom to nepřehlíželi, abychom tomu dali tu váhu a to dítě mělo pocit, že ti dospělí mu pomohou, pokud mu nepomohou spolužáci,“ dodal.

Strašák jménem kyberšikana

Nejčastěji se na školách děti setkávají s verbální formou šikany, která ale mnohdy může zajít mnohem dál. Od urážek, posměšků kvůli vzhledu nebo oblečení, nadávek až k vyhrůžkám, krádežím i fyzickému násilí. Jedním z velkých problémů podle náměstka školní inspekce je kyberšikana.

„Ať jsou to fotografie, ať jsou to videa, ať jsou to nějaké záznamy slovního vyjádření jiných žáků nebo i učitelů. Jsou často ironizovány, až to vede k urážkám, že už to není na hranici té ironie a humoru, ale už je to za hranicí a stává se z toho ponižování. Tak to bývá tak nejčastější,“ upřesňuje Kovář.

Zákaz mobilů na školách?!

Otázkou zůstává, jestli by situaci mohl řešit například úplný zákaz mobilů a tabletů nebo zavedení uniforem.

„Tyto systémové změny se objevují, já to vezmu od výpočetní techniky nebo digitální techniky. Já si myslím, že zákaz není ten správný a není ani úplně správné, aby mobilní telefony a tablety byly po celou dobu používané volně, to znamená, měly by sloužit k výuce a i žák a škola by měla nastavit pravidla. Druhá věc je uniforma nebo nějaké jednotnější oblečení. Nejsou na to peníze, není na to vytvořená legislativa a ani já jsem nezaznamenal z žádných svých informací silný hlas jako většiny nebo velké skupiny škol, školských zařízení nebo rodičů, že by toužili po tom, aby jejich děti chodily do školy v jednotném oblečení,“ řekl v Epicentru Kovář.

Varovné signály

Odborník školní inspekce dále také upozornil na to, kdy zpozornět, když se vám něco nezdá a s dítětem se něco děje. Varovné signály jsou podle něj jednoznačné a ve většině případech vždy stejné.

„Dítě nemá zájem nejen o věci ze školy, ale ani o jiné věci, straní se kolektivu, snaží se být doma v nějaké jako izolaci, v nějakém bezpečném prostředí. Velmi málo komunikuje, nesměje se, nevyhledává nové podněty a je tak samo se sebou. Tak to už je ten stav špatný, je vlastně potřeba s tím dítětem poměrně na denní bázi komunikovat,“ uzavřel Kovář.

V posledních třech letech byla alespoň jednou mezi žáky řešena šikana v 57 % základních a 63 % středních škol. V případě základních škol se ve srovnání se zjišťováním z roku 2015/2016 jedná o nárůst o 10 procent, u středních škol o necelá 3 procenta.

Tomasj ( 23. února 2024 11:05 )

když já oznámil šikanu třídnímu, tak se to neřešilo, protože mne šikanovalo trio v čele s jeho nejoblíbenějším premiantem, kým by se on mohl chlubit před školnímu inspektory.

roman00001 ( 23. února 2024 10:39 )

Škola, bloky do života. Nenaděláte nic. Že vám dá společnost na startu života vzdělání, je jeden z nejúžasnějších společenských benefitů. V jakém toxickém prostředí ale to vzdělání dostáváte, je bohužel ta druhá věc. A já sám za sebe říkám, že mínusy toho dlouhodobého toxického prostředí předčí ty plusy toho vzdělání. Je to strašný. Sám jsem prošel strašným školním prostředím a troufám si tvrdit, že mně to zničilo život a přemýšlení zdravého, vyrovnaného jedince.

UFO1 ( 23. února 2024 09:44 )

jakoukoli formu šikany se snaží sbor ignorovat, při oficiálním upozornění na problémové chování,je oznamovatel onálepkován jako problémový, situace se nezlepšuje,pokud se systém nezmění ,povede to pravděpodobně k většímu počtu násilí ve školách, bohužel. Vždyť je to i v zájmu samotných učitelů?

UFO1 ( 23. února 2024 09:35 )

Školní psycholog by měl zaměřit pozornost na problémové jedince ve třídách, šikanéry,tedy psychicky nemocné tyrany,ne na celý kolektiv,pokud se jeden učitel chová jako pedofil také se neléčí celý sbor na sexuologii

UFO1 ( 23. února 2024 09:29 )

To není pravda,to je jen alibismus líného učitele, který od dětí dává ruce pryč a spoléhá na školní peda­gogy,­psycho­logy,­meto­diky prevence..., kteří do toho hází ještě debilně vidle- názor,11 let ve školství

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa